Sursa: Anna Biller Productions |
“Viva" (2007) scris, regizat,
coprodus, montat de catre aceeasi omniprezenta Anna Biller, este un film
ingrozitor de ambitios, o poveste despre Los Angeles-ul anilor 70 si mai ales
despre filmele de tip nudie cuties (regizate de tipi ca Russ Meyer si Radley Metzger) de la sfirsitul
anilor 60, in care nuditatea era exploatata generos in contextul "sint o
femeie noua, libertina si eliberata" (se subintelege de constringerile
casatoriei si a statutului de casnica). "Viva" este o reconstituire
foarte fidela a acestor productii devenite "cult" incluzind
filmele de categorie Z, costumele (cosemnate tot de
Anna Biller), decorurile in culori electrice, machiajul si muzica.
M-a intrigat felul in care fiecare
personaj isi recita replicile in prim plan (sa fie asta un clin d'oeil
la "Boogie Nights"? sau la sitcomurile TV
care atunci au promovat intensiv tehnica champ/contrechamp in dialog?
sau la productiile de tip sexploitation, semnate de tipi precum David F.
Friedman si Harry Novack, facute cu un buget foarte mic la inceputul anilor 70?)
Mi-a placut felul in care filmul a asimilat parodic toate tarele acestui subtip
de filme: sunet oribil, casting conceput la intimplare, imagine groaznica,
dialoguri debile, sex simulat cu stingacie si multe multe nuduri.
Sursa: Anna Biller Productions |
Barbi este o nevasta casnica perfecta
dar nefericita, asa ca atunci cind Rick, sotul ei, doreste sa se exprime pe
sine insusi intr-o calatorie de afaceri de o luna la Aspen, ea se infurie si
devine Viva, o call-girl care suceste mintile barbatilor de tot felul. Tema
ingenuei sexy care nu stie cum sa gestioneze pasiunea animala pe care o
declanseaza in masculi este veche, romanele libertine si cele moraliste au
exploatat-o in egala masura, fiecare pentru scopurile sale. In cinema, ingenua
pervertita sau pervertitoare a intrat usor in schemele scenariilor filmuletelor
erotice din acei ani. Barbi ramine pina la capat o ingenua, chiar daca are
relatii cu toti cei care o doresc si in ciuda faptului ca ea cauta totdeauna
"un gentleman sensibil si inteligent". La un moment dat, prietena sa
Sheila remarca zimbitoare "dar tu crezi ca m-am culcat cu toti cu cei cu
care am iesit?" oh raspunsul este nu, spectatorul stie bine ca Sheila isi
iubeste mai ales rivierele cu diamante. Remarca este insa importanta, ar putea
fi tradusa astfel: "dar tu ce crezi, ca toate sloganurile cu eliberarea
sinelui prin sex si libertinaj sau libertate sunt mai mult decit un simplu
discurs la moda in anii 70?"
Sursa: Anna Biller Productions |
Pina la urma, biata Barbi/Viva, cu
vocea ei subtirica si tinutele pudic-sexy este mai mult o Justine, violata,
drogata si brutalizata, fiecare secventa "violenta" sfirsindu-se cu
un prim plan pe fetisoara ei de Barbie. Mark proclama la un moment dat
"niciodata nu a fost mai bine sa fii barbat", amintind de carpe
diem-ul comunitatilor de hippies, nudisti, artisti de tot felul, guru de
tot felul in cautarea disperata a sinelui care va duce direct catre perioada
SIDA.
Sursa: Anna Biller Productions |
Cum spuneam, "Viva" este un film foarte
ambitios, umorul nu este gros si desantat, parodia si tandretea merg mina in
mina. Pe alocuri i-am gasit totusi destule lungimi (doua ore de parodie este
putin cam prea mult, sufleul ajunge sa cada inainte de sfirsit.)
"Vivei" ii lipseste de asemenea doza aceea de inocenta à la Barbi pe
care actorii jucind aceste roluri acum mai bine de 40 de ani o aveau,
inchipuindu-si ca vor deveni astfel staruri de cinema.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu