Même reconnue comme fanfaronnade et mensonge, la propagande n’en agit pas moins, pourvu qu’on ait le front de la propager sans état d’âme.
Victor Klemperer, LIT, la langue du IIIe Reich
Cele mai sinistre
povesti cu fantome nu ies din imaginatia scriitorilor, ci din culisele
realitatii asa cum este ea consemnata adesea de istorie. Ceea ce ar trebui sa
socheze este faptul ca gradina istoriei se lasa excavata cu dificultate, iar a
vorbi despre adevarul istoric cu majuscula este de cele mai multe ori o
activitate ce tine de domeniul interpretarii. Imi aduc aminte de unul dintre martorii lui Yves Teuland care povesteste despre refuzul intregii lumi
(inclusiv a deportatilor si familiilor lor) de a accepta oroarea Holocaustului,
cei care se incapatanau sa marturiseasca fiind inchisi in spitale psihiatrice.
Cam asa sta treaba si
cu “A Film Unfinished”, povestea
cu final neasteptat al unei pelicule de propaganda din anii 40. A fost deci
odata un film comandat de nazisti care a scapat teafar de distrugere, conservat
fiind in arhivele Germaniei de Est. Cele cateva role de pelicula adapostesc
secvente cotidiene filmate in ghetoul din Varsovia: strazile gem de lume, de
cersetori scheletici si dame mai bine imbracate, de copii cu ochii stinsi de
foame si de banchete animate in restaurante elegante, de locuinte comune, de
apartamente elegante, de macelarii si bai publice, de fete anonime, siluete
strambe sau fine pozand jenate unele alaturi de celelalte, diformitati
staruitor fixate de aparatul de filmat. Ciudata putere are acesta din urma, de
vreme ce ani de-a randuri aceste imagini au fost luate de bune ca reale
descrieri ale ghetoului. ”A Film
Unfinished” povesteste descoperirea acum vreo 10 ani si mai bine a 30 de minute
suplimentare de pelicula care dovedesc fara tagada caracterul contrafacut al filmarilor
si orchestreaza amploarea manipularii.
Spectatorul sa fie
linistit, nu este un al n-ulea film despre Shoah. Subiectul cumva adiacent
genocidului si camerelor de gazare este o meditatie inteligenta pe tema
compunerii manipularii cu ajutorul aparatului de filmat. Nu ca propaganda ar fi venit cu ceva nou, dar rareori mecanismul demontarii si remontarii sale merge atat
de departe. “A Film Unfinished” este un studiu de caz pe tema naivitatii
istoriografiei de a crede cu ochii inchisi in proba de necontestat a imaginii
de arhiva. Realitatea are pentru Yael Hersonski trei trepte: fata dubla si
contradictorie a filmului plus dublul sau in negativ alcatuit din imaginile
care ii dovedesc caracterul contrafacut (dublele respinse la montaj, scenele
prost filmate in care aparatul surprinde soldatii nazisti organizand
“mizanscena” cu minutie). Ca masura de precautie, regizoarea adauga amintirea
martorilor oculari, fosti locuitori ai ghetoului polonez. Ce face adevarul mai
adevarat, imaginea sau cuvantul? Care demers este mai manipulator: patosul
confesiunii verbale sau pretinsa obiectivitate a imaginii de arhiva?
BJFF |
Daca trucata poveste
cotidiana a vietii de ghetou era menita sa disculpe masinaria nazista si sa transforme izolarea comunitatii
israelite intr-o “masura de igiena” in ochii tuturor, te poti intreba de ce-o
mai fi fost facut filmul cu cateva luni inainte ca ghetoul sa fie inchis si
cvasitotalitatea locuitorilor sai exterminata la Treblinka. Ghetoul ca modus vivendi pentru comunitatea
israelita era deja un proiect abandonat.
BJFF |
Intentia cineastei
Yael Hersonski nu vizeaza numai inventarierea si descriptia metodelor naziste
de a contraface realitatea, repovestind-o dupa alte ecuatii cauza efect (“oamenii
mor pe strada pentru ca portiile oferite locuitorilor ghetoului sunt sub limita
de subzistenta” devine “unii oameni mor pe strada de foame pentru ca altii,confrati
de-ai lor sunt lacomi si egoisti.”) Autoarea este obsedata de chestiunea
moralei: erau oare cameramanul german si confratii sai constienti de abisul
abjectiei umane la care asistau vrand nevrand? Secventa care-l surprinde pe unul
dintre membrii echipei de filmare razand in timp ce filmeaza ca souvenir o groapa cu cadavre spune ca
da. Este negarea si actul sau politic corespondent negationismul o reactie
psihologica de aparare sau gest pe deplin asumat? Ciudat este ca aceasta
meditatie morala este construita tot pe principiul punerii in scena.
Mizanscena il
directioneaza pe “A Film Unfinished” catre categoria proiectelor
aproape-documentare datorita celor trei directii principale pe care se dezvolta.
Notite (reale) ale cameramanului Willy Wist (mort in 1999 deja) sunt suprapuse
peste secvente fictionalizate ale unui proces
(de constiinta?) in care “personajul” Wist interpretat de un actor profesionist
marturiseste circumstantele facerii lui “Das Ghetto”. In paralel, din
rapoartele lui Heinz Auerswald, responsabilul sef al ghetoului varsovian, sunt
citate fragmentele in care se consemneaza organizarea “cadrelor de lucru” (lucruri
practice precum rechizitionarea casei cutarui membru al comunitatii unde se
puteau turna scene galante, folosirea baii rituale care era oricum dezafectata,
organizarea unei haite de politisti care sa faca lumea sa alerge pe strada cand
se filma). In al treilea rand, jurnalele secrete ale prizonierilor din ghetou marturisesc
cinismul proiectului si brutalitatea cu care se desfasoara el, certitudinea
unui sfarsit apropiat. Uneori, din off, vocea naratoarei (a naratoarei? as,
este vocea de catifea a muzicienei Rona Kenan) vine sa regularizeze aceasta
corala.
Mi-a placut aceasta
neincetata oglindire a filmului in diferitele filtre ale fictiunii, am gasit
nimerita ideea de “rejucare” a realitatii si de combinare a ei cu prim
planurile pe fetele celor veniti sa depuna marturie intr-un talmes balmes
lingvistic (idis, poloneza, ebraica, germana) care intareste si mai mult
senzatia ca adevarul reiese cumva din superpozitia acestor subiectivitati,
fictiuni, manipulari. Adevarul propus de Yael Hersonski seamana tare mult cu
demersul ei cinematografic, in care maria sa montajul este maestrul papusar.
Propun spectatorului
realmente interesat de procentul de fictiune si realitate din istoria recenta a
marturisirii istorice mult mai interesantul articol al lui David Phelps.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu