IFC Films |
Demonic Toys", "Friday 13th Part VII",
"Assault of the Killer Bimbos", "Project:Metalbeast",
"Skeletons", "Mil Mascaras vs.the Aztec Mummy",
"Buried alive" sint citeva dintre titlurile la care Thomas L. Callaway a lucrat mai intii pe
post de cameraman, apoi ocupindu-se de efecte speciale, uneori de montaj si de cele
mai multe ori asigurind rolul de director de imagine. Cum vine o zi in
care mai fiecare director de imagine cu ambitii isi pune foarte serios problema
de a face un film, acelasi morb l-a facut pe Callaway sa-si vinda casa, si sa
accepte orice alt job in industria cinematografului pentru a duce pina la capat
“Broke Sky”. Filmul acesta ar trebui sa deruleze
pe generic sute de “special thanks to”, fiind rodul unui efort colectiv :
familia, prietenii, locuitorii din imprejurimile orasului Waco, Texas, cei patru producatori si trei muzicieni care
au lucrat la soundtrack, scenariul semnat de nu mai putin de patru nume,
sunetul foarte ingrijit, distributia foarte potrivita etc. Detaliile celor trei
ani de lucru la “Broke Sky”, cu filmari in timpul verilor si mai ales atunci
cind T. Callaway facea rost de bani, le puteti afla de pe situl filmului.
Rezultatul l-ati vazut poate cu ocazia proiectiilor
BFF. Asa ca acum vorbeste spectatorul satisfacut din mine. Lungmetrajul asta,
cum nu se poate mai independent, cu un buget minimalist, m-a atras in primul
rind prin calitatea montajului si imaginea care mi-a adus aminte de filtrele
pentru nocturne din “Blood Simple” (Coen Bros) si
culorile saturate din horror-urile si thrillerele anilor 80. Cit despre
scenariu, acesta reuseste sa adune intr-o poveste relativ coerenta trei, poate
patru intrigi secundare diferite care transforma “Broke Sky” intr-un
conglomerat de referinte si tendinte. Westernul contemporan da nas in nas cu
filmul noir, subspecia texana (“No Country for Old Men”)
cu accente delirante (“Blood Simple”, numai ca aici nu pistolul calibru 38 face
jonctiunea dintre personaje ci, o sa rideti, “principiul vortexului”, al haului
care aspira si regurgiteaza cadavre si amintiri). Sint si accente comice pe ici
pe colo, si ceva singe, iar spre final drama de familie si dezvaluirea nu
tocmai confortabila a unui mister suspenda crima de la care porneste totul pe
raftul cel mai de sus, astfel incit iesi din sala fara sa te intrebi cine, cum
si de ce a ucis-o pe saraca autostopista?
Bine, zicea Neil Young, “Broke Sky”
este un film atmosferic in care peisajul texan (va mai aduceti aminte inceputul lui “Blood Simple”, cu vocea
din off a lui J.Emmet Walsh ?) se reduce la petele de asfalt minjite de
singe si la cadavrele animalelor lovite de masini de pe drumurile comitatului
McLennan (Waco). Asta pentru ca cei doi cowboy de serviciu, Earl cel cinic si
morocanos (Joe Unger) si blindul si obedientul Bucky (Will Wallace) sint
angajati de comunitate sa faca jobul de ridicatori de cadavre animale si-si
petrec zilele pe drumuri. Doi loseri, veti spune, care se baga in necaz atunci
cind opresc s-o adune de pe drum pe Tess (Jamielyn Kane), un fel de scufita
rosie autostopista si deloc timida care merge “la bunica ei“. Bucata de drum pe
care cei trei o fac impreuna pina la podul Broke Sky va reveni deseori in
cosmarurile lui Bucky dupa ce adolescenta este gasita intr-un put in care cei
doi adunatori de cadavre se gindeau ca vor pescui un ditamai oppossumul. Povestea
ar fi simpla daca nu ar exista atitea twist-uri secundare : paternitatea lui
Bucky, aventurile lui Earl, aparte-ul mortii accidentale a tatalui lui Jimmy,
pustiul sadic de 12 ani, existenta voalata a lui Rufus, ermitul decrepit care
amesteca homosexualitatea refulata cu citate biblice. O atmosfera din ce in ce
mai noirish in care melancolia si noaptea ploioasa inlocuiesc amiaza etern
insorita, o extrapolare meteorologica a ceea ce se intimpla in mintea lui Bucky
care, obligat fiind sa ascunda o crima, ajunge sa-si traiasca culpabilitatea
din ce in ce mai dramatic.
Trebuie spus ca Bucky asta m-a intrigat inca
de la inceput. Actorul Will Wallace concepe un ins de treaba pe care nu-l prea
duce capul, iubindu-si cu convingere nevasta si manifestind fata de cadavrele
pe care le culege o tandrete pioasa, sint toate creaturile Domnului, zice el
cind isi face cruce si le arunca in groapa de gunoi, nu inainte de a le
fotografia, cintari si introduce datele in calculator. Bucky e ciudat de
transparent si pe deasupra NU doreste copii, manevrele sale contraceptive sint
rizibile, mai ales ca ceva il face sa nu vorbeasca despre asta cu nevasta.
Ceva-ul asta se va manifesta apoi din ce in ce mai frecvent in
visele-cosmaruri si-i va conferi personajului acea sumbra ambiguitate care ii
sta atit de bine si-l face mai interesant in stratificarea lui decit mult prea
clasicul Earl. Amnezia unui trecut tulbure vine din filmologia noir clasica, la
fel superba explozie de paranoia a lui Earl sau ironia sortii care il pune pe
Bucky in situatia cruda de a alege intre prietenie si propria constiinta.
Ceea ce poate surprinde agreabil in “Broke Sky” este
distanta respectuoasa si admirativa pe care Callaway o pune intre filmul sau si
peliculele unui Anthony Mann ("Raw Deal", "T-Men")
sau unui Raoul Walsh ("The Roaring Twenties",
"They Drive by Night") de exemplu,
pentru a nu cita decit doi dintre maestrii filmului noir. Pina si in scenele
cele mai dramatice, Callaway contrapuncteaza evenimentele filmate in dulcele
stil noir (camera care adopta unghiuri ciudate, blur-ul care imita voalul
actului reprimat in subconstient, declicul care opereaza instantaneu intre
amintire si realitate, delirul invadind prezentul) cu flashuri
aproape comice. ”L-ai cunoscut pe tati al meu, Earl?” – vocea
uimit-copilareasca a lui Bucky vine din off (sau din trecut?) in timp ce
spectatorul se lupta sa inteleaga de ce ambele personaje focalizau pe acelasi
miner al usii. Parerea mea este ca astfel de fineturi de suprapunere
imagine/dialog in care pina si inflexiunile vocii capata importanta sint un fel
de distantare pe care regizorul si-o permite si care face filmul mult mai
interesant decit un neo-noir. Poate de aceea crima este folosita doar ca prilej
al crizei de constiinta si de inconstient ale lui Bucky si Earl. Sa-i zicem o
drama noirish in care nimic nu s-ar fi intimplat daca personajele ar fi putut
comunica la timp unele cu altele (“eu atita iti zic nu te duce acolo” il
ameninta Earl pe Bucky, e clar ca Bucky il va cunoaste astfel pe Rufus impins
de curiozitate). Drama care ar fi putut deveni dramoleta daca povestea de
familie ar fi fost bagata in seama prea mult si daca pedala traumei din
copilarie, valabila si pentru Bucky si pentru Earl, ar fi fost o idee mai
apasata.
Sfirsitul este superb: fals happy end in casa noua, nevasta care poarta o rochie inflorata, un Bucky zimbitor ca totdeauna in salopeta imaculata de curatator de cadavre high tech si noul membru al familiei, orfanul Jimmy, promisiune a unor noi crime intr-un viitor care nu va fi deloc inflorat.
Amatorii de scene gore pot fi impacati,
Callaway stie sa conceapa un suspans singeros in care camera se agata de talpa
pantofului care se infunda in covorul mustind de singe, efectele gore sint
organizate cu minutie. Mi-au placut si delirurile comic-dramatice ale lui Bucky
care condimenteaza asa de bine super scenariul semnat de Scott Phillips, John
Howard, Frank Patterson, Brian Muir si bineinteles factotumul Thomas Callaway.
Cireasa de pe tort in ceea ce priveste destinul lui “Broke Sky” este ca filmul,
trecut prin citeva festivaluri in marea majoritate americane unde a fost
apreciat de critica de specialitate, NU reuseste sa-si gaseasca un distribuitor
si risca sa ramina un foarte bun “indie” ingropat in necunoscut. Pacat, nu?
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu