luni, 2 iunie 2008

Jurnal de TIFF - 2.06 - Primii ani din viata lui Erik Nietzsche (partea I) sau Cum sa filmezi cu orice pret frunze.doc

Nordisk Film & TV Fond 

"Erik Nietzsche c'est moi" ar putea spune Lars von Trier despre personajul principal din acest film regizat de danezul Jacob Thuesen. "De unge år: Erik Nietzsche sagaen del 1" (2007) este un proiect care are la baza un scenariu semnat Lars von Trier, care probabil in tinerete a uzat de aceleasi tehnici de manipulare pentru a-si satisface monomania cinematografica. Nu cred ca a fost vorba de frunze, cum este cazul lui Erik, care toata facultatea invata cum sa ajunga sa-si faca filmele dorite cu orice pret, santajul si "intelegerea" fiind tacticile preferate. Intrebarea unica a lui Erik (si daca nu ai naratiune, unde pui camera pentru a filma?) este o trimitere directa catre filmele experimentale pe care scolile de cinema nu prea le agreeaza si catre care se reped studentii la regie de film aflati in goana catre ceva original. Ok, filmul pune deschis multdiscutata problema a finantarii "filmelor de mijloc" (folosesc aici conceptul lansat de Pascale Ferran in Franta, nu stiu cum i-or zice danezii), adica filmului de autor.


Bine bine, dar ce ne intereseaza pe noi consumatorii ce se petrece un bucataria academiei daneze de film ? Hai sa nu fim rai si extrapolam: cunoscind preocuparea lui von Trier pentru micile deviante adaptative care transforma adultul intr-o culme a compromisurilor morale si financiare, putem spune ca avem de-a face cu un nou film care exploateaza panta aceasta. Vedeti, vorbesc fara incetare de von Trier si nu de Thuesen, pur si simplu pentru ca labelul "von Trier" este peste totul: aceeasi tactica a naratorului din off omniscient ca in "Seful sefilor", aceeasi senzatie jenanta ca avem de-a face cu un personaj ales dind cu banul si care nu intereseaza pe nimeni.

Nordisk Film & TV Fond


Sincera sa fiu, am urmarit filmul lui Thuesen cu mai multa detasare decit as fi pus la bataie pentru un film documentar "ca la carte". Sa fie deci pasivitatea solutia ideala pentru statutul de spectator? Sa fie personajul o marioneta la intimplare aleasa?

Nordisk Film & TV Fond

Primii ani din viata (viata de cineast, restul nu conteaza pentru Erik) personajului nostru se incheie cu primul film serios pe care-l face, cel de absolvire, care se incheie apoteotic cu o secventa in care filmeaza ... frunze.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu