Trust Nordisk |
“Ma salama Jamil"
(Danemarca, 2008) este primul film al lui Omar Shargawi, actor de felul sau,
provenit dintr-o familie mixta danezo-palestiniana. Cel mai singeros film din
competitie este realizat in exclusivitate cu actori avind origini in lumea
araba, povestea este bazata pe antagonismul religios si ura distrugatoare care
ii fac pe siiti si pe suniti sa se casapeasca intre ei oriunde s-ar afla.
Probabil ca actiunea se petrece in Danemarca (o singura secventa o poate dovedi
oarecum) sau oriunde aiurea in Europa, numai ca ea priveste exclusiv
microcosmul comunitatii musulmane cu cartierele, magazinele, cafenelele si mai
ales afacerile ei mai degraba dubioase (inclin sa cred ca Jamil, care traia din
"bani murdari", era dealer de droguri).
Ciudata si foarte realista aceasta
reprezentare a populatiei musulmane in lipsa ei de interactiune cu populatia
daneza, in izolarea ei culturala si sociala, in felul ei foarte "ochi
pentru ochi" de a-si regla conturile. Ciudata de asemenea aceasta imagine
dinauntru si mai aparte asupra masculinitatii orientale care nu poate trai fara
razbunare. In citeva replici, scenariul stie sa puna pe tapet nu numai ura
religioasa (religia nu are nimic de-a face cu accidentele istoriei, asa cum
bine spune si regizorul), ci si fobiile cu gust clanic care ii face pe arabii
din Liban de exemplu sa ii dispretuiasca adinc pe "fratii" egipteni
care nu sint decit niste "ciini" a priori tradatori.
Trust Nordisk |
Pentru a intelege cine pe cine omoara si de ce, trebuie sa
pornim de la o fraza pe care o gasim in a doua parte a filmului, atunci cind
Jamil sunitul aproape ca ii urla in fata Yasminei, "trecutul ma
sfisie". Aceasta explica profunda conditionare sociala a individului care,
o data intrat in spirala razbunarii, nu mai are scapare. Unul dintre personaje
(tatal lui Jamil) este special conceput pentru a prezenta si versiunea coranica
condensata in sutra 5:32 care se situeaza clar impotriva crimei, orice
justificare o fi avind ea ("daca cineva omoara un om nevinovat, este ca
si cum a omorat toata umanitatea, si cine salveaza o viata e ca si cum a salvat
intreaga umanitate"). In cazul lui Jamil, "trecutul" poate
insemna mai degraba istoria personala (el nu ucide in numele sunnitilor, ci are
o problema cu ucigasul mamei sale si cu imaginea publica a tatalui sau care nu
a razbunat crima), istorie care este revendicata de catre comunitatea sunnita
ca "exemplu" (Jamil este considerat erou doar daca ucide) in numele
caruia se pot face alte crime. Asta nu il impiedica pe varul lui Jamil sa ii
omoare copilul din exces de zel.
Trust Nordisk |
Dilema lui Jamil este dilema
individului obligat de o traditie manipulatoare sa se sacrifice pentru
"binele comunitatii". Sfirsitul (Jamil traieste in timp ce fiul sau
este ucis) seamana cu morala unei fabule orientale condimentata cu pilde
stravechi in haine foarte actuale (musulmanul nu maninca porc sa-l pici cu
ceara, ignora in schimb preceptele coranice elementare care privesc crima,
banii murdari, concupiscenta). Cinismul concluziei este generalizat de catre
actorul regizor care spune ca povestea aceasta poate avea loc nu numai in
oricare loc din lumea asta, ci si intre comunitati foarte diferite (dar la fel
antagonice ca gruparile emigrantilor musulmani.)
Trust Nordisk |
In ceea ce priveste filmul, ritmul alert era binevenit
dupa o multime de filme lente si foarte lente, numai ca nu prea mi-a placut
camera care innebunea la fiecare moment forte al actiunii. Excesul planurilor
filmate cu camera de mina si cut-urile agresive nu sint atuuri pentru calitatea
imaginii. Mi-a displacut incercarea de a apasa pe pedala de acceleratie a
dramatismului prin imaginile in ralenti combinate cu muzica funebra, pacat ca
nu s-au folosit melodii arabe si pentru momentele dramatice. Nu era nevoie de
urlete in ecou repetate pentru a lasa spectatorului impresia ca Jamil devine un
personaj de tragedie greaca in final. Trucurile acestea pe care Omar Shargawi
le preia cu stingacie de la regizori mai rodati in arta suspansului nu umbresc
insa calitatea peliculei sale de debut.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu