Sursa: Wikipedia |
Aleksandr Sokurov a avut in 2002 ideea de a face un
film despre faimosul marquis de Custine si despre celebrele sale memorii
"Lettres de Russie" (1839), una dintre cartile cele mai citite pe
furis in Rusia sovietica, asta datorita poate pertinentelor consideratii
custiniene asupra sistemului politic tarist, foarte asemanator la urma urmei cu cel comunist. De fapt, in
"Arca Ruseasca" Custine este un pretext,
un ghid european dublat de un misterios personaj din off, probabil rus 100%,
ale caror schimburi de replici condenseaza diferentele enorme dintre Rusia (de
atunci si de acum) si Europa pe care Custine o reprezinta cu onor. Filmul nu
este un proces al istoriei, ci o poezie scrisa pe marginea timpului care a
apus, condensat astazi in Muzeele din Sankt Petersburg care pastreaza
ramasitele acestuia ca intr-o arca pierduta pentru totdeauna.
"Cine sint acesti oameni???" intreaba cu oroare
le marquis atunci cind plimbarile prin palatul de iarna il adus nas in nas cu
vizitatorii zilelor noastre - si are dreptate, diferentele sint fundamentale.
Intre marele bal si noi cei de azi, diferenta se naste in ciudata camera
mortuara din care Sokurov ne arata doar pragul si unde lui Custine ii este
interzis sa intre. Asadar, scene fastuoase filmate in enorme planuri secventa (se
pare ca este vorba de un unic plan secventa, numai ca nu ma pot abtine sa nu am
dubii), dinee, superbe galerii de pictura si sculptura, Ecaterina cea Mare,
referinte la Petru cel Mare, tunele si ganguri ale istoriei, discutii despre
tablourile maestrilor flamanzi, Anastasia si tareviciul Alexei.
Filmul trebuie vazut de studentii la arte si de cei care
mai cred ca cinema-ul se poate face altfel decit dupa regulile marelui
Eisenstein. Meditatia asupra istoriei este originala (scenariul este semnat de
Anatoli Nikiforov) si foarte poetica, merita sa incercati sa vedeti secventa
balului si mai ales plecarea oaspetilor de dupa. Momentul este un fel de scena
de prezentare, prin insistenta cu care trupurile si mai ales fetele sint
filmate din toate unghiurile posibile si poate simboliza revolutia din
inceputul secolului XX care a golit palatele din Sankt Petersburg de toata
aceasta lume apusa.
Sursa: HenrySheehan.com |
PS: Intriganta insistenta lui Sokurov de a arata
interesul manifest al marchizului de Custine pentru frumoasele doamne care-l
inconjoara... este stiut ca acesta era la vremea aceea unul dintre cei mai
celebri gay din Europa. Sa fie asta o dovada in plus a gustului rusesc
pentru manipularea istoriei?
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu