Nu aveam cum sa ratez
“Gianni e le donne/ The Salt of
Life”, filmul lui Gianni di Gregorio dupa ce acum
doi ani la TIFF laudasem debutul sau regizoral “Pranzo di Ferragosto” (2008). Am avut dreptate sa-l trec pe
lista mea de must see, Gianni di
Gregorio nu este numai un actor comic
convingator si un scenarist talentat, calitatile lui regizorale sunt evidente. “Gianni
e le donne“ aplica tactica folosita de Todd Solondz in saga lui americana (aceleasi personaje
structural vorbind, intruchipate de aceiasi actori traverseaza situatii
similare in contexte diferite), lucru care da filmului un aer usor decalat de sequel in varianta bufa (aceleasi
tipologii traverseaza timpul si spatiul mai multor filme pentru a se eterniza
in prototipuri umane).
Sursa: screenweek.it |
Amestecul tine foarte bine, de data aceasta
Gianni este tot Gianni, un barbat de aproape 60 de ani probabil fost angajat la
stat, deja pensionat, tiranizat de batrana sa mama, fin cunoscator al vinurilor
albe si excelent bucatar etc etc etc.
“Gianni e le donne” pastreaza aparentele
spumoase ale improvizatiei comice very
low budget care era “Pranzo di Ferragosto”, insa subtextul este mult mai critic.
Se vorbeste cu zambetul pe buze despre spaima de imbatranire a barbatilor care
se apropie cu pasi mari de varsta senioratului, despre tertipurilor lor de
seductie, despre laudaroseniile, naivitatea si spaima lor in fata unui etern
feminin mult mai puternic si mai impenetrabil. Diferenta aceasta funciara intre
sexe nu mai este data de coeficientul varstei (ca in “Pranzo”), ci devine
fenomen generalizat. Neputand decoda femeia, Gianni accepte de buna voie sa ii
fie sclav. Femeia include toate variantele posibile, de la vanzatoarea cu
decolteu generos din piata pana la fosta prima dragoste, plus sotia cu care
face camera separata si fiica abia trecuta de pragul adolescentei.
”Intotdeauna ai fost un gentleman” ii spune
lui Gianni tiranul numarul unu, mama sa, o Valeria De Franciscis formidabila
care a debutat in cinema cu “Pranzo” la frumoasa varsta de 93 de ani si se tine
impecabil de acest rol de doamna de vita
nobila, ramasa cu mai nimic din avere si care locuieste la portile Romei.
”Continui sa fii un bleg” pare a-i spune lui
Gianni amicul Alfonso (Alfono Santagata care facea pe administratorul in
“Pranzo…”) militant ardent al unei vieti amoroase active, fie si cu ajutorul
pilulei albastre si a amorului tarifat.
“Continui sa nu faci nimic si sa-ti cheltui
pensia” ii reproseaza mult prea grabita nevasta. Numai ca Gianni este genul
acela de amoureux transi de l’amour pentru
care galanteria si curtoazia primeaza in relatia cu femeile. Eroul se afla in
plin proces de identificare a muzei sale, stimulat fiind de aventura pe care
tenebrosul Maurizio o are cu vanzatoarea de la tutungerie. Substitute se gasesc
peste tot, de la infirmiera Cristina pana la vecina de dedesubt, ca sa nu mai
vorbim de fostele amice si iubite din copilarie si adolescenta.
“Gianni e le donne” pastreaza aceeasi
evacueaza tensiunea narativa tot in jurul unei cine festive de familie cand, deprimat
si ingrozit de perspectiva senectutii inutile si drogat fara sa vrea de mai tanara
sa vecina, Gianni evadeaza si petrece o noapte de hoinareala inconstienta
printr-o Roma colorata isteric.
Desi galeria personajelor feminine este de
data aceasta mai complexa, exista aceeasi tendinta de manipulare cu zambetul pe
buze, aceeasi vointa de a se impune care le caracterizeaza pe toate. Ironia
blanda si autoparodia indulcesc asperitatile acestei lumi in care barbatii preiau
multe din atributele feminine si accepta sa devina invizibili functionand doar
ca vecini saritori, tati, soti si fii afabili si devotati. De incadrat la
categoria comedii placute.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu