Les Films du Losange |
Un pastor de capre
muribund, o mandrete de copac secular taiat si transformat in arbore de
sarbatoare de-o comunitate rurala, un ied ratacit in padure si-un grup de carbunari
vazandu-si de-ale lor sunt instantanee care pot capata sensuri aparte daca sunt
legate unele de altele intr-un anume fel. Este ceea ce face Michelangelo Frammartino in
filmul sau, “Le Quattro Volte”
(2010) pe care zau ca nu speram sa-l vad programat in vreuna dintre salile
romanesti. Ei, iata ca se poate, il puteti vedea in acest sfarsit de saptamana
la cinema Europa in Bucuresti.
Mutic, lipsit de soundtrack, de voce din off, de
explicatii, de-o poveste cu subiecti dar si cu predicate, discret in alura sa simili
documentara, ”Le Quattro Volte” isi propune sa foloseasca imaginea drept vector
unic pentru alinierea celor patru dati din titlu in care umanul, vegetalul,
animalul si mineralul se cufunda unul in celalalt printr-o ciudata simbioza. Batranul
moare cand puiul de animal sta sa se nasca, apoi acesta se pierde in padure si
cumva comuta in radacina fosnitoare a arborelui care pana la urma va sfarsi
arzand mocnit in burta carbunariei. Puteti lipi peste acestea etichetele celor
patru anotimpuri, puteti foarte bine sa va lipsiti de acest exercitiu. Intre
aceste evenimente se incheaga alte cateva mini tablouri: o procesiune pascala
filmata de la distanta, o sarbatoare sateasca din care pelicula pastreaza doar
rumoarea indepartata a multimii si profilul nocturn al copacului devenit catarg
festiv, vizitele programate ale carbunarului si pastorului in sat surprinse
probabil de pe cel mai inalt acoperis din zona, o mini poveste cu un caine
care-si face datoria de paznic daca stapanul nu mai este, o alta mini poveste
cu o turma de capre care invadeaza casa pastorului filmata si aceasta dintr-un
unghi imposibil pe o scara de piatra abrupta.
Camera este rabdatoare
cu aceste evenimente, dar distanta. Ambitiile pitoresc-panoramice sunt slava
domnului lasate la o parte. Cotidianul comunitatii caprine din staul si cel al oamenilor din sat isi descopera
similaritati comice, lucru datorat aceluiasi
procedeu al distantarii pe care camera il aplica neincetat. Prim
planurile sunt rare, doar fata trasa de boala a batranului si profilurile
caprine (surprinse in momente neasteptat de expresive) sunt scrutate
indeaproape.
Les Films du Losange |
Ceea ce surprinde
placut ochiul spectatorului atent este binevenita frugalitate a lui
Frammartino. Imaginea stabileste o cronologie relativa (gardul rupt mai ca nu
spune ca batranul pastor si-a dat duhul intre timp, revolta caprelor si-a
melcilor implica declinul si disparitia factorului uman regulator din peisaj)
si se lipseste de explicatii suplimentare precum intertitlurile, dialogurile,
notitele in josul ecranului. Delestat de moodul
suplimentar al sountrackului, sunetul
prefera sa emfatizeze bruitajul ambiant, sa se joace cu (iarasi) distantele;
umanitatea lui Frammartino comunica prin franturi de cuvinte abia audibile,
strigate, fluieraturi, rasete indepartate, semn ca este acolo. La egala
distanta, mormanele de lemn fumegand pe cale de a se transforma in carbune,
pufaie, suiera, sfaraie si se consuma la foc mic. Frunzele fosnesc diferit in
timpul verii si la inceputul toamnei.
Elipsa este si ea
utilizata cu inteligenta intr-o pelicula in care ciclurile si repetitiile
induse de montaj (semnat de Benni
Atria specializat in montajul de sunet si de Maurizio Grillo) asigura
sentimentul acela de curgere universala si deversare linistita dintr-un regn si
timp intr-altul care i-a facut pe unii critici sa detecteze intentii cu gust
pitagoreic
in demersul lui Frammartino. Eu una am vazut doar miracolul operat de camera lui
Andrea Locatelli de a induce
senzatia de miscare pana si in cele mai statice secvente: pastorul epuizat de
accesul de tuse se aseaza obosit la marginea potecii in timp ce turma de capre
“curge” prin dreptul lui, continuandu-si drumul; cosciugul batranului este
coborat in groapa, ecranul se intuneca, urechea percepe doar bataia de inima si
dintr-o data montajul teleporteaza ochiul in secventa fatarii iedului. Chestii
legate de reincarnare, isi va spune spectatorul blazat, numai ca Frammartino
leaga aceasta secventa “grea” de sens de o alta, in care iezii nou nascuti sunt
pusi pe sotii ca o gasca de prescolari. Iata reincarnarea degresata si
relativizata cu un pic de umor.
Resimt un fel de
sfiala fata de astfel de circumstante cinematografice care reusesc sa treaca cu
bine peste bariera cliseelor despre armonia vietii simple de la tara, in care
transhumanta se insoteste in mod fericit cu scurgerea anotimpurilor si a vietii
in general. In mod obisnuit in astfel de productii semnificatiile abunda in
fiecare plan. Aici insa, un batran bolnav este un batran bolnav, iar analogia
cu copacul doborat la pamant o face spectatorul daca vrea.
Recomand pelicula
spectatorului rabdator care se simte in largul sau intr-un film contemplativ,
in care timpul se masoara un pic altfel. Eu una abia astept sa vad urmatorul
proiect al lui Michelangelo Frammartino, “Viale Aretusa 19” aflat in
pre-productie si care pare a fi un film de animatie.
Aici cei
interesati pot gasi un portret al cineastului.
Urmareste cele mai noi seriale turcesti online subtitrate in romana. Aici gasiti lista cu seriale turcesti online subtitrate.
RăspundețiȘtergerehttps://serialeonline.su/seriale-turcesti/