Sursa: filmstarts.de |
Anul
asta la TIFF ploua cu proiecte studentesti de diploma. Este si cazul filmului
lui Niels Laupert "In fiecare zi e duminica/Sieben Tage Sonntag", genul "based
on a true story" care exploateaza un fapt divers petrecut in Polonia :
doi pusti gura gasca ucid intr-o noapte doi oameni pentru nimic si sint
condamnati la ani grei de puscarie data fiind cruzimea greu de imaginat a
actelor lor de violenta.
Niels Laupert a preferat sa mute
intreaga poveste undeva in Germania (cartierele marginase din Leipzig seamana
izbitor cu cartierele marginase din orasele poloneze) si a preferat sa nu-si
asculte profesorii care i-au recomandat sa faca mai degraba un scurtmetraj pe
tema asta, pe motiv ca lumea nu are chef sa vada o poveste violenta care se
intinde pe doua ore. Niels Laupert nu i-a ascultat, proiectul lui este un lung metraj urmat de
un documentar making of care nu a fost prezentat la TIFF. Ceea ce l-a interesat
pe regizor a fost sa prezinte o crima fara motivatii psihologice evidente, asa
ca in filmele de la teve care trebuie sa prezinte un justificativ al actului
crimei si eventual un sfirsit moralizator. "In fiecare zi..." a ales
in acest sens personaje putin contradictorii (la sesiunea Q&A de dupa prima
proiectie, regizorul a insistat de doua ori pe faptul ca Adam era in acelasi
timp ministrant si ucigas) incercind parca sa ilustreze ceea ce Tommek spune in
film, ca avem cu totii un potential de violenta pe care-l putem folosi la un
moment dat, nu conteaza din ce cauza.
Sursa: filmstarts.de |
Recunosc, filmul este bine facut. In cei 7 ani de
gestatie au fost bine puse la punct problemele de sunet, montaj, efectele speciale.
Scenariul a fost lasat putin la urma, sint pe jumatate convinsa ca Niels
Laupert, care cosemneaza scenariul, a facut-o special:
crimele nu se justifica decit prin atractia homosexuala latenta si inconstienta
a lui Adam pentru Tommek care-l obliga intr-un fel sa raspunda la asteptarile
acestuia, ba chiar sa pluseze prin crima. Personajul feminin Sarah pare a fi marul
discordiei dintre cei doi amici, numai ca la avansurile acesteia Adam raspunde
in mod ciudat printr-o miscare de retragere, pe cind Tommek o doreste pe Sarah
si i-o arata. Triunghiul amoros este interesant construit si este poate
singurul lucru care ramine valabil din scenariul lui Laupert ; filme cu copii
criminali si inconstienti abunda si la teve si la cinema.
Sursa: filmstarts.de |
Interesanta este si perspectiva din care
regizorul prefera sa ii vada pe cei doi amici si parteneri de crime si jafuri:
Tommek si Adam jefuiesc un magazin numai de amorul artei, se aleg cu o sticla
de votca pe care o beau pe jumatate dupa care Tommek o goleste intr-un colt,
dezgustat: "votca asta nu are nici un efect", spune el.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu