Flixster |
Flixster |
In programul pe care mi l-am alcatuit acum o saptamina
la cinema, cele doua filme vazute au avut, fara voia mea, ceva in comun. Filmul
pentru copii care putea atrage adultii doar prin trucurile vizuale ("Kung Fu Panda") si mostra “shoot’em up” mai degraba pentru
adolescenti ("Wanted") au exploatat, fiecare
in legea sa, maturizarea eroului in drumul sau spre
plenitudine-si-implinirea-destinului-personal. Asadar doi luptatori, un panda
pintecos cu mobilitate zero si un tip complet insignifiant, cocosat de povara
atacurilor de panica si a profundei indiferente fata de propria-i existenta.
“Kung Fu Panda” este un revival care mixeaza nostalgii dupa epoca aurita a
filmelor cu arte martiale din anii 70 si poezii CGI precum “Crouching Tiger, Hidden Dragon”. “Wanted” este orchestrarea unui comic book
(autori Mark Millar si J.G. Jones) in hainele cinematografice ale sfirsitului
anilor 90 ("The Matrix", "Fight Club", "Office Space") devenite acum obiecte de
cult si devotiune.
Inca un desen animat "Dreamworks", vor
spune adultii, ne-am saturat de "Shrek". inca o epopee cu mult singe pe pereti,
trenuri cu viteza si super eroi, vor spune iarasi adultii. In parte asa este,
si “Kung Fu Panda” si “Wanted” merg pe retete deja consacrate care au produs
multe multe incasari. Si daca fondul este acelasi (sa produci mai multe gaguri,
sa aduni mai multe efecte vizuale ametitoare), forma este usor diferita.
Ceea ce m-a atras la “Kung Fu…“ a fost in primul rind inceputul, adica visul marelui panda ca Dragon Warrior, o povestioara foarte stilizata in 2D, cu un iz de “Samurai Jack”, in care demonii intunecati pe un fond galben si rosu au ceva din gratia flamurilor chinezesti de altadata. Nu dureaza mult pina Po se trezeste, tot numai volume si rotunjimi, la trista realitate de vinzator de taitei. Artele martiale sint peste tot: din templul cocotat in virf de munte, pina pe marginea ferestrei unde Po adaposteste cu religiozitate de fan efigiile miniaturale ale celor cinci maestri furiosi, manifestari ale unor lovituri celebre din tacticile luptatorului Shaolin. Morala kung fu (a lupta impotriva unui adversar inseamna a admira si respecta abilitatile acestuia intr-un perfect fair-play) este explicatia parabolei pergamentului destinat marelui Dragon Warrior (a fi puternic inseamna a te accepta asa cum esti, a te accepta asa cum esti inseamna a te cunoaste), iar profetiile si sfaturile maestrului Oogway au ceva din maximele criptice ale lui Lao Tse.
Folclorul orientalizant se imbina binisor cu duelurile
aeriene (“Crouching Tiger” in formula animata), cu montajul in alternanta
(amintire a filmelor cu samurai semnate de Kurosawa), cu caracterizarea
eminamente grafica a personajele secundare (cei 5 furiosi sint manifestari in
miscare a unor pictograme in secvente ca batalia comuna impotriva lui Tai Lung sau
fuga celor 5 maestri de la templu). Nici folosirea mincarii ca motor dramatic
al educatiei facute de master Shifu recalcitrantului Po
nu este noua: in 1996 “Sik San”/"The God Of
Cookery" (regia Stephen Chow & Lik-Chi Lee) lanseaza wuxia-ul
gastronomic. Cam acelasi lucru vrea sa insemne inlocuirea ustensilelor de
razboi cu cele destinate consumului alimentar, comutarea secretului razboinic
in ingredientul supei cu taitei a domnului Ping
tatal, incrincenata batalie dintre maestru si invatacel pentru un ravioli.
Imi permit sa trec peste gagurile, simpatice dar deja
intilnite in tot felul de Looney Tunes, si peste cascadele palavragiului panda,
ca sa remarc ca vizualmente filmul rezida in echilibrul fragil dintre volumele
aflata in continua miscare (marele Po vs fragilul sau tata, giscan de felul
sau, burdihanul lui Po vs miscarile feline ale celor 5 furiosi, agilitatea lui
Tai Lung vs masivitatea proasta a rinocerilor paznici in secventa evadarii).
Imi permit sa remarc de asemenea ca avem de-a face cu unul dintre rarele
specimene “Dreamworks” care se concentreaza mult mai bine pe atmosfera decit pe
gaguri.
*****
Ce faci daca amesteci claie peste gramada o
multime de capete ciuruite in cerc de unul si acelasi glont, de gloante anonime
care lasa in urma o traiectorie curbilinie dupa ce fac lichidul ala viscos sa
tisneasca la fiecare cinci minute, un tren care deraiaza spectaculos, masini
super tari care mai ca nu zboara urmarindu-se, si apoi multe multe corpuri
tatuate, umflate, desfigurate, ciuruite, hacuite ? Pai ce sa faci, obtii
“Wanted”, marele thriller musai musai de vazut din vara lui 2008, semnat de o
noua stea in devenire la capitolul regie de action movie. Vorbesc de Timur Bekmambetov
care a spart box-office-ul rusesc cu ale sale “Night Watch”("Nocnoy dozor", 2004) si
“Day Watch”("Dnevnoy dozor", 2006) si
care acum debuteaza la Hollywood cu un subiect
ingrat: adaptarea unui comic book. Aceasta este, se pare, proba de foc a
tuturor regizorilor veniti de aiurea (vezi "Hulk",
"Hellboy"), probabil pentru ca regizorii americani nu mai sint in
stare de ceva vreme sa treaca de nivelul zero de interpretare al unor astfel de
povesti (vezi “Fantastic Four” care de la primul episod al
seriei isi dadea duhul, la fel ca si “X-men”). Insist pe “comic book“, spectatorul trebuie
sa-si dea seama ca aceasta presupune un univers paralel unde totul este posibil
(multe cronici au focalizat pe traiectoria foarte improbabila a gloantelor din
“Wanted”). Nu este deci cazul sa ne punem problema veracitatii fenomenelor care
au loc in lumea sectei Tesatorilor, alta gaselnita mai mult decit exploatata in
lumea aventurii.
Spectatorul care reuseste sa treaca peste
obstacolele de genul verosimilitate, acceptarea unor personaje eroice si mai
ales un plot uzat pina la mama tesaturii, poate gasi ceva interesant in felul
in care scenaristii Michael Brandt si Derek Haas reusesc sa revalorifice
tematica anilor 90. Avem de-a face deci cu brutalitatea lipsita de jena (“Fight
Club”), cu eventuale probleme de personalitate schizoida (tot “Fight
Club”) ale carei crize sint datorate acceselor de panica; avem apoi de-a
face cu actiunea “wachowskista” (“The Matrix”) - lipseste insa compilatia
filozofica lipsita de vibe pe care, din fericire, Bekmambetov a inlocuit-o cu
multa multa actiune.
Flixster |
Stati ca nu s-a terminat, amintiti-va de “Delta Team”, organizatia paramilitara
a sobolanilor din “Ratatouille” : o regasim aici
in secventa SF dinspre final. Costumele din latex (“The Matrix”) sint si ele la
ordinea zilei precum si o adiere de “Beowulf” (Angelina Jolie - Fox iese din baie cu
aceeasi leganare din solduri ca si mama lui Grendel), cadavrele porcine
folosite pentru antrenament vin din “Gangs of New York” si amestecul ar
putea continua. In cocktailul acesta cinematografic plin de citate din action
movies din toate epocile, mi-a fost mult mai usor sa detectez, daca nu ironia,
cel putin vigoarea cu care Bekmambetov vine sa-i invete pe americani ce-i aia
adrenalina. Nu va pierdeti deci vremea punindu-va intrebari de tipul “ce-i aia
“The Loom of Fate”? De ce citirea aia hipercomplicata a urzelii era de fapt un
amarit de cod binar? Cum fac sobolanii sa fie in secunda doi in toata cladirea
Tesatorilor? Cum poti sa scapi viu si relativ nevatamat cind trenul in care te
afli se rupe in bucati la vreun kilometru inaltime deasupra haului? Ce-s
cu secventele alea in slo mo si vocea din off aproape copy/paste din “Fight
Club”? De ce trebuie ca antrenamentul special al lui Wesley sa contina o doza
buna de bataie zilnica?
Ceea ce ar putea sa placa spectatorului interesat de actiune ar
fi baletul gloante/pumni/cutite/explozii/ricoseuri/viteza/viteza si mai
mare/ciocniri de masini care aproape ca nu se mai termina. Si cind se termina,
nu prea ai senzatia ca trucurile s-au repetat si ce-i mai bine, putin iti pasa
ca “Wanted”este o ecranizare dupa un comic book din care producatorii nu
au vrut sa retina tendintele sociopate si cruzimea gratuita a personajului
desenat, rasist si sexist pina in maduva oaselor. Wesley a fost deci
reconditionat, spalat, curatat si parfumat si i s-a dat pe mina actorului James
Mc Avoy, care s-a descurcat onorabil pina la urma.
Flixster |
Sa fiu sincera, n-as fi pastrat tonul asta moderat
entuziast daca n-ar fi fost sfirsitul: nu morala aceea pe teava de mitraliera,
ci secventa in care Wesley plin de singe, mort de epuizare se tiraste dimineata
pe trotuar, se opreste la bancomat, vede ca in contul lui mai are 15 dolari,
dupa care se lasa sa cada pe trotuar. Oameni trec pe linga el si nu-l baga in
seama. O secunda dupa aceea, locul in care zacea Wesley este gol. Pai sa nu-ti
vina sa pui putin piper in coktailul lui Bekmambetov interpretind tot delirul
acesta ca pe un vis? Un vis urit ca in “Fight Club” in care naratorul descopera
ca el si Tyler Durden sint totuna?
Incercati sa aplicati si grila asta de “lectura” a filmului, mie mi s-a parut ca merita si dintr-o data mi-am dat seama ca, al naiba Timur asta, i-a facut pe toti “marvelii” astia din ultimii ani.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu