Sursa: Gruz200 |
Am tot laudat selectia focusului pe cinematograful rus, dar la
TIFF am facut ce-am facut si nu am vazut "Cargo 200", desi era trecut pe
lista mea speciala. Dau vina retinerilor mele pe prezentarea cel putin dubioasa
si senzationalista din programul festivalului (un thriller foarte intunecat
care produce cica "un soc garantat", pentru ca intilnesti
"crime, violuri, tortura si o camera plina de cadavre in putrefactie").
Urasc senzationalul gol si prezentarea asta ma ducea cu gindul la un fel de
"Hostel" rusesc cu orori gratuite filmate cu o
camera isterica si folosind pelicula cu "grain"
in sepia. Trebuia sa fac ca multi altii, sa nu tin cont de delirurile
programului, noroc cu miniretrospectiva
de la "Elvira Popescu".
In primul si in primul rind,
"Cargo 200" este incredibil de bine filmat, cu o camera cumpatata
care pastreaza distantele, cu o imagine perfect adaptata scenariului care merge
de la tonurile gri aproape alb-negru la culori agresive precum tricoul lui
Valera. Secventele cele mai violente merg cu nuantele neutre care atenueaza
delirul contextului. In camera plina cu cadavre, care nu seamana deloc cu ceea
ce poti intrevedea in "Saw", ochiul este mai ales atras
de fereastra prin care intra o lumina murdara si de coltul in care, pe un
fotoliu, poti vedea o papusa cu o rochie rosie. Corpul dezgolit al Angelikai nu
are nimic scabros iar detaliile naturaliste ale cadavrelor sint lasate la o
parte.
In al doilea rind, mie nu mi s-a parut
ca am de-a face cu un thriller, ci cu un film 100% politic. Cangrena de care
sufera societatea sovietica a anilor 80 si consecintele ei (infantilizarea si
abrutizarea oamenilor, noua generatie dezabuzata si mercantila, vechea
generatie complet iesita din uz, incapabila sa inteleaga ce se intimpla) duc
iremediabil la crima si depravare. Acestea sint atit de neverosimile in acest
context narativ, incit inclin sa vad in ele izbutite metafore ale unei orori
generalizate. In definitiv, cea mai reusita camera de tortura este lumea
intreaga.
Tati si fii - O situatie scapata de sub control
"Aceste evenimente au avut loc
in a doua jumatate a anului 1984" este mentiunea care apare la
sfirsit, imediat inaintea genericului, numai ca regizorul nu pare a da atita
atentie credibilizarii actiunii asa cum ar face-o un film american care s-ar
grabi sa plaseze o afirmatie de acest gen inainte ca filmul sa inceapa,
conditionind astfel perceptia spectatorului. Povestea lui Balabanov combina
printre altele rapirea, violarea, torturarea "din dragoste" a unei
fete si citeva crime-executii comise cu singe rece in care autorii sint
militieni, o jalnica si sinistra rapatriere a corpurilor "eroilor"
cazuti in razboiul din Afganistan, o razbunare poate tot "din
dragoste". Toate acestea sint legate intre ele de o multime de du-te vino
pe o sosea (automobil, motocicleta, autobuz) care duce obligatoriu la Leninsk
si trece pentru toata lumea prin satul Kaliaevo. Acelasi du-te vino de fundal,
mult mai subtil, apare in secventa avionului cargou, in care evacuarea
sicrielor este aproape simultana cu reumplerea avionului cu carne de tun proaspata.
Sursa: FIPRESCI |
Filmul se deschide cu o discutie intre
Artem, profesor de ateism si Misha, ofiter insarcinat cu recrutarile in armata.
Artem se plinge de senzatia de dislocare pe care i-o lasa structurile
societatii dupa moartea lui Andropov, fara sa precizeze clar ce-l roade, poate
doar dispretul afisat al fiului sau in ciuda unei situatii sociale pentru care
el "a muncit din greu". Nici pentru Misha lucrurile nu stau cum
trebuie, de cind cu avioanele cargou pline cu soldatii morti in Afganistan si
mai apoi cu disparitia Angelikai si a lui Valera intr-o singura noapte.
Sentimentul de inadecvare la realitate
care caracterizeaza generatia tatilor este foarte subtil exprimat de catre
regizor si diseminat in toata substanta filmului: hainele lui Artem si muzica
ascultata de el care seamana cu un fel de balada pop saltareata, masinuta sa
peticita in comparatie cu cea "mai altfel" detinuta de Valera,
defilarea militaroasa a pionierilor ca fundal pentru discutia dintre Artem si
Tonia, megaposterul "Glorie URSS" care se vede undeva in
spate, prim planul datator de fiori pe fata lui Zhurov in momentul in care
acesta ii priveste in fata pe parintii Angelikai si le zimbeste sinistru. Este
clar de ce, dupa discutia avuta cu Tonia si pina la a lua decizia crestinarii,
Artem va fi filmat numai cu spatele à contrejour linga fereastra.
Sintem in infern - Patologii si mistere
Spuneam ca filmul trece, pentru publicul de aici si acum cel
putin, drept un thriller in care nici un personaj nu este sanatos la minte.
Patologiile sint din cele mai diverse: de la nebunia iluminatului Aleksei
care-si apara cu fervoare si iscusinta dumnezeul, la patologia de invidiat
completata de disfunctionalitati sexuale, in buna traditie occidentala a
psihopatului sexual, a militianului Zhurov. Pe linga acestia, abrutizarea si un
inceput de delirium tremens (mama oarba a lui Zhurov), brutalitatea sadica
(colegii de servici ai militianului ucid, violeaza, snopesc in bataie,
falsifica declaratii, intimideaza martori, dispensindu-se de autoritatea
"tovarasilor" de la partid).
Sursa: ForTheDishwasher |
Pacatele noii generatii nu sint
departe de deviantele batrinilor. Este incredibil cite nuante perverse poate
ilustra punerea fata in fata a doua generatii diferite. Am vazut in abrutizarea
si lipsa acuta de umanitate a lui Valera un tip de retard infantil, in
comportamentul lui Slavka o lipsa de empatie patologica, in pasivitatea atona a
Angelikai si Lizei prefigurari monstruoase ale generatiei de dupa perestroika,
noua Rusie nu e departe de cea care-si da duhul. Inocenti ar putea fi doar
tinerii "eroi" sacrificati in razboi care la "intoarcerea"
acasa au parte de inmormontari fictive si de profanari nerusinate sau amaritii
dezradacinati precum Sunka vietnamezul.
Tonia il citeaza la un moment dat pe Aleksei si asta pare sa fie motto-ul peliculei "cu cit murim mai repede, cu atit pacatuim mai putin".
Tonia il citeaza la un moment dat pe Aleksei si asta pare sa fie motto-ul peliculei "cu cit murim mai repede, cu atit pacatuim mai putin".
Sursa: ForTheDishwasher |
Galeria lui Balabanov este mai dostoievskiana
decit romanele lui Dostoievski insusi, sintem doar in infern si aici nu exista
scapare. Nu sint sigura ca trezirea lui Artem din final este un pas spre
salvare, nu sint sigura ca razbunarea Toniei are ceva eroic: femeia il ucide pe
Zhurov dar o lasa in plata domnului pe Angelika. Intilnirea lui Valera cu
Slavka ("ne-am mai intilnit deja ?") si perfectarea viitoarei afaceri
care se anunta in egala masura manoasa si veroasa, l-ar duce la exasperare pe Dostoievski.
Crimele nu se soldeaza cu o criza de constiinta zguduitoare. Artem este mai
degraba un soricel dezorientat si nicidecum un suflet care isi asuma lasitatea.
Aleksei accepta sa fie condamnat pentru uciderea lui Sunka pentru ca nu are
incotro, Valera se volatilizeaza atunci cind Zhurov incearca sa-l acuze de
disparitia Angelikai, il reintilnim bine mersi la Leningrad.
Nici toponimia nu este deloc intimplatoare
: Ivan Kaliaev a fost cindva teroristul anarhist si asasin care a declansat
prin atentatul sau din 1907 nebunia care a dat Rusia peste cap pentru un secol
si mai bine; "Leninsk" nu putea sa fie altceva decit talpa iadului
balabanovian.
Sursa: LittleWhiteLies |
De unde aceasta usurinta a omului de a
accepta raul ? Asta cu atit mai mult cu cit abjectia nu este provocata
intotdeauna de nenorocitii cei mai perfecti ("o iubesc",
"este nevasta mea" ii marturiseste Zhurov mamei sale dupa ce a
chinuit-o in fel si chip pe Angelika) si nici binele nu e facut totdeauna de
eroi (Tonia de exemplu, sau Artem). In opinia lui Balabanov, schizofrenia etica
dostoievskiana nu duce nicaieri, ca exemplu Aleksei care marturiseste o crima
facuta din greseala pe care constiinta sa nu a putut-o suporta si un apetit
pentru chestiuni filozofic tulburatoare. Bine bine, numai ca acelasi Aleksei
vorbeste cu ura de cei 10 ani de puscarie grea prin care si-a ispasit crima. Or
a marturisi fara a asuma este o criza de constiinta contrafacuta.
Sursa: FIPRESCI |
Revin la Zhurov pentru ca mi se pare fascinant,
mai ales dupa ce am aruncat un ochi pe reactiile publicului occidental care
l-ar fi vrut mai conform cu Hannibal Lecter
sau cu Norman Bates. Zhurov este superb ca
personaj tocmai pentru ca Balabanov are subtilitatea de a nu-i conditiona
extrema lipsa de empatie cu lumea de vreo mama castratoare sau de vreun complex
din copilarie. Zhurov este societatea insasi, cu absolut toate tarele ei,
marxist-leninismul si derivele sale actionau "din dragoste" pentru
popor doar. In acest context filmul nu poate fi un thriller (multi au remarcat
lipsa flagranta de credibilitate a scenariului), stim de la inceput cum se
desfasoara lucrurile si cine pe cine chinuie. Iar camera aceea distanta si
impartiala este acolo numai pentru a ne face ceea ce sintem, adica martori si
nu participanti cu sufletul la gura ca intr-un scenariu mainstream
obisnuit.
Scenariul cehovian
Va mai amintiti pusca de vinatoare Simpson pe care Aleksei o
curata cu atita meticulozitate intr-una din secventele din inceput ? Tare
seamana cu pistolul dat de exemplu de catre Cehov, nu degeaba o regasim la
final, atunci cind Tonia il ucide pe militianul vinovat de moartea aceluiasi
Aleksei. Sau de poza lui Slavka exhibata de Artem ? La sfirsit intelegem de ce
Valera si Slavka isi gasesc atit de repede afinitati.
Sursa: LittleWhiteLies |
Cu alte cuvinte, nimic din ceea ce
vedeti in "Cargo 200" nu este pus acolo la intimplare, toate
elementele au rol functional si revin mai devreme sau mai tirziu in actiune.
Tot pe KinoKultura am citit ceva despre rolul
fundamental al soundtrack-ului in filmele lui Balabanov, cu siguranta
avem de-a face cu acelasi lucru si aici. Costumele, decorurile sint toate in
concordanta cu atmosfera pe care regizorul o creeaza cu elemente minimale, o
motocicleta, un vag peisaj industrial aproape SF si mai ales interioarele
mizere sau kitsch. Filmul se cere revazut de mai multe ori pentru o analiza
atenta, mi-ar place sa fiu capabila sa fac o paralela intre metaforele
tarkovskiene si cele balabaniene ale haosului, colapsului si ruinei, de orice
fel or fi acestea.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu