joi, 7 iulie 2011

Ecouri de TIFF- “Nokas” de Erik Skjoldbjærg - Un heist cameleonic


Twitch Film
Sa nu-i credeti pe cei care pretind ca festivalurile de cinema sunt locuri de intalnire pentru peliculele cele mai indigeste ale anului. Un organizator bun se cunoaste dupa felul in care isi presara programul oferit publicului cu propuneri pentru toate gusturile. Anul acesta de exemplu, TIFF a inclus in programul special dedicat cinematografului norvegian un exemplar rar din categoria “heist”.

Nokas” propune un surprinzator joc de-a v-ati ascunselea cu conventiile genului nascut si crescut in gradina artificiala a Hollywood-ului, iar ceea ce iese din asta, un film de actiune bine inchegat si antrenant, fara lungimi si fagase narative de umplutura, ar face deliciul oricarui spectator interesat de cinema-ul de actiune.


Povestea nu are nimic extraordinar in sine, regizorul Erik Skjoldbjærg a avut ideea de a urma pas cu pas reconstituirea fidela a celui mai mare jaf din istoria Norvegiei, care a avut loc in primavara anului 2004 in oraselul Stavanger. Unsprezece barbati deghizati in commando SWAT si inarmati pana in dinti reusesc in numai 30 de minute sa extraga din depozitele bancii Nokas o suma impresionanta de bani si sa dispara, in timp ce pompierii si politia se dau de ceasul mortii sa organizeze o interventie la locul faptei reusind doar sa se impiedice reciproc sa fie eficace.


Spre deosebire de variantele hollywoodiene, “Nokas” nu-si permite sa inventeze absolut nimic, preferand sa urmeze cu incapatanare firul reconstituit al evenimentelor intr-un stil cvasi documentar. Singura libertate pe care si-o permite pelicula este defragmentarea cronologiei evenimentelor (filmul incepe cu o secventa datata 5 aprilie 2004 ora 7 dimineata, pentru ca in secventa urmatoare sa faca un pas inapoi catre ora 3 de exemplu). Scenariul incearca astfel sa compenseze simplitatea plot-ului ingloband cat mai multe variante ale aceleiasi istorii.



“Heistul” acesta cultiva echidistanta in relatia cu personajele sale. Exista bineinteles figuri mai mult sau mai putin prezente in functie de numarul ocurentelor in film, dar nici una nu se impune in rolul principal. Probabil, spun unii cronicari, pentru ca acesta ii este rezervat hold-up-ului in sine, lucru dealtfel de mirare in zilele de azi, in care actiunea este de cele mai multe ori prilej pentru vorbarie. Mi-a placut deci retinerea cu care povestea intelege sa ramana in afara personajelor; aici nu se creeaza plictisitoare profiluri psihologice, nu se construiesc antecedente ori motivatii care sa justifice actiunea.


In acelasi timp, filmul opereaza o curioasa apropiere de spectator, implicandu-l pe acesta in fiecare secventa. Participi la ritualul pregatirilor de ultim moment ale jefuitorilor, le sufli in ceafa mascatilor intrati in panica in masina ciuruita de gloantele politiei, il insotesti ca o umbra pe soferul de autobuz care-l descopera pe ofiterul de politie mort in masina, alergi si tu incoace si incolo ca politistul in civil incercand sa indeparteze trecatorii flegmatici de zona periculoasa, te strecori sub haina de ploaie galbena a ostaticului intins pe caldaram. Esti una cu camera de filmat, pretutindeni in acelasi timp, in toate punctele din ochiul furtunii.



Desi jaful de la Nokas este cum nu se poate mai civilizat in comparative cu tipicariile flamboaiante ale reprezentarii unui hold-up in cinema (explozii, tipete, carute de cadavre, victime colaterale, sange mult si inocent, masini in flacari, femei sexy alergand pe tocuri) perspectiva aceasta unica si miscatoare induce spectatorului sentimentul haosului si nesiguranta. Iau de exemplu secventa spargerii geamului blindat al bancii: obiectivul este plasat de partea cealalta a ferestrei si capteaza din acelasi unghi portiunea de geam in care atacatorii se incranceneaza sa loveasca. Se intercaleaza apoi alte secvente din alte unghiuri (camera prefera sa se posteze in spatele siluetelor in negru), dupa care reia periodic aceeasi pozitie din spatele geamului blindat. Siluetele filmate à contrejour devin neclare (“de vina” imi pare a fi abila manevra de a focaliza pe fisura geamului) si cumva amenintatoare. Camera imprumuta ceva din subiectivitatea privirilor schimbate intre agresori si victime (alternanta champ/contrechamp) prin acelasi spatiu comun al geamului blindat.


Aici autorul aminteste o alta sursa neconventionala de suspans: exploatarea duratei secventelor. Mai lungi, mai rotunjite decat variantele lor standard, ele lasa timp spectatorului sa-si jaloneze spatiul cinematografic. Distantarea de care vorbeam la inceput interzice identificarea emotionala cu personajele si permite ochiului sa dea roata intregii scene a actiunii, sa recunoasca locurile, sa anticipeze miscarile trecatorilor, sa se implice in actiune. Autorul remarca pe buna dreptate ca filmul “este foarte insidios si foarte fizic“ eliminand pe cat se poate dialogurile explicative.


Pe alocuri povestea isi permite chiar sa ia peste picior fantezia hollywoodiana (vezi banditul care se intreaba cum naiba pot aia din “Heist” sa fure atatia bani de vreme ce un milion de dolari cantareste atat de greu, fiind practic imposibil de transportat pana la masina intr-un timp atat de scurt).

Acelasi autor aduce in discutie si alegerea inteligenta a cineastului Erik Skjoldbjærg, care prefera varianta simili documentara filmului cu gangsteri. In primul rand aspectul documentar suporta bine situatiile repetitive (infruntarea dintre politisti si jefuitori este plina de astfel de iteratii care reiau din aproape aceleasi unghiuri aproape aceleasi miscari ale personajelor). In opinia mea filmul isi face un punct de glorie din a pune in valoare abilitatile mimetice ale fictiunii care se muleaza atat de bine pe sursa documentara. In al doilea rand aceasta din urma este mult mai credibila in ochii spectatorului, intotdeauna dispus sa se investeasca intr-o poveste “adevarata”.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu