Cinema.de |
NCRR propune saptamana
aceasta un nou episod din calatoria anuala prin filmografia lui Wim Wenders.
Cum in 5 iulie pica prima zi de marti din luna, NCRR programeaza la ora 19:00 “Der
Stand der Dinge/The State of Things” (1982) un film foarte autobiographic
despre starea lucrurilor in colaborarea de la momentul acela dintre Wim Wenders
(care filma “Hammett”) si Coppola (care ii producea filmul).
Aparent un film despre
un regizor care face un film intr-un colt pierdut din Portugalia, dar se
trezeste ca nu mai are bani poate parea destul de putin antrenant. Nu insa si
daca, pentru pura sa placere, cinefilul se pune sa noteze si sa masoare
varietatea aluziilor cinematografice si (auto)biografice cu care este presarat
filmul. Astfel personajul Friedrich Munro isi impumuta numele de la celebrul
sau predecessor Friedrich Murnau, iar conditia de somer temporar o fura din
biografia lui Wenders, filmul la care Munro lucreaza este un remake dupa “The Day the World Ended” (1955)
semnat de Roger Corman, care Corman isi face aici aparitia in rolul unui avocat
de la Hollywood samd. Starurile peliculei lui Wenders sunt Isabelle Weingarten
(Gilberte din “La maman et la putain” de Jean Eustache), regizorul Samuel
Fuller si Allen Garfield (care a trebuit sa faca atunci du-te vino intre “The
State of Things“ si rivalul sau mult mai ambitios “One from the Heart” semnat de
Coppola). Muzica este semnata de Jim
Jarmusch si Jurgen Knieper (cu acesta din urma Wenders a colaborat de mai multe
ori, inclusiv pentru “Lisbon
Story”, un fel de sequel al lui
“State of Things”). Superba imagine este opera aceluiasi Henri Alekan cu care Wenders a
colaborat pentru “Der
Himmel über Berlin”.
Referintele
autobiografice, cronologice si cinematografice nu ar trebui sa fie atat de
incurcate in film pe cat par ele in cele de mai sus. Criticii
spun ca “Der Stand der Dinge” este in principal o ilustrare a conflictului care
se isca din confruntarea sensibilitatii cinematografice europene cu business-ul
american din cinema (oare de-aici sa vina aluzia la Murnau?) La aceasta se
adauga si intentia lui Wenders din a face din povestea unui film naufragiat o
calduroasa referire la cinema-ul independent practicat de Samuel Fuller, unul
dintre cineastii americani adorati in Europa alaturi de John Ford si Nicholas
Ray.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu