marți, 12 iulie 2011

TIFF 2011 - “Kill me, please!” de Olias Barco

Kill me please

Spaima m-a cuprins la proiectia TIFF pe care o rezervasem peliculei belgiene semnate de Olias Barco cu numele inselator de “Kill me please”. Zic inselator pentru ca sala era plina, iar multi dintre cei prezenti s-au gandit probabil ca un astfel de titlu, inclus in sectiunea “Umbre” dealtfel, promite o doza buna de horror. Si-o portie mare de floricele.
Spaima m-a cuprins si mai tare cand mi-am dat seama ca regizorul se afla in sala pentru o sesiune Q&A la final.


Mare dezamagire pentru spectatorii neavizati, ”Kill me please” face parte din seria de comedii asasine si negre tuci (aha, “C’est arrivé de chez vous”) de care sunt asa de pasionati cineastii belgieni. Filmat in alb negru, intr-un decor ireal care se poate recicla cu succes pentru o adaptare dupa Barba Albastra, este genul acela de pelicula anti mainstream de la inceput la sfarsit. De la optiunea artistica adica (un alb negru iernatic cu putine nuante de gri), la scenariu (comedie de limbaj cu caractere ingrosate in dimensiunea lor comica), casting (specialistii comicului de toate soiurile, aka Benoît Poelvoorde si Bouli Lanners, joaca alaturi de actorul transexual Zazie de Paris si de o prezentatoare de Canal+) pana la mesajul cvasi social (omul este tare rau chiar si in cele mai bune intentii ale sale, iar moartea vine cand vrea ea, nu cand o chemi).
S-a vorbit despre apropouri critic-politice pentru ca filmul porneste de la costurile imense pe care le-ar implica moartea voluntara prin eutanasie, cel putin asta ar fi descoperit coscenaristul Stéphane Malandrin in faza de documentare. Afirmatie dealtfel strecurata intr-unul dintre monologurile unuia dintre personajele cele mai tenace (personaj principal nu prea exista data fiind harmalaia care se perinda in prim plan), anume doctorul Kruger. Acesta este prezentat la inceput ca fiind un fel de vampir energetic (si financiar?) al pacientilor sai care vin din toata lumea pentru a avea parte de un sfarsit ales in imensa sa clinica inecata intr-o padure intunecata (sa fie Elvetia? Poate Belgia intr-un viitor indepartat?) Aparentele inseala, doctorul este pana la urma persoana cea mai fidela afirmatiilor sale (dreptul la o moarte demna etc etc) si cea mai consistenta din punct de vedere psihologic, in timp ce intregul set de loseri inregistrati ca pacienti se dovedeste ingrozitor de imatur si superficial in joaca de-a ultimele dorinte. Mai mult, localnicii din zona nu vad deloc cu ochi buni profilul clinicii si din aceasta ostilitate declarata si inexplicabil de agresiva se naste un fel de razboi de exterminare a strainilor de la clinica.

© Olivier Donnet, Kill me please

Se naste de aici un conflict tragi-comic gratie caruia decesele se tin lant in aceeasi harmalaie dezlanata. E prea multa lume si prea putin spatiu (doar 95 de minute) pentru aceasta farsa macabra in care moartea este iepurele din palarie care scoate la iveala tot atatea ratari si deceptii. Il avem pe actorul comic deprimat si mitoman, pe Monsieur Breiman omul de afaceri canadian prea vorace pentru tumoarea la creier pe care o acuza, pe Madame Rachel, cantareata de cabaret mai degraba cazuta in uitare decat bolnava. Monsieur Vidal, jucator inrait de poker ajuns la faliment face o figura aparte cu senzualitatea lui decalata, completat fiind de monstruosul Jean-Marc, doua dintre schitele de personaj cele mai reusite dupa opinia mea. Satelitii precum micul Rambo suicidar, rapperul decolorat si tanara atinsa de o ciudata maladie degenerativa vin sa coloreze sporadic atmosfera.

© Olivier Donnet, Kill me please

In ceea ce priveste stilul general al peliculei, s-a vorbit de tente expresioniste in tratarea interioarelor in alb-negru si in cateva secvente de exterior, pacat insa ca registrul comic tine aproape exclusiv de limbaj. La care se adauga viteza de mitraliera a duelurilor verbale care lasa spectatorului un fel de vertij. Este cam ca atunci cand asculti mai multe bancuri unul dupa altul si atata te dor obrajii de atata ras, incat nici nu mai urmaresti poantele care te bombardeaza. Psihologiile sunt bajbaite, desenate in tuse groase, iar efectele “de speriat”, vai, neconvingatoare. Scenariul isi face o placere din a aduna laolalta intamplari cu ciudati intru amuzamentul publicului, fara insa a se ingrijora ca intre acestea nu exista punti de legatura.
S-o spun pe cea dreapta, “Kill me please” nu prea stie ce doreste sa fie. Cronicarul remarca pe buna dreptate indecizia camerei care nu se hotaraste daca sa se faca transparenta in inregistrarea momentelor dramatice (exterminarea pacientilor de catre un grup de comando dement venit din sat) sau sa se impuna ca prezenta subiectiva. Rezultatul seamana cu o sinucidere in stil low budget, cumva spectaculoasa si, in ciuda agitatiei si a verbozitatii, ciudat de lipsita de nerv in final. Asta pentru ca e si moartea, nu-i asa, o chestiune de ritm.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu