miercuri, 4 iunie 2008

Jurnal de TIFF - 4.06 - "J'ai toujours rêvé d'être un gangster" / "Dintotdeauna mi-am dorit sa fiu gangster" de Samuel Benchétrit

Sursa: Allocine 

Un film de scheciuri care se leaga unele de altele intr-un anumit punct, o "cafeteria" de la periferia unui oras oarecare (ginditi-va un pic la "Short Cuts" al lui Altman). In alb-negru (a fost intotdeauna o optiune la moda, e foarte chic). In format 1.37. Fonduri: mici si foarte mici la baza aflindu-se producatorii filmului anterior al lui Benchétrit (Janis et John), plus societatea "Wild Bunch" plus ceva fonduri de la Canal+. Sursa de inspiratie: "Goodfellas" (1990) si prima fraza pronuntata din off de catre Henry Hill (Ray Liotta) "As far back as I can remember, I always wanted to be a gangster".



Posibila concluzie: filmul lui Benchétrit este un omagiu adus filmelor cu gansteri, incepind cu cele din perioada muta (vezi "heist"-ul intentionat de chelnerita Anna Mouglalis si conceput ca un filmulet mut cu intertitlurile si gagurile de rigoare).

Sursa: Allocine 




Ajungem apoi la gangsterii anilor 50, carora Benchetrit le aloca unul dintre scheciuri "C'est fou comme ça a changé" in care o gasca de jefuitori de banci pensionati au revelatia trecerii timpului atunci cind in locul ascunzatorii lor de acum 30 de ani (o casuta in mijlocul unei paduri) gasesc cafeteria. Banca lor preferata, deja jefuita de mai multe ori, a devenit McDonald's. O tempora, o mores ! Chestia asta se leaga de un alt scheci in care Alain Bashung se joaca pe sine insusi, la fel si Arno ("Oh Gaby"). Cei doi muzicieni-cintareti-compozitori se intilnesc in aceeasi cafeterie fatidica si isi platesc polite vechi. "Oh Gaby" este scheciul cel mai slab dupa mine si cel care nu prea are ce cauta aici pentru ca nici Bashung nici Arno nu au legatura cu gangsterii (poate doar daca nu punem furtul de idei din cultura plus furtul de partenere pe aceeasi etajera cu jaful armat).

Sursa: Allocine


Povestea care inrameaza "J'ai toujours rêvé..." este o intilnire intre doi necunoscuti (chelnerita care inainte fusese casierita la un "péage" pe autostrada si un necunoscut). Unica arma din dotare trece de la unul la altul numai asa, de amorul artei, pentru ca banii nu conteaza, gangsterul a la Scarface trebuie sa fie un erou.
Scheciul cel mai savuros este cel dedicat rapitorilor. Asta include doi amici de virsta mijlocie, un pistol cu bile, o zebra de plus de marimea unui ponei, o adolescenta suicidara, un canar, amintirea unui ciine care se chema Marley, ce mai, o poveste atent construita, cu un comic de limbaj dulce amarui.

Asadar, scheciurile lui Benchétrit aduna mai multe tipuri de gangsteri si reprezentarile lor in lumea cinema-ului si le da intilnire in aceeasi cafeterie solitara, care functioneaza ca un fel de scena (sa nu uitam, Benchétrit adora mai ales teatrul ).

Incercati sa vedeti "J'ai toujours rêvé ...", admirati montajul, gagurile, rasturnarile de situatie care trebuie sa fie teatrale, schimbarea de registru de la comicul in hohote la cel melancolic. Scenariul da dovada de rafinament lingvistic, gangsterii pensionari vorbesc ca Jean Gabin (de exemplu in rolul lui Paulo les diam's in "Du rififi à Paname") si Lino Ventura ("Les tontons flingueurs").

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu