joi, 5 iunie 2008

Jurnal de TIFF - 5.06 - "Sieben Tage Sonntag / In fiecare zi e duminica" de Niels Laupert

Sursa: filmstarts.de

Anul asta la TIFF ploua cu proiecte studentesti de diploma. Este si cazul filmului lui Niels Laupert "In fiecare zi e duminica/Sieben Tage Sonntag", genul "based on a true story" care exploateaza un fapt divers petrecut in Polonia : doi pusti gura gasca ucid intr-o noapte doi oameni pentru nimic si sint condamnati la ani grei de puscarie data fiind cruzimea greu de imaginat a actelor lor de violenta.




Niels Laupert a preferat sa mute intreaga poveste undeva in Germania (cartierele marginase din Leipzig seamana izbitor cu cartierele marginase din orasele poloneze) si a preferat sa nu-si asculte profesorii care i-au recomandat sa faca mai degraba un scurtmetraj pe tema asta, pe motiv ca lumea nu are chef sa vada o poveste violenta care se intinde pe doua ore. Niels Laupert nu i-a ascultat, proiectul lui este un lung metraj urmat de un documentar making of care nu a fost prezentat la TIFF. Ceea ce l-a interesat pe regizor a fost sa prezinte o crima fara motivatii psihologice evidente, asa ca in filmele de la teve care trebuie sa prezinte un justificativ al actului crimei si eventual un sfirsit moralizator. "In fiecare zi..." a ales in acest sens personaje putin contradictorii (la sesiunea Q&A de dupa prima proiectie, regizorul a insistat de doua ori pe faptul ca Adam era in acelasi timp ministrant si ucigas) incercind parca sa ilustreze ceea ce Tommek spune in film, ca avem cu totii un potential de violenta pe care-l putem folosi la un moment dat, nu conteaza din ce cauza.

Sursa: filmstarts.de


Recunosc, filmul este bine facut. In cei 7 ani de gestatie au fost bine puse la punct problemele de sunet, montaj, efectele speciale. Scenariul a fost lasat putin la urma, sint pe jumatate convinsa ca Niels Laupert, care cosemneaza scenariul, a facut-o special: crimele nu se justifica decit prin atractia homosexuala latenta si inconstienta a lui Adam pentru Tommek care-l obliga intr-un fel sa raspunda la asteptarile acestuia, ba chiar sa pluseze prin crima. Personajul feminin Sarah pare a fi marul discordiei dintre cei doi amici, numai ca la avansurile acesteia Adam raspunde in mod ciudat printr-o miscare de retragere, pe cind Tommek o doreste pe Sarah si i-o arata. Triunghiul amoros este interesant construit si este poate singurul lucru care ramine valabil din scenariul lui Laupert ; filme cu copii criminali si inconstienti abunda si la teve si la cinema.

Sursa: filmstarts.de


Interesanta este si perspectiva din care regizorul prefera sa ii vada pe cei doi amici si parteneri de crime si jafuri: Tommek si Adam jefuiesc un magazin numai de amorul artei, se aleg cu o sticla de votca pe care o beau pe jumatate dupa care Tommek o goleste intr-un colt, dezgustat: "votca asta nu are nici un efect", spune el.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu