vineri, 6 iunie 2008

Jurnal de TIFF - 6.06 - "Ma Salama Jamil / Jamil, mergi in pace" de Omar Shargawi


Trust Nordisk

Ma salama Jamil" (Danemarca, 2008) este primul film al lui Omar Shargawi, actor de felul sau, provenit dintr-o familie mixta danezo-palestiniana. Cel mai singeros film din competitie este realizat in exclusivitate cu actori avind origini in lumea araba, povestea este bazata pe antagonismul religios si ura distrugatoare care ii fac pe siiti si pe suniti sa se casapeasca intre ei oriunde s-ar afla. Probabil ca actiunea se petrece in Danemarca (o singura secventa o poate dovedi oarecum) sau oriunde aiurea in Europa, numai ca ea priveste exclusiv microcosmul comunitatii musulmane cu cartierele, magazinele, cafenelele si mai ales afacerile ei mai degraba dubioase (inclin sa cred ca Jamil, care traia din "bani murdari", era dealer de droguri).



Ciudata si foarte realista aceasta reprezentare a populatiei musulmane in lipsa ei de interactiune cu populatia daneza, in izolarea ei culturala si sociala, in felul ei foarte "ochi pentru ochi" de a-si regla conturile. Ciudata de asemenea aceasta imagine dinauntru si mai aparte asupra masculinitatii orientale care nu poate trai fara razbunare. In citeva replici, scenariul stie sa puna pe tapet nu numai ura religioasa (religia nu are nimic de-a face cu accidentele istoriei, asa cum bine spune si regizorul), ci si fobiile cu gust clanic care ii face pe arabii din Liban de exemplu sa ii dispretuiasca adinc pe "fratii" egipteni care nu sint decit niste "ciini" a priori tradatori.

Trust Nordisk


Pentru a intelege cine pe cine omoara si de ce, trebuie sa pornim de la o fraza pe care o gasim in a doua parte a filmului, atunci cind Jamil sunitul aproape ca ii urla in fata Yasminei, "trecutul ma sfisie". Aceasta explica profunda conditionare sociala a individului care, o data intrat in spirala razbunarii, nu mai are scapare. Unul dintre personaje (tatal lui Jamil) este special conceput pentru a prezenta si versiunea coranica condensata in sutra 5:32 care se situeaza clar impotriva crimei, orice justificare o fi avind ea ("daca cineva omoara un om nevinovat, este ca si cum a omorat toata umanitatea, si cine salveaza o viata e ca si cum a salvat intreaga umanitate"). In cazul lui Jamil, "trecutul" poate insemna mai degraba istoria personala (el nu ucide in numele sunnitilor, ci are o problema cu ucigasul mamei sale si cu imaginea publica a tatalui sau care nu a razbunat crima), istorie care este revendicata de catre comunitatea sunnita ca "exemplu" (Jamil este considerat erou doar daca ucide) in numele caruia se pot face alte crime. Asta nu il impiedica pe varul lui Jamil sa ii omoare copilul din exces de zel.

Trust Nordisk


Dilema lui Jamil este dilema individului obligat de o traditie manipulatoare sa se sacrifice pentru "binele comunitatii". Sfirsitul (Jamil traieste in timp ce fiul sau este ucis) seamana cu morala unei fabule orientale condimentata cu pilde stravechi in haine foarte actuale (musulmanul nu maninca porc sa-l pici cu ceara, ignora in schimb preceptele coranice elementare care privesc crima, banii murdari, concupiscenta). Cinismul concluziei este generalizat de catre actorul regizor care spune ca povestea aceasta poate avea loc nu numai in oricare loc din lumea asta, ci si intre comunitati foarte diferite (dar la fel antagonice ca gruparile emigrantilor musulmani.)

Trust Nordisk


In ceea ce priveste filmul, ritmul alert era binevenit dupa o multime de filme lente si foarte lente, numai ca nu prea mi-a placut camera care innebunea la fiecare moment forte al actiunii. Excesul planurilor filmate cu camera de mina si cut-urile agresive nu sint atuuri pentru calitatea imaginii. Mi-a displacut incercarea de a apasa pe pedala de acceleratie a dramatismului prin imaginile in ralenti combinate cu muzica funebra, pacat ca nu s-au folosit melodii arabe si pentru momentele dramatice. Nu era nevoie de urlete in ecou repetate pentru a lasa spectatorului impresia ca Jamil devine un personaj de tragedie greaca in final. Trucurile acestea pe care Omar Shargawi le preia cu stingacie de la regizori mai rodati in arta suspansului nu umbresc insa calitatea peliculei sale de debut.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu