Russian Film |
Iata inca o poveste
incadrata de catre organizatorii TIFF in categoria “Fara limita” pe care mi-am
dorit sa o vad. Am facut cunostinta cu Alexei
Balabanov tot la un TIFF, cu
ocazia proiectiei lui “Gruz 200/Cargo 200”. Vazut, placut. Imi lipsesc inca
detururile conexe prin ‘Reka/The
River” (2002), “Schastlivye dni
/Happy Days”, “Morfiy/ Morphia” (2008)
si “Pro urodov i lyudi/Of
Freaks and Men” (1998), adica strictul necesar care sa-mi permita sa scriu cu
usurinta despre unul dintre cineastii rusi cei mai sofisticati la ora actuala.
N-aveam deci cum sa trec pe langa “Kochegar/A Stoker” (2010).
N-am fost dezamagita de eleganta cu care cineastul alege si de data aceasta o prisma
mai filosofica prin care fixeaza acelasi gen de poveste care-l pasioneaza in
general: disperarea si barbaria erei post-sovietice, marasmul in care se pierde
oricum societatea postindustriala. “Kochegar” mi-a intarit o certitudine
personala, in mintea mea Balabanov si nu Sokurov sta inchis in turnul de fildes
cu tot atatea ferestre prismatice cate filme a regizat; astfel, desi gravitand
in jurul aceluiasi tip de subiecte, filmele sale reusesc intotdeauna sa fie
surprinzatoare, inteligente si crude.
In ceea ce priveste
subiectul, iata: la cateva decenii dupa atmosfera din “Gruz 200”, intr-o
locatie nenumita (sa fie Skt Petersburg?) despre care stim mai ales ca poseda
un crematoriu fantastic de eficace, traiesc doi veterani de razboi, fiecare
avand cate o fiica. Maiorul, erou multidecorat al republicii sovietice pe
frontul din Afganistan s-a convertit la activitatea cvasipermanenta de fochist.
Maiorul este yakut, obsedat de povestea pe care o scrie de ani buni despre un
bandit rus si un yakut prea ospitalier. Parasit de nevasta, el locuieste
literalmente la gura sobei gigantice pe care trebuie s-o intretina in stare
functionala zi si noapte.
Asta pentru ca
activitatea celuilalt veteran, Sergentul, produce prin actiuni de tip
gangsteresc o multime de cadavre care trebuiesc evacuate rapid. Intre Sasha,
fiica Maiorului si Masha, fiica Sergentului exista o relatie profesionala
(magazinul de blanuri yakute) si una sentimentala (fara sa stie, ele impart
acelasi amant, pe muticul “Bizon”).
Este stiut ca
Balabanov nu-si lasa personajele sa traiasca prea mult. Pasionanta mi-a parut a
fi anticamera mortii, cu coloneii sai reciclati in mafioti, fetitele cuminti cu
fundite in par care asculta fara sa clipeasca povesti cu orori, cu executiile
comandate si executate cu sange rece si tradarile cu ghiotura.
Scriabin c’est moi
Aici autoarea
pomeneste despre neasteptata decizie a lui Balabanov de a-l folosi in rolul
maiorului pe Mihail Scriabin, actor de teatru aflat la a treia colaborare cu
cineastul dupa “Reka/The
River” (2002 si “Gruz 200/Cargo 200”. Alegerea se datoreaza in mare parte faciesului lui Scriabin care se
muleaza bine pe profilul personajului: un inocent care stie desi nu vrea sa
stie ce ascund pachetele acelea invelite in paturi care sunt aruncate in furnal.
Aici am gasit
explicatii mult mai interesante despre dimensiunea alegorica a distributiei in
care Andrei Sergheevici, gangsterul-om de afaceri care comanditeaza moartea
unui rival fara sa clipeasca este jucat de catre directorul pe atunci al
studio-ului Lenfilm. Iata o alegere care poate spune multe despre aspectul vag
autobiografic al filmului (disputa lui Balabanov cu vechea garda a cinema-ului
rus, cu televiziunea, cu mimetismele tiparelor occidentale de entertainment).
Exigentele lui
Balabanov sunt cum nu se poate mai contrariante: pe de o parte hiperrealismul (veteranii se cer a fi
interpretati de veterani, barmanul de un barman, dealerul de la masa de joc de
un dealer adevarat), pe de alta parte, proiectia alegorica (autorul insusi pare
a se telescopa pe sine in profilul psihologic al unui yakut sinucigas si cam
intr-o ureche). E mai mult decat mizantropie, conclude autoarea acestui
articol, este privirea rusofoba a unui fost nationalist care acum insa prefera
sa se recunoasca intr-un strain.
Nabadai gangsteresti post-sovietice si eroul
national rus
Maiorul se situeaza
cumva in opozitie cu unul dintre tipurile balabanoviene cele mai des intalnite:
fata de luna plina si expresivitate redusa, mutim voluntar din lene sau lipsa
de idei, statura masiva desi neasteptat de supla in actiune. ”Kochegar” aduna
astfel de siluete, le imbraca in negru si le transforma garzi de corp ale unor
personaje dubioase care uneori intra pe teritoriul maiorului si se retrag
intr-un soi de tripou improvizat. Sunt “oamenii rai” despre care batranul
Scriabin le povesteste in trecere fetelor si pe care le prezinta ca pe niste
emanatii ale banditului rus din povestea sa. ”Kailakh” pare a fi o istorie
fondatoare, transgresiune de la care se trag relele prezentului precum lacomia
sau tradarea.
Printre oamenii rai, jovialitatea rece a Sergentului face figura
aparte. Camera il surprinde de cele mai multe ori in postura pasiva (sta langa
foc, mananca, cedeaza neconditionat capriciilor Mashei, comanditeaza uciderea
unui om). Complementul sau activ este Bizon, cu reactiile sale de golem care
reactioneaza exclusiv la consemnele patronului si lipsa de permeabilitate la vorbaria
femeilor sau a lui Scriabin.
Galeria mafiota din “Kochegar”
este totusi mult mai putin vizibila in activitatile sale, decat in “Brat” sa
zicem. Pe alocuri filmul prefera sa imbratiseze punctul de vedere perturbat al
Maiorului astfel incat ambianta generala are un aer usor decalat si visator. Se
pune accentul pe glorii trecute, pe uniforme cu multiple decoratii (ciudata
scena in care tatal Verei se prezinta in persoana in crematoriu imbracat in
uniforma pentru a-l cunoaste personal pe Maiorul despre care fetita i-a vorbit),
se moare in uniforma, notiunea de onoare este ii este asociata acesteia (de
notat, “baietii rai” nu poarta uniforma).
Iata notate in fuga
lucrurile care m-au facut sa ma gandesc la “Kochegar” ca fiind o orchestrare
ironica a mitologiei eroului national rus, bataios, activ, soldat daca se poate.
Tot aici ar intra si
felul in care rusoaica Masha “regandeste” economia proprietatii comune (magazinul
de blanuri adica) atunci cand incearca sa se autoconvinga ca partenera ei, Sasha,
nu este deloc competitiva si ca atare trebuie eliminata. Balabanov are grija sa
descrie toanele tinerei femei in felul acela sangeros si sumbru cu care si-a
obisnuit el spectatorul.
O gheena moderna
“Ceea ce ma
intereseaza cel mai mult - spunea cineastul intr-unul dintre numeroasele
interviuri - este sa creez o lume in
intregime artificiala care sa aiba o textura perfect reala“.
Iata o descriere
pertinenta a ceea ce poate fi la nivel metaforic crematoriul. Nu putini au fost
criticii care au remarcat faptul ca nu exista interior in “Kochegar” in care sa
nu fie o soba si un foc aprins, atatat, intretinut constant cu lemne sau cadavre
(iata dimensiunea artificiala a realitatii lui Balabanov).
Crematoriul urban are
ceva din majestatea Gheenei, cu aspectul lui vintage bulgakovian (numai uitati-va la usitele sobelor, la
aspectul uzat al tevariei, la textura lucioasa a gramezilor de carbuni) si
utilitatea lui misterioasa (Maiorul vorbeste despre slujba sa de fochist ca
despre o misiune, iar arderea mortilor “cei rai” seamana cu un fel de asanare
sau purificare publica). Iar replicile sale casnice, omniprezentele sobe si
mici seminee sunt filmate cu aceeasi delicata atentie pentru omologii; ma
gandesc numai la cele cateva scurte secvente in care Sergentul este surprins
langa soba-semineu putin cam prea kitsch in timp ce soba Sashei se face cochet
de discreta.
Alte obiecte la fel de
decalate se fac remarcate ici si colo in peisaj, vesmintele de exemplu (in
afara de uniforme) sunt fie exagerat de opulente (blana pe care o poarta Sasha
vizitandu-si ultima oara tatal), fie parca scoase de la naftalina anilor 80.
Aici
spectatorul poate gasi o analiza a notiunii de “clasa de dedesubt” in cateva
dintre filmele cineastului, lucru care imi pare ca se aplica, in parte cel
putin, si universului din “Kochegar” (spectatorul poate ca a perceput
insistenta cu care Balabanov isi aduna eroii in subsolul crematoriului)
Ce-i cu muzica asta?
Informatia cea mai
cuprinzatoare despre cel mai perturbant element al filmului am gasit-o tot in
articolul deja citat de pe Kinokultura:
muzica. La iesirea din sala, imediat dupa proiectie, am tras cu urechea la
cateva comentarii lasate de ceilalti spectatori, prima reactie fiind “ce-o fi,
doamne cu muzica asta asa de …” decalata, am completat eu in gand. Sunt citate
aici creatii ale unor grupuri fusion (DiDuLia) sau punk-rock (Agata Kristi,
Chernyi Lukich) care intra in alcatuirea unei benzi sonore extrem de active in combinatie
cu imaginea (aici
un set foarte pertinent de informatii despre soundtrack-ul din “Gruz 200”de exemplu). Ideea registrului aural
multidimensional pe care-l dobandeste muzica in filmele lui Balabanov se cere
cercetata cu atentie. Ceea ce m-a frapat la o prima vedere si auzire a lui “Kochegar”
a fost contrarietatea dintre ambianta muzicala aproape omniprezenta si caracteristicile
personajului (nu mi-l imaginez pe Maior autodefinindu-se pe acorduri de punk-rock
de exemplu) care ofera eroilor balabanovieni o doza zdravana de irealitate.
Mai putin virulent si
sinistru decat “Gruz 200”, dar mai subtil, “Kochegar” este facut din aceeasi
material surprinzator care poate trece pe neasteptate de la perspectiva cea mai
literala si univoca a realitatii la alegoria in multistraturi. Filmul se cere
vazut de mai multe ori, soundtrack-ul
trebuie ascultat cu rabdare, iar romanta sangeroasa semnata de Balabanov
apreciata cum se cuvine.
Bonus pentru
spectatorul interesat: un articol despre dimensiunea lynch-iana a lui
Balabanov (asa sa fie?)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu