Sursa: cinelasamericas |
"Shakespeare colt cu Victor Hugo/Intimidades deShakespeare y Víctor Hugo" regizat de Yulene Olaizola este un proiect
studentesc destul de surprinzator, o spun si cronicile foarte favorabile culese
de acest documentar mexican cu ocazia editiei 2008 din Rencontres des
Cinémas d’Amérique latine din Toulouse.
E drept, Yulene Olaizola avea deja enormul avantaj de a dispune de o poveste
interesanta, de a cunoaste bine "personajele"
aruncate in scena, de a dori sa-l povesteasca aceste istorii din spatele
camerei prin intermediul acestui film. Bunica Rosita a fost si este inca o
femeie foarte nonconformista, care cu multi ani in urma a acceptat prietenia
unui ins foarte ciudat. Familia nu a acceptat niciodata aceasta legatura
ciudata, nici fixatia insului respectiv pentru doamna Rosita.
Documentarul era sortit sa reinvie oarecum personalitatea
lui Jorge, un tinar supradotat, pictor, muzician, poet,artist in toata puterea
cuvintului. Partile sale de umbra insa nu erau putine de unde si reticenta
celorlalti fata de el: homosexual, travestit, probabil ucigas in serie,
schizofren dupa spusele bunicii Rosita. Sint multe piste de interpretare ale
celui absent, mort cu ceva timp in urma cu ocazia unui tragic accident petrecut
tot in casa care se afla pe strada Shakespereare colt cu Victor Hugo. Yulena a
dorit sa faca din Jorge, care-si semna totdeauna tablourile in oglinda cu nume
ciudate (Riosse, Rosenberg etc) un personaj extraordinar si s-a apucat sa faca
cercetari in acest sens. Ulterior ea a descoperit ca amintirile bunicii (
incluzind si interpretarile ei asupra a ceea ce s-a intimplat) sint mult mai
fecunde si mai interesante decit realitatea, oricare o fi fost ea. Poate de
aceea documentarul Yulenei a fost salutat cu atita caldura, sa magnifiezi
imaginatia fecunda a unei femei extraordinare prin intermediul amicului Jorge
tine si de arta documentarului si de partea de fictiune, de unde poate si
influentele herzogiene din felul sau de a organiza materialul si scenariul.
Sursa: cinelasamericas |
Singurul lucru pe care un regizor mai
experimentat l-ar fi facut poate este, zic eu, un sfirsit mai interesant, cu o
concluzie mai clara prin care filmul sa depaseasca sfera senzationalului si a
povestilor de familie si sa atinga putin felul in care faptul brut devine, prin
documentar, o poveste despre arta fictiunii si a imaginatiei.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu