Francois-ozon.com |
Daca la iesirea din sala m-ar fi intrebat cineva ce cred eu despre “Potiche”, ultimul film semnat
de François Ozon, as fi dat din umeri foarte indecisa. Este greu sa te increzi
in comedia aceasta careia parca mai bine i-ar sta pe scena unui teatru
(“Potiche” este dealtfel adaptarea libera a unei comedii trentenare de Pierre
Barillet si Jean-Pierre Grédy), este dificil sa gusti cum se cuvine kitschul
asumat care ambitioneaza sa puna cap la cap comedioara de boulevard si satira
sociala.
Nu-i vorba, comicul de limbaj preponderent, pe alocuri
presarat cu ironii contextuale culturii franceze de la sfarsitul anilor 70, mai
mult sau mai putin evidente spectatorului strain, functioneaza. Razi tu razi,
numai ca ai tot timpul senzatia ca in spatele replicilor spumoase mai este ceva
care-ti scapa.
Francois-ozon.com |
Povestea este simpla: iat-o pe Suzanne Michonneau Pujol
ajunsa cu brio la varsta maturitatii incremenita in rolurile de casnica,
gradinareasa, poetesa ocazionala si mai ales de rabdatoare sotie a colericului
Robert Pujol. Acesta gestioneaza cu mana de fier afacerea familiala, o fabrica
de umbrele care reprezinta sursa cea mai importanta de locuri de munca din regiune.
Cand sotul se retrage temporar din postul de conducere, Suzanne are ocazia
nesperata de a se ocupa de intreprindere, implicandu-i in aceasta activitate si
pe cei doi copii, Joëlle si Laurent. “Gestiunea feminina” aplaneaza conflictele
de munca si totul merge bine pana cand Robert se intoarce hotarat sa-si reia
postul. Conflictul dintre sot si sotie pe fondul emanciparii femeii si a
eliberarii sale prin munca da nastere la tensiuni familiale. Intrigantul Robert
sfarseste prin a castiga, numai ca Suzanne continua ceea ce a inceput, adica
depasirea stadiului de bibelou cu rol exclusiv decorativ (“potiche”)
lansandu-se in politica. Sfarsit.
Comedia pertinenta
In notele de productie ale filmului, se strecoara ideea ca
punctul de plecare al acestui film ar fi dorinta cineastului de-a pune pe
picioare un film politic in maniera “The Queen” al lui Stephen Frears. Se trece
adica gravitatea subiectului prin mai multe filtre: actiunea se petrece in anii
70 intr-un orasel de provincie, discursul mai degraba social decat politic in
ton cu epoca este destul de pertinent si astazi. In vizor se plaseaza mai multe
subiecte care bruiaza pistele recunoasterii (duelul electoral dintre Nicolas Sarkozy
si Ségolène Royal din 2007 adaptat la exigentele conservatoare ale anilor 70,
adaptarile survenite in discursul social privind conditia femeii si reactia
sindicala la conservatorismul din ce in ce mai agresiv al patronatului de azi
etc) Si uite-asa se obtine distantarea necesara care sa permita publicului sa
accepte “Potiche” ca exercitiu de stil neesential ca orice divertisment la urma
urmei.
Dinspre comedia de bulevard vin cateva tipologii importante
(tropul pacalitorului pacalit care
intoarce pe dos aparentele relatiei dintre sotul infidel si sotia prea supusa,
secretara intriganta si ambivalenta). Gustul lui Ozon pentru un anumit tip de
kitsch da ideii de a folosi vodevilul
pentru a aborda “rolul si locul femeii in societate” are un aer cam indoielnic.
La fel este si reconstituirea maniaca a fundalului, adica genul de comedie lejera
a anilor 70 (genericul de exemplu, amestecul de comedie de tip farsa cu
fragmente cantate) care mizeaza pe o atmosfera foarte artificiala (culorile
acidulate si stridente in prima secventa in care Suzanne isi face gimnastica de
dimineata in parc si vorbeste cu animalele dragute m-au facut sa ma intreb daca
nu cumva filmarile s-au derulat in studio). Nu exista subiect mai indicat
pentru acest tip de comic decat infruntarea sexelor si a varstelor in conflicte de interese adesea
derizorii.
Francois-ozon.com |
Ozon-iana este voioasa subminare a paternitatii, de gasit in
orice film al cineastului, care aici se acopera de ridicol (tatal sau mai
degraba genitorul este aici genul fanfaron, brutal si manipulator). De
remarcat, relatia tata-fiu se afla prea putin in vizorul comic, tema filiatiei functioneaza
ca resort comic clasic dar pe alocuri se completeaza neasteptat cu tematica
mult mai discreta a incestului. Notele de productie mentioneaza pe scurt
originea molieresca a suspensului ridicat de relatia inocenta dintre un el si o
ea care nu stiu ca sunt rude foarte apropiate, pericol rezolvat de obicei
printr-un deus ex machina care pune lucrurile in ordine. In acest caz, mana
destinului este insusi Ozon care alege sa deplaseze legatura dintre Laurent si
invizibila Floriane, presupusa sora vitrega, pe o relatie intre doi barbati cu
intrebarea de subtext: “oare mai este vorba de incest atunci cand nu exista
riscul aparitiei unui copil?”
Secolul 21 revival
Tot francofonul a remarcat aluziile mai mult decat
transparente pe care le lasa sa scape scenariul, “casse-toi pauvre
con” este sloganul cu care este huiduit Robert Pujol de catre angajati, el care crede cu tarie ca ”travailler
plus pour gagner plus” este reteta manageriala ideala. Sechestarea sa de catre
angajati intr-un episod demn de afacerea Continental, ori planurile de
delocalizare in Tunisia
propuse de vipera de Joëlle sunt tot semne ale prezentului strecurate ici colo
in temporalitatea filmului, jaloane care functioneaza ca niste running jokes. La fel vizitele de
“lucru” ale catindatilor la alegerile pentru deputatie ori tipul de discurs
adecvat strangerii de voturi si socializarii cu electoratul care a ramas
neschimbat. Nu stiu daca apropierea dintre Suzanne si Ségolene Royal este atat
de evidenta pe cat a dorit-o realizatorul, cel putin spectatorului din afara
spatiului francofon.
Mai interesant mi s-a parut sfarsitul, adica locul in care
scenariul se distanteaza de piesa de teatru originala in care Suzanne revine in
forta la sefia fabricii de umbrele si ii lasa cu buzele umflate si pe sot si pe
fostul amant. Filmul propune o alternativa mai nelinistitoare unde vodevilul
isi ia la revedere de la politica; o vedem pe Suzanne castigand alegerile prin
forta lucrativa a “gestiunii feminine” (si ea si Bobin au aceeasi gestica in campania electorala, e
de inteles ca Suzanne se foloseste de carisma elementului neprevazut). In seara
anuntarii rezultatelor ea tine fidelilor sai votanti un mic discurs care se
incheie apoteotic cu o declaratie nelinistitoare a Suzannei (je veux être votre mère à tous) si un
cantecel (“C’est beau la vie” de Jean
Ferrat dateaza din anii 60). Cronicarul
remarca aceasta nelinistitoare ipoteza a supermatriarhatului ca posibila deriva
a puterii la genul feminin si-l compara aici pe Ozon cu Marco Ferreri, un alt
cineast care face anticipatie sociala in contul timpului prezent (“realitatea depasita” spune
cronicarul) prin intermediul
stranietatii delirante.
O alta miscare ciudata a regizorului se lasa vazuta in cele
doua flashback-uri legate de scurta intalnire si aventura pe care tanara
Suzanne o are cu tanarul Bobin. Pe aceeasi lungime de unda sta si celalat
flashback al aventurii pe care Suzanne o are cu notarul Balestra. Iata doua
secvente foarte studiate, din categoria
“false amintiri” expletive cu rol mai degraba decorativ. Actorii care ii
interpreteaza pe Suzanne, Bobin si Balestra nu dezvolta nicio asemanare cu modelele
de varsta mijlocie. Tinutele sunt foarte studiate, miscarile sunt aproape
dansate, scurtele secvente sunt insotite de explicatii din off. La polul opus
se situeaza un al treilea flashback, o Suzanne si un Robert foarte tineri la
malul marii, redusi la statutul de siluete languroase fara chip filmate à contrejour pe o ultra decorativa
lumina de apus de soare, imbratisate in acelasi tip de poza foarte studiata.
Cele trei “intoarceri in trecut” intriga pentru ca nu fac parte
din imaginarul seventies, nu sunt relevante pentru dezvoltarea actiunii, ci tin
mai degraba de apetitul de decorator al cineastului.
Tot de modernitate tine si secventa suprarealista a
monologului pe care Nadège il debiteaza pe neasteptate in momentul in care Robert Pujol se reintoarce
din croaziera si incearca sa recastige terenul pierdut pe toate planurile.
Notele de productie crediteaza monologul
“Tu seras secrétaire, ma fille” ca
fiind o referinta la poemul lui Kipling, iar includerea sa in corpusul filmului
se datoreaza probabil incercarii scenariului de a da mai multa consistenta
tematicii emanciparii femeii.
Un film cu si despre
filme
Sa vorbesti despre prezent facand un pas de 40 de ani in
spate nu este expresia nostalgiei unei alte epoci (in 1977, François Ozon avea
10 ani), ci mai degraba o modalitate de a recenza un anumit gust pentru
cinema-ul unei epoci deja trecute. Nu este prima oara cand Ozon isi presara
filmul cu ghicitori cinematografice si nici prima oara cand acestea nu se
prezinta sub forma “ghici ciuperca ce-i”.
Eu una nu am vazut de exemplu in prima secventa (monologul
rimat pe care Suzanne il adreseaza veveritei) o aluzie la “Peau d’Âne”, cronicarul
a fost mai perspicace. Tot aici se
vorbeste pe foarte scurt despre camionul albastru din “Les Demoiselles de Rochefort”
in care urca cu mult timp in urma
Delphine alias eterna Catherine Deneuve. Intr-adevar, umbra lui Jacques Demy
este aici foarte consistenta, ansamblurile decorative in tonuri acidulate din
atelierul “de creatie” al fabricii de umbrele nu sunt foarte departe de “Les parapluies de Cherbourg” in
care Catherine Deneuve canta si dansa, lucru pe care continua sa-l faca in
calitate de Suzanne.
Si melodrama contine ghicitorile ei, cea mai evidenta fiind implicarea
cuplului Catherine Deneuve si Gérard Depardieu intr-o relatie care aminteste
cumva de acel “Dernier métro”
de François Truffaut. Referintele melodramatice pot merge mai departe, dupa cum
spune cronicarul,
conservatismul noii generatii in raport cu schimbarea operata in atitudinea
Suzannei se regaseste filmul lui Douglas Sirk “All that Heaven Allows”.
Putem continua sa cautam referinte in cinematografia lui François
Ozon, cronicarii s-au gandit in special la pelicule similare in intentii
(adaptari ale unor piese de teatru mai mult sau mai putin bune) si realizare (abordari
in huis clos ale relatiilor
interfamiliale in care femininatea si femeia se declina in tot atatea variante)
precum “8 Femmes” si “Gouttes d’eau sur pierres brûlantes”
la care eu as adauga cu draga inima si “Swimming Pool”.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu