Filmasia |
Mare surpriza sa vad ultimul film al regizorului chinez Li Yang
in programul BFF, locul doi in ordinea preferintelor juriului la “Un certain
Regard“ la Cannes 2007 dupa “California Dreaming (nesfirsit)”.
Li Yang se facuse deja cunoscut cu primul sau film din 2003, “Blind Shaft”, un thriller minier hiper realist
care a impresionat publicul festivalurilor prin tonul lipsit de ocolisuri al
peliculei turnate pe furis care vorbea despre lacomie, dezumanizare si mai ales
de mizeria crunta in care supravietuiesc minerii chinezi de astazi. ”Blind
Shaft” ramine pe lista mea personala “most wanted”, iar “Blind Mountain” marcheaza puternic la
categoria “cel mai sinistru film”. Si asta e de bine, adoratorii lui “Hostel: part II” sa ma ierte, dar jucariile
cheap horror ale lui Eli Roth sint schite inconsistente care nu au in comun cu
“Blind Mountain“ decit poate subiectul, in generalitatea sa : traficul de carne
vie. Sclavia sexuala combinata cu prostitutia
fortata au fost tratate in filme mult mai serioase precum “Promised Land” (Amos Gitai, 2004), “Lilja 4-ever” (Lukas Moodysson, 2002) sau mai
nou “Trade”( Marco Kreuzpaintner, 2007).
In “Blind
Mountain“ (titlu original Mang Shan,
2007) Li Yang ambiguizeaza subiectul profitind de statisticile care
inregistreaza mii de cazuri de femei si copii rapiti si vinduti apoi in
regiunile foarte izolate din China
rurala. Obiceiul de a cumpara o nevasta tine de traditie si este in prezent
practicat intens datorita migratiei masive a populatiei, desi legea
il interzice. Rapirile si traficul organizat sint datorate in parte politicii
copilului unic si in parte tot traditiei care merge pina la a recomanda
uciderea pruncilor de sex feminin pentru ca “a creste o fata e totuna cu a uda
cimpul altei familii”. Scenariul semnat tot de Li Yang propune o sinistra
distopie plasata la inceputul anilor 90 si care poate foarte bine sa aiba loc
astazi : Bai Xuemei, o tinara absolventa fara loc de munca, este in culmea
fericirii cind o prietena o recomanda pentru o slujba banoasa, dupa care ea
descopera ca tocmai a fost vinduta pe 7000 de yuani unei familii dintr-un
sat uitat de lume ca “nevasta“ a unui tip (Yang Youan) trecut bine de 40 de
ani. Nici rugamintile fierbinti, nici greva foamei, nici rezistenta violenta sau
tentativa de sinucidere nu o ajuta pe biata fata care este batuta, violata,
brutalizata sistematic, tratament dealtfel aplicat mai tuturor femeilor din sat
care au ajuns aici in urma unei tranzactii de vinzare-cumparare.
O sa te obisnuiesti, ii spun celelalte fete. Intr-adevar
alegeri nu sint prea multe: sa fii schilodita in bataie daca incerci sa fugi,
pentru ca gasca masculilor din sat este foarte solidara, iar autoritatile
locale nu se amesteca in “afaceri de familie” sau sa te resemnezi si sa faci
copii, ca o vita in plus in cireada fermei de care apartii. Aproape trei
sferturi din filmul lui Li Yang urmareste tentativele de fuga pe care Xuemei le
pune la cale si care, prin repetarea situatiilor in care biata eroina se pune
sistematic, induce o insuportabila viziune de cosmar din care nu prea exista
iesire. Dupa fiecare evadare care sfirseste prost, camera se fixeaza inevitabil
pe inaltimile muntoase inconjuratoare surprinse in anotimpuri diferite.
Sentimentul ca te afli, tu, spectatorul, intr-o cusca este coplesitor.
Societatea rurala in care dominatia masculilor
adulti este litera de lege contine in mic toate tipologiile sociale posibile
(comerciantul, politaiul, tinarul invatator, postasul) liantul unic fiind
banul. ”Barbari” este cuvintul cu care-si improasca Xuemei ura si dispretul
pentru noile ”rude,” lipsiti de educatie si impermeabili la aceasta, focalizind
pina la dezumanizare pe ideea obtinerii unui urmas de sex masculin. “Vom avea
grija de tine daca ne faci un baiat,” ii murmura consolator soacra lui Xuemei.
Li vorbeste astfel in putine cuvinte despre situatia ciudata creata de
progresul insusi: somaj si supracalificare in zonele foarte dezvoltate,
reificarea unor vechi traditii datorata noilor nevoi economice in zonele
cele mai sarace. Scenariul avanseaza o poveste foarte simpla si liniara care nu
se joaca cu trucurile narative obisnuite pentru a obtine “fulltime melodrama”.
Sintem departe de epopeile pastorale ale lui Zhang Yimou in care taranci precum
Qiu Ju (Gong Li) sint magnifiate de poezia imaginii. Taranii lui Li Yang isi
cumpara porci pentru a avea macar o justificare pentru taxa de porc impusa
tuturor si-si lasa copiii fara educatie pentru ca nu pot plati “taxa pentru
scoala”. Ba mai mult, “du-te de-aici cu inchisoarea” spune unul dintre ei, “in
oras se plateste si mai mult [pentru o nevasta].” E normal deci ca, in contul
celor 7000 de yuani, mama si tata sa-si imobilizeze nora asa incit “ginerica”
s-o poata viola, de vreme ce fata nu are cum sa se rascumpere. In ceea ce
priveste politia (nu cea locala, bineinteles), reactia acesteia este mult prea
timorata,oamenii legii cad de acord sa o abandoneze pe Xuemei in sat, ingroziti
fiind de reactia satenilor. Este, cred, prima data cind, intr-un film
chinezesc, puterea centrala se teme de o rascoala locala si se hotaraste
sa nu se bage in “afacerile de familie”, fie ele profund ilegale.
Secventa à la Frankenstein (referinta este
buna, incapatinata Xuemei este o continua sursa de nervi pentru toata lumea,
inclusiv pentru celelalte victime, un alien, ce mai) in care multimea
furioasa ii agreseaza pe oamenii legii veniti s-o recupereze pe Xuemei
este vazuta de unii critici ca fiind foarte tensionata, asa ca “Why wasn’t the whole film
that angry?” Astia sint amatorii de “Hostel: part2”, care cred ca “Blind
Mountain“ sufera de un calm plat pentru ca nu se intimpla mare lucru si nu se
intimpla sigur mare lucru de vreme ce nu exista deloc soundtrack si, ca atare,
nu avem parte nici de “emotia care trebuie sa stea la baza
actiunii”. Imi permit sa plictisesc eventualul cititor pentru ca
insanitatile criticilor trebuie citate, cred ca rari au fost cei care au privit
filmul la justa lui valoare de fictio-documentar, hai sa numim asa genul asta
hibrid . Prezentat fiind la festivalul de la Cannes, “Blind Mountain” a
suscitat polemici si discutii, din cauza nu atit a subiectului, cit mai ales a
finalului brutal (a ucis Xuemei sau nu?) ca optiune estetica interesanta.
S-a vorbit de asemenea despre “moliciunea alegoriei politice”
(Xuemei traieste, la urma urmei, intr-un peisaj concentrationar precum “The Prisoner” si orice alt personaj
orwellian) pe care ar incerca-o regizorul. Filmul a fost incadrat in categoria
thrillerului psihologic sau delirant. Muntii aceia au devenit metafore ale
societatii chineze la fel de opace pe ambele versante (traditie/progres
economic galopant). Unii au vorbit de melodrama
in genul lui Douglas Sirk (???) in care
singura metafora valabila ar fi replica mamei–soacre “toate femeile trec prin
asta“.
In ceea ce ma priveste, am admirat stiinta cu care
imaginea semnata de Jong Lin (“Eat Drink Man Woman”, 1994, “Once Upon a Time in
Shanghai”,
1998, “Sunflower”, 2005) si scenariul lui Li Yang au reusit sa transforme
peisajul montan intr-o circumscriere claustrofoba care exploateaza spaimele
cele mai adinci ale oamenilor (vezi cronica lui Neil Young). Dupa cum spuneam, mi-a
placut enorm scenariul lentei decaderi a eroinei, fara smecherii, fara fraze in
plus, fara discursuri, fara happy end, fara personaje in alb/negru sau morala
de orice fel, fara orice urma de falsa emotivitate. Pe scurt, unul dintre cele
mai bune filme din 2007. Sincera sa fiu, nu ma asteptam ca filmul sa cistige
mare lucru la BFF. Nu este genul care sa atraga unanimitatea criticilor, daca
va uitati la palmares, “Blind
Mountain” a fost pe
de-a-ntregul lasat la o parte, mie mi se pare injust.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu