Ar fi poate mai
nimerit sa incep prin a circumscrie notiunea de “ruína” asa cum este folosita
ea de cineastul Manuel Mozos in
lungmetrajul omonim, “Ruínas” (2009). Focus-ul
“portughez” a inclus acest experiment tip jurnal fotografic in programul TIFF.
Zic “portughez” pentru ca selectarea unor astfel de perle cu tenta
experimentala este datorata exclusiv apetitului organizatorului, Festivalul
Indie Lisboa, pentru cinema-ul alternativ portughez. Putini spectatori
romani insa s-au hotarat sa-l deguste, ca dovada notele dezastruoase din
barometrul de popularitate de festival, in care “Ruínas” se inscria victorios printre
titlurile cu cele mai putine voturi. Sa nu uit totusi sa spun ca acest
documentar atmosferico-istoric, castigator al premiului pentru cel mai bun
documentar portughez in 2009, a fost deja remarcat de juriile festivalurilor
precum “FidMarseille”
(2009), Vienala din acelasi an 2009
sau BAFCI -
Festivalul de film international de la Buenos Aires (2010).
“Ruínas” propune o perceptie foarte complicata asupra timpului trecut. Nu, nu este vorba de-un imprecis “a fost odata”, ci de cativa pasi in spate bine ancorati cronologic in memoria colectiva portugheza, destul de greu de urmarit dealtfel de catre un spectator strain. Unii spun ca aceasta nostalgie a lucrurilor si spatiilor “vechi” se datoreaza in parte varstei mature si activitatii de arhivist la cinemateca portugheza a cineastului. Manuel Mozos insusi vorbeste despre intentia initiala de a face “un portret poetic” al Portugaliei folosind spatii si locuri abandonate sau pe cale de disparitie si de a le asocia texte de factura poetica. Montajul a transformat proiectul in “ceva asemanator sapaturilor arheologice, investigatiei criminologice si intrucatva, constructiei unui puzzle”.
Albergaria de Montachique |
Tehnic vorbind
unitatea “textuala” de baza este fotograma, cam ca in maniera lui Chris Marker
in “La jetée”, iar ucenicul
vrajitor este montajul, semnat aici de Telmo Churro (Aquele Querido Mês de Agosto/Our
Beloved Month of August”). Acesta aduna laolalta monumente, texte, locuinte in ruina, spatii publice
abandonate sau transformate in muzee, peisaje industriale delasate, decazute,
aproape uitate, corupte de trecerea timpului, ori pe cale sa fie distruse,
anulate, transformate. Toate acestea sunt adunate sub umbrela protectoare a
filmului intr-un continuum fotografic care are el insusi un aspect putin
demodat de vitrina de curiozitati.
“Ruínas” nu-si doreste
sa “depuna marturie” cu subtitluri care sa consemneze topos-ul ca atare, nici
sa propuna liste cu obiective turistice decadente, astfel incat spectatorul
este obligat sa plonjeze in acest spatiu necunoscut, ambiguu, aflat in continua
schimbare. Iata dealtfel o optiune care ingreuneaza mult decodarea subtextului
istorico-politic al peliculei; doar la revederea filmului am putut de exemplu detecta,
intr-una dintre secventele filmate la fosta manastire Santa Clara din Villa do
Conde, spatiu transformat ulterior in sanatoriu si ulterior abandonat, o pagina
de ziar cu fotografia lui Salazar inramata pe-un perete surprinsa de catre
camera in penumbra, alaturi de machete ale edificiului.
Geografie poetica si povesti cu fantome
“Ideea nu se limita la
ruine, la lucrurile decrepite. Am sfarsit prin a ma concentra pe edificii si
structuri arhitecturale, dar ideea trebuia sa includa si lucruri abandonate,
profesiuni si alte lucruri iesite din circulatie” spunea intr-un interviu
Manuel Mozos care este dealtfel si autorul “scenariului“ acestui film. De aceea
“Ruínas” suprapune peste geografia locurilor mai mult sau mai putin lasate in
parasire (de la hoteluri la marginea drumului la stabilimente balneare, de la
simple locuinte de bairro la situri
miniere de suprafata) o topografie textuala alcatuita din fragmentele cele mai neasteptate
(fapte diverse, poeme, meniuri de restaurant sau de banchet, o intreaba
tipologie epistolara de cereri, felicitari, prozaisme, politeturi, liste de
protocoale medicale si de servicii sociale) care se intinde cu usurinta intre
secolele XVII si XX. Care sa fie legatura dintre imagine si text si cum se
creeaza ea? Ce uneste aceste exemple mai mult sau mai putin cunoscute ale
trecutului social si/sau imaginar, care au toate in comun lipsa oricarui punct
de reper viu la orizont? Ce diferentiaza ruinele enumerate in succesiuni de
planuri fixe de natura moarta? Ce este dealtfel o natura moarta? Ce statut
capata aceste spatii sociale si aceste texte care nu mai spun nimic nimanui
astazi in conditiile in care filmul nu le propune ca borne documentare de
aducere aminte?
Avenida dos Milionarios |
“Ruínas” se deschide
cu episodul cvasi jurnalistic al imploziei (din 2005) celor doua imobile gemene
(Torres da Torralta) din Troia, eveniment pe care pelicula il inregistreaza de
departe, sunetul insa reda zgomotul indistinct al spectatorilor ocazionali.
Filmul “sare” apoi pe
nesimtite la o alta locatie, un cimitir din Porto, pentru un alt fapt divers de
altadata, consemnat in 1877 de un anume A.J.Duarte Junior (“Henriqueta ou uma
Heroina do Seculo XIX”). Vocea din off rezuma trista viata a Henriquetei Emilia
da Conceicao e Sousa care a deshumat cadavrul amantei si l-decapitat pentru a-i
putea pastra craniul ca pe o relicva; in tot acest timp, camera inregistreaza
frenetica activitate din cimitir.
Bairro |
Fara sa anunte, camera se plaseaza in Bairro
de Alvito (langa Lisabona) cu strazile sale in panta si pustii luate in planuri
de carte postala. Camera opereaza aici in pasi mici, apropriindu-se succesiv de
imobilele a caror arhitectura functionala este condamnata de gustul public de
azi. In apropiere, restaurantul panoramic de la Monsanto cu geometria lui seaca
(sa fie anii 60?) este scotocit de camera lui Luis Miguel Correia care ii
inventeaza dealtfel misterioase profunzimi. In off se recita un meniu complet
cu antreuri, deserturi si retete culinare dintre cele mai diverse, iar zgomote
de tacamuri si voci indistincte sunt “lipite” de frumoasele mozaicuri din salile de mese.
Explorarea unei
ciudate cavitati din inima unui cartier lisboet rimeaza cu o elegie a lui
Teixeira de Pascoaes, iar “cartile postale” cu teatrul de varietati din parcul
Mayer sunt condimentate cu portretul lui Luiz A. Gonsalves de Freitas, scriitor
amator de piese de teatru. Imageria maritima vine sa se lipeasca cu fotograme
culese in Porto de Barcas: vase abandonate, puncte de acostare ruginite,
panouri, insigne, pancarde, nume de strazi si complexe balneare in ruina.
Barci |
False
splendide azulejos ici si colo, un cer prafos, stradele inguste si iarasi, nici
tipenie de om ori animal. Pe fundal sunt recitate scrisori prin care se cer
hotelierului necunoscut detalii privitoare la organizarea unui sejur sau se
solicita politicos unui cunoscut imprumuturi in bani. Cand camera viziteaza un
pescador abandonat, pe fundal, un dialog intre tata si fiu aminteste despre
calatorii in Terra Nova. Pe culoarele pustii luminile se sting si se aprind in
maniera in care fictiunea cinematografica sugereaza de obicei aparitia maligna
a fantomelor.
Azulejos |
“Ruínas” este plin de
astfel de personaje anonime, de voci care nu inceteaza sa sopteasca
prezentului. Ilhavo de exemplu se insoteste cu lectura jurnalistica a unui
atentat cu bomba insotit de o teapana declaratie a politiei locale. Lectura
unui tratat de igiena (Mandamentos da Saude) nu se poate face decat in fosta
manastire Santa Clara din Villa do Conde, iar Barca d’Alva inseamna pentru
geografia poetica nu podul peste Douro vizitat de turisti, ci gara parasita.
Vizitarea centralei de la Douro si a spatiului alocat personalului ocazioneaza
lungi enumerari cu liste de servicii si facilitati pentru angajatii HED. Pe
fundal, muzica capata accente sumbre si pentru o secunda spatiul cel mai neutru
cu putinta (o turbina, un set de conducte si tunele) se improvizeaza intr-un
spatiu SF.
Barca d'Alva |
Cele mai frumoase
fragmente sunt dedicate minelor de la Sao Domingos (Mertola) si sanatoriilor
Albergaria de Montachique si Penhas
da Saude. In off sunt recitate fise medicale ale ftizicilor internati in
aceste stabilimente, scrisori cu urari de sarbatori fericite. Camera exploreaza
indelung aceste spatii, vaneaza detalii si cauta cu incapatanare plasticitatea
cadrelor. Imaginea nu-si bate capul cu artificialitatea evidenta a anumitor
cadre; se alcatuieste astfel un instrumentar complet al unui cotidian din care
umanitatea pare ca s-a evaporat intr-o secunda.
Albergaria de Montachique |
Intr-unul dintre
ultimele fragmente, dedicat unui restaurant fantoma din Porto Alto, resturile umane si animale si peisajul dezolant si
prafuit sunt contrazise din off de-o lunga poezie care glorifica pofta de viata,
pofta de mancare, pofta de cantec si dans. Ultimele momente ale filmului completeaza
referintele legate de activitatea societatii secrete a acestor Makavenkos de care
este legat omul politic Francisco de Almeida Grandella, cel care intre altele a
dispus construirea stabilimentului Albergaria. Cartea sa, citata aici fugitiv
“Memórias e Receitas Culinárias dos Makavenkos” este cea mai nimerita concluzie
a acestui film: amintirea (colectiva) nu este niciodata strict documentara sau
monumentala, ci mai degraba o retea difuza si fantomatica de semne care rezista
disparitiei prin faptul ca se lasa citite.
Porto Alto |
Post Scriptum
Spectatorul interesat
poate gasi aici
cea mai interesanta si mai neasteptata “lectura” a filmului pe care am
intalnit-o scotocind internetul.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu