Sursa: JustAnotherLoveStory.com |
"Inca o poveste de
dragoste", film danez din 2007 semnat de Ole Bornedal (actor,
realizator, scenarist si director de teatru) este un thriller fair play.
Daca m-as fi luat dupa mini avancronica din AperiTIFF semnata de Miruna
Vasilescu, as fi fugit mincind pamintul; articolasul vorbeste despre criza
virstei de mijloc bat-o vina si bineinteles lipsa de comunicare intre oameni,
fetisul criticilor de cinema de la Antonioni incoace. Citez:
"planul vizual este separat de cel auditiv: auzim ce se intimpla in capul lui Jonas, vedem ce i se intimpla in realitate lui Jonas. Rezultatul: o viziune bruta asupra lipsei de comunicare intre oameni."
Daca voi intelegeti ceva, sa-mi spuneti si mie.
Sursa: JustAnotherLoveStory.com |
Jonas este casatorit cu Mette, are doi copii si o slujba macabra (fotografiaza
mortii pentru anchetele facute de politie ) si doreste cel mai mult si mai mult
sa calatoreasca. Il vedem in pat linga nevasta adormita, citind un "National
Geographic" si probabil visind Aventura. Care aventura intra in viata
lui atunci cind rabla de masina provoaca un accident care se soldeaza printre
altele cu ranirea grava a unei necunoscute. Jonas ajunge sa o cunoasca pe
femeia asta si se indragosteste de ea, preluind in fata familiei ei identitatea
misteriosului Sebastian, amant logodnic intilnit de Julia in Asia.
Jonas isi paraseste fericirea domestica si se instaleaza cu Julia suferind de
ceva handicapuri in urma accidentului. Adevaratul Sebastian reapare in viata
lor si uite-asa totul se strica iremediabil.
Sfirsitul povestii este si inceputul ei, un enorm flashback
narat de un corp ciuruit de gloante zacind in ploaie. Jonas incepe sa
povesteasca amintind cu umor macabru ca totdeauna exista o femeie (fatala sau
nu) intr-un film noir. Decalajul plan vizual/plan auditiv de care vorbea
Miruna Vasilescu nu este o constanta
a crizei virstei de mijloc, ci mai degraba o marca indelebila a acelui coup
de foudre care il impinge pe Jonas catre Julia. Aceasta este pentru el nu
prospatura la care face referire avancronica citata, ci mai degraba orizontul
indepartat, calatoria si misterul la care Jonas a visat toata viata. Povestea
sfirsitului vietii lui Jonas este in condensat o frustrare bovarica pe care
omul o are dintotdeauna, in subtext filmul dezbate tema schimbarii identitatii
(din timiditate, lene, prostie.) Jonas trebuie sa plateasca pentru asta (vezi
dialogul din secventa cinei, foarte strins si tensionat.)
Ca in cazul oricarui thriller, exista slabiciuni in
scenariu, dar se poate trece peste ele daca nu te apuci sa tai firul in patru.
Regizorul-scenarist stie ca plasind povestea in perspectiva lui Jonas poate
explica oarecum toate bilbele povestii prin subiectivitatea naratorului, care
nu este omniscient. In rest, structura narativa este simpla si bine ingrijita,
povestea lui Sebastian cel adevarat este bine condensata in citeva flashuri
care ne scutesc de lungimi inutile.
Sursa: JustAnotherLoveStory.com |
"Inca o poveste de dragoste" este un thriller
onest, parabola balenei lui Iona care l-a inghitit pe eroul nostru atunci cind
acesta a incercat sa fie Sebastian si l-a aruncat iarasi afara atunci cind
acesta a incercat sa redevina Jonas, il defineste destul de bine.
PS: gafa zilei vine din traducerea cuvintului
"Hood". Mette fumeaza sub hota (hood in engleza) si
subtitrarea spune ca "are grija sa fumeze sub capota ca sa nu-si intoxice
copii cu fumul de tigara".
PPS: titlul original al filmului "Kærlighed på film" (Dragostea in film) este de departe mult mai coerent cu continutul decit varianta engleza "Just another love story".
PPS: titlul original al filmului "Kærlighed på film" (Dragostea in film) este de departe mult mai coerent cu continutul decit varianta engleza "Just another love story".
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu