Nordisk Film & TV Fond |
"Erik Nietzsche c'est moi" ar putea
spune Lars von Trier despre personajul principal din acest film regizat de
danezul Jacob Thuesen. "De
unge år: Erik Nietzsche sagaen del 1" (2007) este un proiect care are
la baza un scenariu semnat Lars von Trier, care probabil in tinerete a uzat de
aceleasi tehnici de manipulare pentru a-si satisface monomania cinematografica.
Nu cred ca a fost vorba de frunze, cum este cazul lui Erik, care toata
facultatea invata cum sa ajunga sa-si faca filmele dorite cu orice pret,
santajul si "intelegerea" fiind tacticile preferate. Intrebarea unica
a lui Erik (si daca nu ai naratiune, unde pui camera pentru a filma?) este o
trimitere directa catre filmele experimentale pe care scolile de cinema nu prea
le agreeaza si catre care se reped studentii la regie de film aflati in goana
catre ceva original. Ok, filmul pune deschis multdiscutata problema a
finantarii "filmelor de mijloc" (folosesc aici conceptul lansat de
Pascale Ferran in Franta, nu stiu cum i-or zice danezii), adica filmului de
autor.
Bine bine, dar ce ne intereseaza pe noi
consumatorii ce se petrece un bucataria academiei daneze de film ? Hai sa nu
fim rai si extrapolam: cunoscind preocuparea lui von Trier pentru micile
deviante adaptative care transforma adultul intr-o culme a compromisurilor
morale si financiare, putem spune ca avem de-a face cu un nou film care
exploateaza panta aceasta. Vedeti, vorbesc fara incetare de von Trier si nu de
Thuesen, pur si simplu pentru ca labelul "von Trier" este peste totul:
aceeasi tactica a naratorului din off omniscient ca in "Seful
sefilor", aceeasi senzatie jenanta ca avem de-a face cu un personaj ales
dind cu banul si care nu intereseaza pe nimeni.
Nordisk Film & TV Fond |
Sincera sa fiu, am urmarit filmul lui Thuesen cu mai multa detasare decit as fi
pus la bataie pentru un film documentar "ca la carte". Sa fie deci
pasivitatea solutia ideala pentru statutul de spectator? Sa fie personajul o
marioneta la intimplare aleasa?
Nordisk Film & TV Fond |
Primii ani din viata (viata de cineast, restul nu conteaza pentru Erik) personajului nostru se incheie cu primul film serios pe care-l face, cel de absolvire, care se incheie apoteotic cu o secventa in care filmeaza ... frunze.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu