marți, 1 iulie 2008

BFF - A Casa de Alice Casa lui Alice de Chico Teixeira

Cinemagora

Primul lungmetraj de fictiune al cineastului brazilian Chico Teixeira, preocupat pina acum de specia filmului documentar, este departe de telenovelele care amesteca tradari, relatii extraconjugale, scandaluri in familie si drame. Si totusi substratul telenovelei exista: Alice duce o viata anodina alaturi de sotul ei sofer de taxi si de cei trei fii, traind in apartamentul mamei sale, dona Jacira. Slujba ei de manichiurista nu-i aduce mare lucru dar ii permite la un moment dat sa-l reintilneasca pe Nilson, o dragoste din tinerete care o face sa-si reverse asteptarile si refularile precum o eroina de telenovela. Alice adora sa se imbete cu sperante desarte si sa faca aceleasi greseli ca altadata si asta sub ochii mamei sale, adevaratul personaj pivot din filmul lui Teixeira. Filmul a crescut, spune regizorul, in jurul donei Jacira si a cecitatii ei incipiente ("I started writing a character that was gradually losing her sight throughout the film, with things she didn't want to see.") Cecitatea este unul din handicapurile care l-au preocupat pe regizor care a inceput sa-l investigheze in maniera unui documentarist, apoi a imaginat personajul Jacira, dupa care in jurul ei au inceput sa graviteze ceilalti membri ai familiei. Jacira este cea care, prin murdaria hainelor celorlalti pe care ea le spala zilnic; este la curent, fara sa vrea, cu apetitul ginerelui pentru adolescente, cu prostitutia discreta pe care o practica nepotul cel mare, viitor locotenent, cu hotiile si mismasurile nepotului mijlociu si cu “pasiunea” acaparatoare a fiicei sale pentru un alt barbat, lucruri pe care Jacira le condamna pe muteste.



I think that with documentaries, you learn to investigate, and to construct a real character in fiction. I really like real things” spune regizorul si ca dovada felul foarte delicat in care tot acest joc de-a v-ati ascunselea familial este filmat. Cadrele sint largi si echidistante, nu rare sint momentele in care camera zaboveste pe vreun prim plan ("I wanted to capture the way they looked, silent looks."), imaginea are simplitatea si neutralitatea care vin probabil din formatia de documentarist a regizorului.
Interesant mi se pare si jocul iluziilor si deziluziilor constant intretinute cu buna stiinta de personaje (“Povestea ta cu Nilson e de telenovela” spune admirativa o prietena a eroinei noastre) vezi de asemenea si discutiile pe care Carmen si Alice le au in salonul de infrumusetare si sfaturile de seductie pe care Alice i le ofera cu generozitate lui Thais. Seductia cu majuscula este ceea ce le intereseaza pe toate aceste femei care se lauda fara entuziasm cu experientele lor sexuale si cu sotii lor performanti si/sau bogati; pentru a o avea nimic nu este indeajuns, femeile fac apel la farmece si parfumuri cu uleiuri misterioase de Bahia, la strategii de atragere a partenerilor visati care tin tare mult de practici magice si superstitii, la jocuri ieftine de punere in valoare si telefoane de intimidare ale rivalelor. Interesanta este si impartirea acestei lumi periferice in tabere unisex (Alice este la inceput foarte draguta si prietenoasa cu Thais pentru ca, zice ea, ”in casa asta sint prea multi barbati”, Lindomar are ce are cu dona Jacira, pretextul trimiterii ei intr-un azil este coalitia pe care aceasta si Alice ar putea-o face impotriva barbatilor din casa, machismul grosolan al tatalui este copiat indeaproape de fiii sai, etc). Teme delicate precum homosexualitatea (agresivitatea lui Lucas fata de orice inseamna femeie, relatia tensionata cu Alice), gustul barbatilor maturi pentru fetele (prea) tinere si reactia acestora, rivalitatea feminina sint tratate aproape aluziv cu destul de multa delicatete si distanta.
Sfirsitul este o placuta surpriza: camera se opreste pe fata lui Alice care a inteles ca aventura cu Nilson s-a sfirsit rau pentru visele ei, putem lesne ghici ca totul va reintra in ordinea prestabilita, singurul cistigat din toata aceasta scurta descriere a unei familii de suburbii este dona Jacira, care in sfirsit reuseste sa vorbeasca la telefon cu idolul ei de-o viata, animatorul radiofonic al emisiunii de dimineata. Sugestia vietii care continua tiris grapis este mai puternica decit melodrama.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu