vineri, 6 iunie 2008

Jurnal de TIFF - 6.06 - "Nichego Lichnogo / Nimic personal" de Larisa Sadilova


"Nimic personal" (2007) a fost o surpriza placuta pentru ultima mea zi de festival, o poveste ciudat de atona si de rece care evita extravagantele, ceea ce nu o face mai putin interesanta. Inchipuiti-va un "Rear Window" mai cinic, in care un mare solitar ca Zimin, politai de felul sau, lucreaza pentru un "client" necunoscut care il plateste bine pentru a supraveghea diverse persoane in scop necunoscut. Zimin este tehnicianul perfect care nu are curiozitati in ceea ce priveste "subiectii" sai; prin fata ochiului sau detasat se perinda scene de sex sau de isterie, certuri intre amanti si momente de disperare solitare. Aparatul sau de fotografiat mitraliaza fete necunoscute, dispozitivele audio si video inregistreaza intimitatile unor necunoscute. Cind, prin intermediul acestora, Zimin intra in viata Irinei (o farmacista putin dezechilibrata care primeste regulat sfaturi ca la carte de la mama sa mult mai dezechilibrata dealtfel), se intimpla ceva care seamana cu o fisura in viata de zi cu zi a barbatului. Acesta o constientizeaza numai atunci cind seful sau incepe sa ii povesteasca, nu se stie bine de ce, ca el urmeaza sa divorteze pentru ca isi detesta nevasta. Probabil ca in capul lui Zimin are loc o revelatie de acelasi gen, zic probabil pentru ca nici un muschi nu se clinteste pe fata acestui "detectiv la stat", posibil fost KGBist, dar ii simtim mai tirziu ostilitatea in privirile pe care i le arunca sotiei.



Ciudat insa, incetul cu incetul, scenariul foarte sobru ne lasa sa intrevedem in cuplul Zimin & nevasta un apetit ciudat de a construi scenarii pornind de la imaginile prelevate de camerele de luat vederi. Femeia se repede asupra detaliilor si compara dimensiunile paharelor din servanta, de parca orice actiune de supraveghere trebuie sa aiba in spate "un caz". Sa avem de-a face cu doi voyeuri care nu se suporta si care totusi nu pot trai departe unul de altul ? Sa fie vorba doar de un cuplu care trece printr-o criza?








Cert este ca Zimin este atras de Irina, desi aceasta nu este deloc atractiva, iar monitorul alb negru al calculatorului lui Zimin o uriteste si mai mult. Si in viata femeii are loc o mica revolutie, intilnindu-l pe barbatul taciturn care "fura " povestea sefului sau atunci cind ii da o prima intilnire. Irina se deschide ca o floare. O floare nevrotica dealtfel, care la prima contrarietate redevine Irina de dinainte, cea care plinge, se crispeaza, deprima si se arunca fara sa se gindeasca in bratele lui Zimin. Secventa in care acesta o viziteaza pe Irina este de antologie : femeia ii cedeaza fara ca el sa i-o fi cerut, apoi il vedem pe Zimin folosind hoteste o scara, recuperind o camera de luat vederi si parasind apoi apartamentul in virful picioarelor. Ghicesti ca Irina va iesi prost din afacerea asta si apreciezi scenariul pentru veridicitatea sa si lipsa de patos. Irina este o victima pentru ca vrea sa fie o victima, Zimin este atras de ea datorita faptului ca supraveghind-o vede in ea propria imagine a vietii sale cenusii.



In paralel cu aceasta poveste de dragoste avortata, avem de-a face si cu problemele de etica pe care le implica serviciul lui Zimin care se recomanda ca "cercetator la o agentie". Omul care scotoceste in vietile altora are destula inteligenta sa-si dea seama ca, spionind-o pe femeia blonda cu dalmatian, va furniza material unui santajist, asta insa nu-i produce remuscari. Devizele pe care i le propune seful sint "nu gindi" si "noi ne facem doar datoria". Ambiguitatea aceasta etica merge foarte bine cu relatia fals-sentimentala pe care Zimin o cultiva cu Irina, spectatorul implicat va crede pina la secventa finala ca Zimin are o pasiune nebuna pentru mai tinara femeie. Mi-a placut foarte mult subtilitatea cu care scenariul stie sa manipuleze spectatorul. Jocul de-a soarecele si pisica se termina cu o ultima secventa in care camera urmareste o sosea in lumina farurilor printr-un barbriz udat de ploaie. Ca si cum nici Zimin si nici Irina nu ar mai exista, odata ce "cazul "a fost incheiat si materialul recuperat.

"Nimic personal" este cel de-al patrulea si cel mai reusit film al Larisei Sadilova, un film cu adevarat d'auteur care in 2007 a fost recompensat cu premiul FIPRESCI la festivalul de film de la Moscova.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu