Wikipedia |
Publicul larg spectator sufera de o ciudata miopie in ceea ce
priveste cultura indiana.
Si inca, literatura este cit de cit acceptata. Toata lumea il stie pe Salman
Rushdie din cauza “Versetelor satanice”, noua editura Taj Books & Media
incepe sa traduca romanele autorilor indieni anglofoni deja consacrati; sa vezi
“Devdas” in rafturile librariilor este aproape un soc cultural pentru cititorul
obisnuit sa-si fereasca ochii de cioacele “spiritualiste”. Incercati insa sa
vedeti reactia la filmele indiene de pe forumurile de cinema, e lapidare curata
si dispret de taliban.
De aceea am apreciat foarte mult initiativa
BFF de a aduna fie numai si patru filme indiene (au fost numai trei, de fapt)
despre care, evident, s-a vorbit foarte putin. Pentru majoritatea, cinema
indian egal Bollywood, iar acesta din urma inseamna 100% kitsch, in care muzica
seamana cu manelele, dansurile sint caraghioase iar scenariile idioate pentru
ca neinteresate de sex, violenta si povesti adevarate. Escapism curat, frate,
cu o reteta standard: love story, minim sase cintece condimentate cu dansuri
altfel filmul este prost cotat, femei frumoase - fara scene fierbinti - filmate
doar in decorul de mucava (si trebuie sa se vada ca e mucava) de la Bollywood,
durata de peste doua ore. Este foarte adevarat, din cele 800-1000 de filme facute
anual, majoritatea sint imposibil de consumat de catre publicul european;
relevanta este insa prezenta masiva a publicului indian in SALILE de cinema,
care lasa mult mult in urma experienta cinematografica de oriunde altundeva.
Selectionerii filmelor indiene de festival au insa ce aduce chiar si intr-un
Bucuresti prea putin interesat de asa ceva; se fac si filme fara sari-uri ude
in ploaie.
De exemplu “Hey Ram !” al adulatului (in India) actor Kamal
Hassan care a jucat, de la 6 ani incepind, in mai mult de 150 de filme in toate
limbile de circulatie din subcontinentul indian. In ceea ce priveste
activitatea sa de regizor, dificil de gasit informatii concludente, siturile si
blogurile acorda un spatiu enorm actorului si lasa deoparte regizorul, care
dealtfel nu a avut mare succes la public nici cu “Hey, Ram!” (2000) si nici cu
“Virumaandi” (2004). Ca simpla anecdota, blockbuster-ul
cel mai scump din cinematograful indian, abia iesit pe piata in iunie anul
acesta, ”Darsavatharam” (= Ten avatars) este
scenarizat de Kamal Hassan care joaca in acest mega film nu mai putin de 10
roluri, printre care pe cele ale lui George W. Bush si Christian Fletcher.
Proiectul “Hey Ram!” este coplesitor: cum sa vorbesti
despre asasinarea lui Mahatma Gandhi la modul comestibil, dar nu foarte popular
? Cum sa pui in scena zeci de personaje si sa conturezi o epoca, sau mai
degraba un sir de epoci, care pleaca din 1946 si ajunge la confruntarile
interetnice din prezent ? Cum sa aduci vorba despre lectia de morala a istoriei
si sa si scoti bani din asta ? Cum sa faci un film multilingv in care bengali,
hindi si tamil se amesteca cu engleza?
Cuvertura
istoriei
Filmul este o tesatura de flashback-uri in care
brahmanul de origine tamila Saket Ram (Kamal Hassan), 89 de ani, muribund fiind,
isi rememoreaza adevarata poveste a vietii sale: tineretea petrecuta pe
santierele arheologice de la Mohenjo Daro impreuna cu amicii sai, musulmanul
Amjad Ali Khan (Shah Rukh Khan) si hindusul pakistanez Manohar, crearea
statului Pakistan si intoarcerea la Calcutta, uciderea primei sotii Aparna
(Rani Mukherjee) in masacrele organizate de musulmani cu aceasta ocazie, intilnirea
cu fanaticii hindusi condusi de Shriram Abyankar (Atul Kulkarni) care cred ca
laxismul lui Gandhi in chestiunea musulmana este sursa tuturor tensiunilor
interetnice. Este inceputul unei lungi perioade in care Saket se reintoarce in
familie, se recasatoreste pentru ca asa vrea aceasta si cade victima urii
religioase intre hindusi si musulmani, acceptind sa faca parte din grupul de
extremisti care organizeaza un atentat la la viata lui Mahatma. Atentatul are
loc, nu inainte ca Saket sa-l reintilneasca pe Amjad in Delhi, sa-l cunoasca pe Gandhi si sa fie
subjugat de naturaletea si umanitatea acestuia. Desele intoarceri in prezentul muribund (Saket are
proasta idee de a muri la o aniversare de 6 decembrie, in care comunitatea
musulmana sarbatoreste cu cocktailuri molotov distrugerea unei moschei din
Ayodhya, considerat de hindusi locul de nastere al eroului zeu Ram) asa incit
ambulanta nu mai poate ajunge la spital la timp si batrinul are impresia ca
luptele de strada sint de fapt cosmarurile care-l chinuie dintotdeauna. Sfirsitul
aduna apoteotic noua generatie (nepotul lui Saket si cel al lui Gandhi, adica
Tushar Gandhi care se joaca pe sine insusi) intr-o imensa camera-relicvar cu
profilul marelui om de stat desenat cu carbune pe perete.
In cinematograful indian, povestea lui
Gandhi nu este un tabu, violentele religioase cam da, extremismele la fel.
Multi s-au intrebat cum a reusit filmul acesta sa treaca de cenzura, de vreme
ce, in parte, canavaua istorica se invirte in jurul ideii foarte actuale despre
cum se construieste un terorist. Avea dreptate scriitorul Yasmina Khadra cind
afirma intr-un interviu ca “atunci cind televiziunea se opreste asupra unui
atentat, sint aratate corpuri sfirtecate si resturi calcinate, singe, oameni
urlind si cu asta basta. Sintem transpusi in starea de soc a momentului,“ luciditatea fiind
lasata la o parte.
”Hey Ram” foloseste in egala masura
violenta de strada, delirul personal indus de oroarea crimei si de culpabilitate,
dar si reflectia de subtext a transformarii unui intelectual intr-un maniac in
stare sa-si lase balta familia pentru a arata “ca mai exista barbati adevarati
printre hindusi” (vezi declaratia adevaratului ucigas al lui Gandhi, Nathuram
Godse). Si asta in paralel cu secvente in care multimea este usor prostita de
declaratii “oneste” ale oamenilor politici ai momentului si cu racolajul
practicat de grupurile hinduse care nu ezita sa foloseasca opiacee pentru a
intretine delirul religios al “alesilor”.
FantastikIndia |
Mecanismul istoriei se invirte in jurul liberului arbitru
(razbunare vs non violenta), iar intrebarea recurenta este “sintem animale sau
oameni civilizati ?”. Raspunsul este ilustrat prin oglinda prezentului (ziua de
6 decembrie in care moare Saket evoca miscarile nationalist hinduse foarte
active in anii 90 culminind cu actiuni violente anti-musulmane intens
exploatate politic). Se reia fatala proclamatie a “actiunii directe” din 16
august 1946 care a dat nastere masacrului de la Calcutta ca raspuns la
independenta Pakistanului. Raspunsul este de asemenea dat de Saket Ram,
personaj in intregime fictiv, a carui poveste explica intre altele traiectoria
unui terorist generic in care telurile politice, indoctrinarea, resentimentele
personale si un pic de sechele ale socului traumatic de dupa masacru nu
lipsesc.
“Hey Ram!” are un subtitlu evocator (“an
experiment with truth”) pentru cei care cunosc autobiografia lui Gandhi din
1929, experimentul fiind construirea unei Indii multiculturale si tolerante din
punct de vedere religios. Nu prea inteleg care este punctul de vedere al lui
Kamal Hassan: pe de o parte la moartea lui Saket Ram cele care il jelesc sint
Mythili, a doua sotie, si vaduva prietenului sau musulman Amjad, pe de alta
parte batrinul decedeaza intr-un amarit de adapost improvizat datorita luptei
de strada dintre politie si protestanti. Sa intelegem deci ca experimentul
ghandian nu poate reusi pentru ca utopic, creatie a unui spirit aparte
imposibil de imitat de care el insusi este constient ? Bapu (Naseeruddin Shah)
made by Kamal Hassan este un personaj ciudat: desi intregul film se
invirte in jurul actelor, spuselor, ecourilor sale, omul apare in putine
secvente si atunci se bilbiie, glumeste, este girbovit ca vai de el, are
incertitudini si nu se simte deloc Mahatma. Richard Attenborough ("Gandhi", 1982) si Shyam Benegal ("The Making of the Mahatma",
1996) au creat niste variante mult mai impunatoare si mai plictisitoare prin
moralitatea lor monolitica, Hassam ii reda si umanitatea si charisma cu care il
poate fascina intr-atit pe un tip ca Saket care nu are mai nimic din omonimul
sau din “Ramayana”.
Istorie
si fictiune
Un singur lucru ar fi de spus la acest
capitol si care sare in ochi spectatorului avizat: inca din inceput, in
discutia cu medicul aflat la capatiiul bolnavului, nepotul lui Saket Ram
vorbeste depre personalitatea aparte a bunicului care nu obosea sa spuna
povesti; acestea nu incep insa niciodata prin “era odata“ ci prin “eram odata”,
oricit de vechi or fi fost ele. Raportarea istoriei la persoana intii este surprinzatoare in cazul unui reputat arheolog, spirit mai degraba ateu (precum Kamal
Hassan dealtfel) si cultivat. Foarte competenta critica a lui Philip Lutgendorf vorbeste despre raportarea
de subtext a regizorul la substratul legendar al Ramayanei care poate
transforma filmul intr-o alegorie socio politica. In “Ramayana” eroul zeu
sufera acelasi tip de traumatism atunci cind o pierde pe Sita, “fata din Mithila”,
adica Mithili, de unde si calatoria lui de-a lungul si de-a latul tarii in cautare de razbunare. Arderea
efigiei demonului Ravana la care Saket ia parte este punctul culminant al
sarbatorii hinduse Ram-lila, ocazie cu care in anii 30 a fost fondata
organizatia extremista din care a facut parte si adevaratul ucigas al lui
Gandhi. Lutgendorf remarca iarasi ca Saket este nevoit sa isi inventeze la
minut un frate geaman convertit la musulmanism din dragoste pe care l-ar chema
“Bharat”, iar inventia aceasta, deloc gratuita, da un nume “chestiunii
musulmane” si incearca sa impace amicitia pentru Amjad si resentimentele comunitare.
FantastikIndia |
Cite
ceva despre conceptia cinematografica
“Hey Ram” are curajul sa propuna publicului indian o noua conceptie legata de
imbinarea dintre imagine si muzica: avem de-a face cu un singur dans “clasic” à
la Bollywood, partitura muzicala este deosebit de delicata si de occidentala,
folosind intens pianul si evitind pe cit posibil sansoneta indiana. La un
moment dat, Hassan prefera sa amestece partitura muzicala cu lirismul unei poezii recitate de Aparna in
scenele de intimitate care nu se feresc deloc sa fie senzuale (iarasi, multi
s-au intrebat cum a scapat cenzurii sarutul acesta mult prea realist pe care il
schimba Aparna si Saket). Pianul acesta revine din cind in cind in existenta
personajului Saket si marcheaza momentele de rememorare dureroasa, pianul este
Aparna. Cu totul aparte este genericul de sfirsit peste care compozitorul
indian Ilayaraja lipeste un imn hindus in ritm de rock ("Ram Ram, he he Ram Ram,
Ram Ram asalaam Ram Ram"). Sincera sa fiu nu ma asteptam la asa ceva nici
sa ma pici cu ceara, ce a iesit insa imi place!
Vizual vorbind, “Hey Ram” baga pe git spectatorului
indian (fara succes la public dealtfel) un amestec de efecte speciale si filmari realiste
uimitor. Ingurgitarea opiaceului de catre Saket cu ocazia invitatiei
maharajahului anonim este folosita spectaculos de catre Hassan: delirul lui
Saket o transforma pe Mithili intr-un superb Mauser cu pat rabatabil si foarte
senzual, corpurile lor se confunda intr-un virtej de tesaturi suspendate intr-o
atmosfera ciudata, un ochi poate foarte usor deveni o tinta de tir iar eroul
isi asuma misiunea de terorist in momentul in care corpul lui devine expresia
musculoasa a unui “Rama razboinic“ a carui extensie perfecta este arma.
Atributele sale virile (corpul hipermasculin, parul lung, costumatia
traditionala) sint dezvaluite de ciudata furtuna de nisip care il bintuie
intr-un spatiu irealist. Inserturile de acest gen sint foarte reusite si
inlocuiesc modalitatile scenaristice traditionale pe care Hollywood-ului ar
avea ideea sa le foloseasca in acest scop.
Tot de conceptia vizuala tine si opozitia
coloristica intre trecutul plin de culoare (filmat in locatie, cu o multime de
accesorii decorative foarte credibile precum motocicleta de demult a lui Saket
sau incredibilele automobile de colectie) si prezentul monocrom. Care se
coloreaza doar atunci cind noua generatie deschide larg ferestrele camerei
muzeu si lasa soarele (si genericul de final) sa intre. Cele citeva secvente
care suporta bine flashback-ul in flashback nu sint deloc greoaie, ba
dimpotriva, e lucru mare sa joci tare cu un procedeu atipic pentru Bollywood.
Toate acestea ma fac sa ma gindesc la “Hey
Ram” ca la un experiment cinematografic interesant si onest care merita
explorat cu interes pina si de catre talibanii de pe forumurile de cinema.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu