Comedie de moravuri invirtindu-se in special in jurul
plictisului in casatorie, “Mixed Doubles” este cel de-al
doilea lung metraj al regizorului independent (si actorului de teatru si
cinema) Rajat Kapoor. Realizat cu mijloace economice, filmul aduce in prim plan
dilema unui barbat de virsta mijlocie care nu stie prea bine cum sa-si
gestioneze rutina maritala si care la un moment dat ii propune sotiei mult prea
conservatoare o experienta riscanta, swingul sau, mai pe romaneste, schimbarea ocazionala a partenerului.
Subiectul este foarte sensibil pentru spectatorul standard indian, fie el
apartinind clasei mijlocii, asa ca scenariul trebuie sa propuna un hibrid
exploatind in mare masura satira occidentala a escapismului sexual modern si
filmul hindus care in mod normal cenzureaza si epureaza orice subiect
“fierbinte”. Mixtura privilegiaza comicul de limbaj si situatiile hilare in
care intra cuplul Sunil-Malti, secventele de dizarmonie domestica privilegiaza
spatiul dintre usa
de la intrare si masina de spalat in care au loc majoritatea “schimburilor
argumentative” care culmineaza cu despartirea temporara a cuplului. Turnura
scenaristica facuta sa evite partida de sex este cel putin exotica pentru
spectatorul occidental; s-o fi gindit oare regizorul ca merge prea departe
atunci cind alege sa solutioneze intilnirea a doua cupluri printr-o
dezastruoasa noapte a erorilor?
Ce m-a interesat in mod special in “Mixed Doubles“ a
fost alura contrarianta de sitcom pe care filmul pare sa-o aiba si felul in
care povestea evita totusi cliseele “cuplului casatorit aflat in criza“ din
filmele americane de consum. In primul rind, Sunil si Malti tin foarte mult
unul la altul, inca de la inceput amindorura le este clar ca nu se pot
insela unul pe altul cu nici un chip. Sunil este foarte fidel si mai ales
transparent in relatia cu Malti, femeia este foarte multumita de sinceritatea
si de atasamentul lui, singurul lucru ingrijorator pentru ea fiind
scaderea apetitului sexual al barbatului. Acesta are revelatia swingului in
momentul in care Harsh prietenul “american” ii vorbeste despre practica aceasta
atit de curenta in alte parti incit toata lumea o face. Minciuna este voit
ingrosata: dupa Harsh, albi negri galbeni, toti o fac, in fiecare week end
toata lumea trage la sorti cheile masinilor adunate laolalta, chestia asta
intinereste mai bine decit chirurgia plastica. Fascinat de practicile
“americane” si de reusita sociala a lui Harsh, Sunil nu se prinde si ii
vorbeste lui Malti despre proiectul de a incerca sa schimbe fie numai si pentru
o noapte partenerul, argumentul suprem fiind “si Harsh o face”. Scenariul
nuanteaza bine reactia femeii, la inceput amuzata, apoi furioasa. Malti se
cunoaste mai bine si stie ca nu ar putea accepta un alt partener, numai ca este
perfect opaca la “filozofia masculina” care postuleaza incapatinarea fara
limite si duplicitatea masculului in situatiile de criza.
MUBI |
Mimetismul occidental este diseminat mai
peste tot in poveste, Sunil pomeneste despre facilitatile high tech oferite de
Mumbai, Harsh pomeneste undeva ca indienii emigrati au devenit mai
indieni decit cei ramasi prin reapropierea traditiei (yoga ca varianta wellness,
extremismul vegan pentru ca e la moda oricum), cuplul Sunil-Malti are un nivel
de viata standard (un singur copil, o singura masina, locuinta decenta si doua
salarii, menajul asigurat de o bona etc). Contrastul cu viata traditionala este
comic: parintii lui Malti vorbesc de o casatorie aranjata, Doshi, colegul lui Sunil, are tot
dispretul pentru “femeia indiana care-si pateaza onoarea,“ desi faptul de a
intretine o amanta nu-l deranjeaza.
Filmul paraseste panta sitcom in ultimele
30 de minute, considerate de mai toti cronicarii ca fiind cele mai “lente”.
Intre timp, Malti a acceptat de dragul stress-ului simulat de Sunil sa incerce
macar o data. Intilnirea cu cuplul Vinod (Rajat Kapoor)-Kalpana (Koel Purie)
este intriganta pentru spectator. Marturisesc, nici eu nu am prea stiut sa dau
un sens comportamentului Kalpanei, femeia fatala care se joaca cu Sunil fara
a-i acorda favorurile sale si pe care Vinod o iubeste cu tandrete delicata.
Kalpana iubeste avioanele, jocurile erotice si probabil senzualitatea. “Fa-ma
sa te doresc”, “cistiga-ma”, ii spune ea lui Sunil, numai ca barbatul nu
intelege si rateaza magistral momentul in care ar fi putut-o avea, servindu-i
in schimb un discurs adormitor la propriu.
Tot asa cum Malti nu pare capabila sa inteleaga “lumea barbatilor” si jocurile seductiei extramaritale, Sunil naivul nu pare in stare sa decodeze “semnele” jocului erotic in sine. Lipsa experientei il impinge pe barbat sa caute subintelesuri acolo unde acestea nu sint si tot lipsa experientei il face sa rateze experienta cu Kalpana. Vazuta din exterior, prin ochiul spectatorului, jocurile de-a stewardesa si pasagerul infantilizeaza ideea swingului si-l plaseaza pe Sunil in categoria penibilului “pacalitor pacalit” de propria-i lipsa de imaginatie.
Frumusetea acestei satire bine concepute
despre frictiunile unui cuplu prea obisnuit cu sine insusi vine din sfirsitul
care lasa in urma, prin usa
deschisa a apartamentului lui Sunil si Malti, aura unei dramatice
inevitabilitati. Faptul ca un barbat casatorit doreste de fapt sa-si stie sotia
facind sex cu un alt barbat pentru a-si condimenta viata conjugala
este deja destul de trist. Faptul ca acelasi barbat isi petrece noaptea
facind concurs de idei sexy cu partenera de imprumut este mult mai rau. Si cel
mai rau este poate faptul ca toata lumea se reintoarce in final la rutina
zilnica fara ca lucrurile sa se schimbe in vreun fel.
Sa spunem ca swingul nu este neaparat un
tabu in cinematografia indiana, recent doua filme “Ajnabee” (Abbas Alibhai Burmawalla , Mastan Alibhai
Burmawalla 2001) si “Fun: Can Be Dangerous Sometimes“
(2005) au abordat acest subiect, numai ca au preferat panta crimei
misterioase lucrate in modul tipic indian, cu cintece si dansuri adica. In ceea
ce-l priveste pe Rajat Kapoor, sensibilitatile sale cinematografice sint
profund occidentale, de unde si aparentele anormale ale comediei sale. Primul sau lungmetraj “Raghu Romeo” (2003) a fost vazut ca un amestec
foarte almodovarian de pasiuni si excentricitati, “Mixed Doubles”, zice Rajat,
“ar putea semana cu Eric Rohmer la o adica”, iar “Mithya” (2008) este un film cu gangsteri, tribut
adus unor “oldies” din anii 30 ca “Scarface“ si “Little Caesar”. Fascinat de filmele comerciale
de calitate, independentul Rajat doreste acum sa faca un muzical si un horror,
probabil din dorinta de a le incerca pe toate fara sa trebuiasca sa intre in
sistemul Bollywood. Si poate tot din dorinta de a le incerca pe toate s-a
apucat Rajat de “Mixed Doubles“ in 2006, alegind o tema atit de ciudata
si hotarind s-o trateze in regim comic.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu