Sursa: cinelasamericas |
Trebuie sa ma credeti, "Cerul pamintul si ploaia / El cielo, la tierra y la
lluvia" (regia Jose Luis Torres Leiva, 2008) este cel mai lent film
din competitie. Dupa prima ora, am auzit in jurul meu o multime de cascaturi
inabusite in sala de cinema. Evident, nu este vorba de un film care sa iasa
vreodata in cinematografe, "Cerul..." fiind tipicul film de festival
care cultiva in primul rind firescul, plictisul, privirile goale, miscarile simple si relatiile umane
obisnuite in care te intelegi cu ceilalti din priviri. Povestea este foarte
simpla, dar dialogul minimalist o face ingrozitor de ambigua, ceea ce ma face
sa cred ca regizorului prea putin ii pasa de povestea ca atare. El vrea mai
degraba sa creeze atmosfera, atmosfera de zi cu zi dintr-o regiune mai degraba
rurala de coasta din Chile, unde mai mai ca nu se intimpla nimic, unde nimeni
nu ajunge la statutul de personaj principal, unde ploaia cade zilnic, noroiul
te obliga sa circuli numai cu cizme de cauciuc si sa bati kilometri pe jos prin
padure. Si mai cred ca Ana este aleasa din intimplare de camera in deambularile
sale intre magazin si casa unde ingrijeste de mama paralizata.
Intre Ana si Toro se tese o relatie foarte ambigua
atunci cind aceasta devine menajera barbatului. Intre Ana, Veronica si Marta,
iarasi relatiile se bazeaza foarte mult pe gesturi, pe lucruri care s-au intimplat
deja si care nu trebuiesc spuse. Marta sufera de ceva care o face sa caute
sinuciderea cu orice pret (secventa intrarii Martei in ocean este incredibil de
frumoasa). S-a vorbit despre depresie, eu cred ca este ceva mai mult, poate o
agresiune. Ca in viata de toate zilele, regizorul lasa in suspensie disparitia
Martei (sa credem ca povestea care de fapt nu povesteste nimic este vazuta din
punctul de vedere al Anei ?) o data cu decesul mamei, care devine obiectul
suferintei Anei. La un moment dat, se vorbeste despre un medic care "este
pe continent", asta inseamna ca personajele noastre locuiesc pe o insula.
Sursa: cinelasamericas |
Ce m-a interesat in acest film au fost miscarile camerei
de filmat, jocul focalizarilor, cultivarea blur-ului care cred ca are un rol in
naratiune (cind imaginea focalizeaza pe fundal, personajul din prim plan devine
neclar ca si cum viata individului si atitudinile lui nu conteaza pentru
moment). Lentoarea cu care cadrele se desfasoara si prim planurile indelungi ii
vor fi facut pe multi sa fuga din sala. Jose Luis Torres Leiva are o pasiune cu
totul aparte, planurile foarte lungi si lente si o stiinta cu totul aparte,
aceea de a termina un plan cu putin timp inainte ca acesta sa devina imposibil
de privit (vezi cronica lui Jay
Weissberg care insista pe ochiul de pictor al regizorului care-si
transforma cadrele in tablouri in miscare, luati de exemplu secventa in care
Ana se joaca cu scala unui radio, imaginea este luata cumva intr-o parte prin
deschiderea unei usi, interiorul fiind inundat de o lumina auriu rosiatica si
de penumbre, multe penumbre).
Sursa: elcielolatierraylalluvia |
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu