Sursa: Vakrokti |
Asociez filmele indiene acadelelor multicolorate, prea
dulci pentru a fi ingurgitate in cantitati mari, binevenite din cind in cind
pentru senzatia aceea tonica pe care o poate lasa in urma un delir sau un vis
frumos. Pastrasem un oaresce sentiment de culpabilitate de la TIFFul trecut
cind am ratat "Devdas" cu gratie. Asa ca anul
acesta, am decis sa ma revansez si uite-asa am ajuns la "Om Shanti Om", unul dintre succesele made
in Bollywood 2007. Povestea este interesanta, zic eu, pentru cei
care adora stilul Bollywood, ei vor recunoaste intr-o clipa toate trimiterile
la alte filme de gen : o dragoste atit de mare incit nu are voie sa moara in
ciuda mortii violente care ii ucide pe cei doi parteneri.
Ne situam deci in
lumea lui "a fost o data" in care reincarnarea actioneaza mai bine ca
orice ancheta politista, iar razbunarea vine ca-n filme. Povestea este complet
neverosimila, dar nimeni nu cauta realismul la Bollywood, ci felul in care sint
puse in scena variatiile pe aceleasi teme si utilizarea cit mai variata a
ingredientelor standard adica muzica, dansurile, costumele si decorurile. Deja
finalul trebuie sa fie conform teoriei ; fara happy end nu se poate, daca nu
avem happy end asta inseamna ca filmul inca nu s-a terminat. Apoi corpusul filmului trebuie umplut cu coregrafii ametitoare,
cascade de doi bani, glume fara multe subtilitati, la care insa te trezesti ca
rizi, si, mai ales rapiditate.
Fara viteza, povestea ar fi gaunoasa, iar melodrama
ingreunata de sirop. "Om Shanti Om" merge pe mina lui Farah Khan,
omul din umbra care a asigurat regia si scenariul si are in spate un generic
imens si de cele mai multe ori anonim. "Om Shanti Om" aduna zeci de
staruri precum Manoj Kumar, Dev Anand sau Sooraj Bharjatya si multi multi altii
DAR motorul filmului este Shahrukh Khan. Omul asta se misca uluitor printre
replici, secvente dansate, momente comice, prim planuri dramatice si face
filmul sa mearga. N-am sa uit prea usor performanta aceea numita
"indurerat de disco" in care tinarul Om Kapoor celebreaza prima si
unica dragoste a actorului indian : divertismentul. Nu sint o obisnuita a
filmelor indiene cu paietele si fastul lor asigurat de mii de figuranti, remarc
insa ca "Om Shanti Om" indrazneste sa propuna un sfirsit care nu este
chiar happy end, Shanti nu se reincarneaza, ci bintuie studioul unde a murit,
iar Om Kapoor nu o poate iubi pe Sandy pentru ca dragostea trebuie sa fie unica
pentru a fi imensa.
Sursa: BollywoodFoodClub |
Interesante si consideratiile mamei lui Om, odinioara o
actrita cu ambitii de la care putem afla ca odata maritata o femeie nu mai are
nici o sansa in clasamentele de top, pentru a fi star, actritele trebuie sa fie
tinere si celibatare, ca niste adevarate Mary Pickford ale Indiei.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu