Vertigo Magazine |
Jo alias Youssef Chahine a murit duminica 27 iulie
la Cairo.
Alexandrin de felul lui, cu o familie atit de amestecata incit Jo se putea
lauda ca in vinele lui curgea singe din intreg Orientul Mijlociu, a fost
considerat pe drept cuvint ”constiinta cinematografica a lumii arabe”.
Indragostit pentru totdeauna de Alexandria natala, oras caruia i-a inchinat o
superba (si de negasit pe net) trilogie si poemul cinematografic "Iskanderija, kaman oue
kaman" /"Alexandria Again and Forever" (1990), Jo a inceput prin a fugi la 17 ani
in Los Angeles ca sa invete sa-l joace pe Hamlet (vezi “Alexandrie… New York", 2004).
Reintors in 1948 in Egipt, Jo se pune pe facut filme: "Baba Amin" / "Father Amine"
(1950), "Siraa Fil-Mina" / "Dark
Waters" (1956) - primul film arab care vorbeste despre lumea
minerilor, "Bab el hadid" /
"Cairo:Central Station" (1958), in care el insusi joaca in rolul
unui Quasimodo de cartier, voyeur infirm si schizofren care va ajunge pina la
urma la crima.
Urmeaza perioada mai putin fericita a lui
Jo, impregnata de discursuri nationaliste ("Saladin", 1963), sau
realist socialiste inspirate de cinematograful sovietic - "Fagr Yom gedid" / "Dawn of a
New Day" (1964), "Al Ard"/"The
Earth" (1969). Perioada aceasta nu dureaza mult, Jo continua cu satira
debandadei din armata egipteana pe fondul Razboiului de Sase Zile "Al Asfour"/"The Sparrow"
(1972) si Egiptul lui Nasser in
"Intilak" (1974). Satira sociala se imbina uneori cu subiecte mai
ciudate precum "Awdat al ibn al
dal"/"The Return of the Prodigal Son" (1976), in care Jo
face apologia fiului risipitor, decadent si dezertor, saltimbanc si totusi
nesupus compromisurilor.
Jo trece cu usurinta de la filmul istoric "Adieu Bonaparte" (1985, un
Patrice Chéreau sublim de ridicol), la melodramatice adaptari literare
("Al Yawm al-Sadis"/ "The Sixth Day" dupa romanul scriitoarei Andrée Chedid).
“Nu mi-a fost niciodata frica de moarte, nu
am vazut-o niciodata venind" - spunea Jo in 1977 in urma unei
operatii pe cord deschis pe care tocmai o suferise. "Singurul lucru care
ma ingrozeste sint fanaticii”. Care fanatici s-au luat de unul dintre cele mai
frumoase filme ale sale "Al Mohager" / "The
Emigrant" (1994), portret destul de transparent al profetului Iosif
din Vechiul Testament si apologie a desavirsirii prin imbratisarea culturii
fara frontiere. Asta i-a adus o fatwa si un proces indelungat care sfirseste
prin a considera ca “The Emigrant”
este blasfemie. Ironie a sortii, filmul va fi ulterior cel mai mare succes al
lui Chahine in Egipt. Nu pot sa nu amintesc aici ciudatenia numita "Skoot hansawwar" / "Silence...We're
Rolling" (2001) care readuce la suprafata Egiptul de altadata, cu
cinematograful sau popular si happy end-ul sarbatoresc din final, cumva
chintesenta a cinema-ului lui Chahine, romantic si cosmopolit, galagios
si bonom, detestind mai ales extremismele si fanatismele, fascinat fiind in
egala masura de Hollywood-ul din perioada sa de glorie si urindu-l in egala
masura pe cel de dupa aceea.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu