duminică, 1 iunie 2008

Jurnal de TIFF - 1.06 - "Inca o poveste de dragoste" sau Love bites (de Ole Bornedal)

Sursa: JustAnotherLoveStory.com

"Inca o poveste de dragoste", film danez din 2007 semnat de Ole Bornedal (actor, realizator, scenarist si director de teatru) este un thriller fair play. Daca m-as fi luat dupa mini avancronica din AperiTIFF semnata de Miruna Vasilescu, as fi fugit mincind pamintul; articolasul vorbeste despre criza virstei de mijloc bat-o vina si bineinteles lipsa de comunicare intre oameni, fetisul criticilor de cinema de la Antonioni incoace. Citez:
"planul vizual este separat de cel auditiv: auzim ce se intimpla in capul lui Jonas, vedem ce i se intimpla in realitate lui Jonas. Rezultatul: o viziune bruta asupra lipsei de comunicare intre oameni."
Daca voi intelegeti ceva, sa-mi spuneti si mie.


Sursa: JustAnotherLoveStory.com




Jonas este casatorit cu Mette, are doi copii si o slujba macabra (fotografiaza mortii pentru anchetele facute de politie ) si doreste cel mai mult si mai mult sa calatoreasca. Il vedem in pat linga nevasta adormita, citind un "National Geographic" si probabil visind Aventura. Care aventura intra in viata lui atunci cind rabla de masina provoaca un accident care se soldeaza printre altele cu ranirea grava a unei necunoscute. Jonas ajunge sa o cunoasca pe femeia asta si se indragosteste de ea, preluind in fata familiei ei identitatea misteriosului Sebastian, amant logodnic intilnit de Julia in Asia. Jonas isi paraseste fericirea domestica si se instaleaza cu Julia suferind de ceva handicapuri in urma accidentului. Adevaratul Sebastian reapare in viata lor si uite-asa totul se strica iremediabil.



Sfirsitul povestii este si inceputul ei, un enorm flashback narat de un corp ciuruit de gloante zacind in ploaie. Jonas incepe sa povesteasca amintind cu umor macabru ca totdeauna exista o femeie (fatala sau nu) intr-un film noir. Decalajul plan vizual/plan auditiv de care vorbea Miruna Vasilescu nu este o constanta a crizei virstei de mijloc, ci mai degraba o marca indelebila a acelui coup de foudre care il impinge pe Jonas catre Julia. Aceasta este pentru el nu prospatura la care face referire avancronica citata, ci mai degraba orizontul indepartat, calatoria si misterul la care Jonas a visat toata viata. Povestea sfirsitului vietii lui Jonas este in condensat o frustrare bovarica pe care omul o are dintotdeauna, in subtext filmul dezbate tema schimbarii identitatii (din timiditate, lene, prostie.) Jonas trebuie sa plateasca pentru asta (vezi dialogul din secventa cinei, foarte strins si tensionat.)


Ca in cazul oricarui thriller, exista slabiciuni in scenariu, dar se poate trece peste ele daca nu te apuci sa tai firul in patru. Regizorul-scenarist stie ca plasind povestea in perspectiva lui Jonas poate explica oarecum toate bilbele povestii prin subiectivitatea naratorului, care nu este omniscient. In rest, structura narativa este simpla si bine ingrijita, povestea lui Sebastian cel adevarat este bine condensata in citeva flashuri care ne scutesc de lungimi inutile.


Sursa: JustAnotherLoveStory.com




"Inca o poveste de dragoste" este un thriller onest, parabola balenei lui Iona care l-a inghitit pe eroul nostru atunci cind acesta a incercat sa fie Sebastian si l-a aruncat iarasi afara atunci cind acesta a incercat sa redevina Jonas, il defineste destul de bine.

PS: gafa zilei vine din traducerea cuvintului "Hood". Mette fumeaza sub hota (hood in engleza) si subtitrarea spune ca "are grija sa fumeze sub capota ca sa nu-si intoxice copii cu fumul de tigara".
PPS: titlul original al filmului "Kærlighed på film" (Dragostea in film) este de departe mult mai coerent cu continutul decit varianta engleza "Just another love story".

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu