MuzeulBD |
Iata ce anunt gasesc
eu pe situl dedicat muzeului benzii
desenate (multumesc pentru informatie bannerului de pe fatada ICR) care transforma MNAC
intr-un soi de Matrioska expozitionala
cu staif : “incepand cu acestă sambata, 9 iulie, in fiecare sambata a lunii
iulie de la ora 17.00 la 18.00 avem proiectii de scurt metraje austriece”. Ni
se promit deci 8 bucati de filmulete semnate de cineasti si animatori
austrieci, mai precis 43 de minute per proiectie cu urmatoarele:
Edith Stauber
debuteaza intr-ale animatiei in 2008 cu o poveste destul de personala. “Enter
Paradise for €3.20” este o destul de personala descriere a unei zile de vara
petrecute in paradisul artificial intruchipat de piscina descoperita din Linz.
Din asocierea placerilor ieftine propuse de strandul orasenesc cu paradisul
biblic unde curge numai lapte si miere rezulta o povestioara ironica pe tema placerilor
ieftine si democratice; schelaria este alcatuita din titluri “soc“ de tabloide,
publicitati, discounturi, gunoaie, letargii bronzate, graffiti si sonerii de
telefon. Desenul in penita cu portiuni in acuarela este ambitios si merita
vazut pe ecran mare.
*****
Pe “All People Is Plastic”, un proiect in 3D din 2005 semnat si produs de artistul multimedia Harald Hund
l-am vazut deja la unul dintre festivalurile de anul trecut. Mi-a placut alura
aceea de distopie futurista in tonuri de gri, care inregimenteaza siluete
similare intr-o deplasare roboteasca unidirectionala. In aceasta mare incolora
cu un singur copac si o singura pasare isi face loc fara voia sa elemental
perturbator. Este hipercolorat si apasat
de povara unicitatii. Povestea nu este originala, tehnicile 3D insa creeaza din
nimic o ambianta foarte coerenta si permeabila.
Amourfou |
*****
“Copy Shop” (2001)
este creatia unui veteran, polivalentul Virgil Widrich, artist multimedia,
animator, producator, admirator al muzicii electronice si al produselor cele
mai diverse, de la morfismele computerizate la comediile SF americane. “Copy
Shop” este unul dintre cele mai cunoscute scurtmetraje ale sale, filmul
castigand numeroase premii si fiind chiar nominalizat pentru Oscar. Alcatuit
din aproape 18000 de fotograme fotocopiate, animate si filmate cu o camera de
35 mm, filmul vorbeste printre altele despre tehnica in sine a cinematografului
care se reprezinta prin intermediul copiilor si a fotogramelor reproduce de
proiector prin tehnica aproape similara a fotocopierii. Cinema-ul nu este numai
o chestie de viteza, ci o dezbatere vie in ceea ce priveste diferenta dintre
copie, replica si original, dintre identitatea personala si cinema-ul care
propune si presupune intotdeauna o unda de subiectivitate.
*****
“Wibbel-Ich + Glück” (2007) este un
filmulet de numai trei minute semnat de Janina Arendt, care se vede de la o
posta ca vine dinspre pictura. Artista da dovada de o sensibilitate aparte,
puternica si directa, in felul in care tese acest soi de reverie in acuarela si
guase in jurul notiunii de corporalitate. Desenul light al artistei poseda energii nebanuite atunci cand se pune in
miscare, coregrafia minimala se extrage din muzica, iar in final spectatorul
descopera ca nu-i deloc neplacut si nici obositor sa intri in acest univers visual.
*****
Ca artist experimental
ce este, Thomas
Renoldner vede filmul ca fiind o bucata muzicala care se cere tratata dupa
regulile ritmice imprumutate din teoria muzicii, ”Mozart Party 06“ (2006) insa
este o glumita de tip caricatura, dedicatie speciala “la aniversara” pentru
brandul proteiform care a devenit acum numele muzicianului austriac. Andi
Haller este cel care se ocupa aici de muzica si sound design. As fi preferat sa
vad/aud “Rhythmus54” (1994) sau “Opus7” (1993).
*****
Cele 3 scurtmetraje
semnate de Leopold Maurer care poarta titlul “3 Minimals“ (2006) sint tot
atatea (foarte scurte) tablouri ale imprejurarilor in care se poate muri, se
poate coexista si se poate iubi. Maurer iubeste la nebunie povestirea cu miez
in genul foarte scurt, ca dovada exemplul de aici.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu