Flixster |
Nu pot spune ca m-am dat vreodata in vint dupa filmele lui Shyamalan, nici macar in momentele lui de
“glorie” in materie de incasari ("The Sixth Sense",
"Unbreakable"), ceea ce nu m-a impiedicat sa ii vad aproape toate
filmele. Si de fiecare data am iesit de la cinema cu senzatia clara ca ceva
scirtiia in povestea cu pricina, ca amestecul de feeric naiv-economicos si
elemente de suspans cu aparenta hitchockiana nu putea tine pasul nici cu
frisonul thrillerului nici cu fantasticul. Ca atare, nu mi-am pus niciodata
foarte multe intrebari in ceea ce-l priveste pe Shyamalan, filmele lui au fost
relegate in bolgia filmelor de categorie B-suportabile.
”The Happening“ insa m-a pus serios pe
ginduri. Probabil scirtiiturile erau evidente :
dialogul ingrozitor, actorii care printr-un sumbru mister se apuca sa joace
mizerabil (vedeti ochisorii aia de catelus plingacios pe care ii afiseaza Mark
Wahlberg, actor dealtfel capabil de rolul excelente; Zooey Deschanel care
incearca sa creeze un rol numai din pupilele dilatate si privirea cit mai fixa
si mai goala), intriga care face salturi dezarticulate de la “romanul de familie”
la aproape-apocalipsa de pe coasta de nord est a Americii si retur etc.
Disparitia albinelor si epidemia sinucigasa ar fi manifestarile unui act
incomprehensibil pe care natura se decide sa-l faca probabil pentru ca
americanii sint atit de multi in Philly sau NY, incit plantele pur si simplu
nu-i mai suporta. Neurotoxinele purtate ici –colo de niste curenti de aer
dubiosi iscati din nimic dau nastere la o multime de sinucideri care mai de
care mai gore, oamenii evacueaza orasele mari in cirduri incredibil de
disciplinate, atmosfera din Grand Central Station este una obisnuita de vineri
seara in plina vacanta de vara… Putin mai incolo, Eroul experimenteaza brusc
revelatia ca orice apocalipsa poate fi infruntata si stopata cu usurinta daca
exista dragoste (familiala) pentru ca atunci raul invadator, adica neurotoxina,
nu prea poate sa te atinga. In final Eroul este fericit pentru ca familia-i se
reface pe baze noi, ba chiar se mareste, iar raul se muta la Paris (prima data
cind Paris nu mai este reprezentat prin omniprezentul Turn Eiffel din filmele
catastrofa, pentru ca actiunea incepe in Central Park ne trebuie, vezi doamne,
aleea principala din Gradinile Luxembourg).
Flixster |
Shyamalan amesteca sfirsitul lumii, catastrofa
("The Day After Tomorrow"), extinctia rasei umane ("War of theWorlds")- aici datorata propriilor greseli in materie de buna gestiune a
naturii ("The Mist"), problemele de cuplu care se rezolva cu aceasta
ocazie ("Cloverfield"), femeile prea interiorizate emotional si
pericolul de a poseda dintr-astea acasa, sindromul CCD (Colony Collapse
Disorder) care dezintegreaza roiurile de albine, afirmatiile fals atribuite
lui Einstein, furtuni ciudate ("War of the Worlds"), posibilitatea
unui atac terorist cu vreo arma biochimica si infectarea unei mase largi de
oameni cu “ceva” ("28 Days Later") care ii face sa semene cu niste
zombi : mersul rigid si leganat, privirile goale, gesturile lente si putin
smucite, repetarea in gol a ultimelor cuvinte “gindite“.
Flixster |
Si pentru ca tot veni vorba de acestia
din urma, tare ciudata mi s-a parut incercarea lui Shyamalan de a exploata vina
George Romero in acest context: zombi este “partea “ organica ramasa dupa moarte
care vampirizeaza viata si o imita la modul ridicol (apetit nemasurat si
constant de carne proaspata, adica vie), sinucigasii lui Shyamalan sint lipsiti
de seva vitala in momentul in care isi pun pistolul la timpla sau se ofera
leilor de la zoo. Scenaristic vorbind, sinuciderea nu poate duce prea departe
pentru ca nu antreneaza conflicte cu ceilalti si trebuie calcata pina la fund
pedala violentei pentru a scoate ceva thrill pe ici pe colo. Culmea,
manevra asta i-a adus regizorului primul “R” din filmografia sa.
Flixster |
Infectia si invazia nu sint departe una de
alta, tematica invaziva tintind mai mult asupra agentului perturbator (vezi
“The Birds”), numai ca aici acesta lipseste cu desavirsire: una e sa cadrezi
in natura, alta e sa folosesti penumbrele interioarelor, spune in cronica sa
Emmanuel Burdeau (Cahiers du cinéma nr 635/2008). Uitati-va la planurile acelea
pe cite un copac “amenintator“ care fosneste din toate puterile lui dar care nu
are forta de a recicla traumatismele umanitatii ca specie.
Flixster |
Criticii au ajuns departe interpretind “The Happening”
ca fiind o oda discret dedicata
teoriei creationiste a “proiectului inteligent”. Mda, numai ca “credinta“
lui Shyamalan nu prea are legatura cu extremismul protestant ; pentru ca
miracolul (i.e. fictiunea) sa se intimple, trebuie sa crezi ca esti erou de
comic book ("Unbreakable"), sau ca ai capacitati paranormale (The Sixth Sense), sau ca sirenele si alte fapturi ciudate exista intr-adevar
("Lady in the Water"), sau ca autarhia si intoarcerea in timp pot
functiona in societate ("The Village"). Toate personajele lui
Shyamalan sint indivizi care se refuza lor insile pina la marele happening
care le releva adevarata lor menire. Indoiala persista pina la sfirsit, iar
credinta nu are nimic religios, afara poate daca nu luam in consideratie faptul
ca regizorul se inchina unui singur zeu: Fictiunea. Poate de aceea toate
filmele lui pornesc de la scenarii personale si nu de la adaptari ale unor
romane.
“The Happening” rateaza intilnirea cu fictiunea. La un moment dat, Eroul se
hotaraste sa isi dea viata pentru a se intilni o ultima data cu sotia sa in
spatiu deschis, cu riscul contaminarii. Odata ajunsi in plin cimp, Eroul isi da
seama uluit ca de fapt “evenimentul“ se sfirsise cu ceva timp inainte si ca iesirea
lor in cimp nu mai avea nimic eroic. Cam asa si cu filmul lui Shyamalan : nici
in caruta filmului dezastru, nici in teleguta tipului B-movie care nu
poate cara in spate nici explicatiile stiintifice, nici implicatiile posibil
politice (incalzire globala, efectul de sera, razboi chimic etc).
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu