Am facut odata cuiva o
gluma (proasta) foarte herzogiana: la intrebarea “who the fuck is Herzog?” i-am
inventat acestuia o existenta de star apus al glorioasei Benfica considerat a
fi omul cu cele mai artistice suturi la poarta. Cum, nu stii? Nu s-a apucat
individul, exasperat de propria-i nestiinta sa caute timp de cateva zile
informatii despre lisboetul Herzog? S-a apucat.
Intre timp bucuria
adanca pe care o resimt la vizionarea fiecarui film al lui Herzog nu s-a
diminuat (dimpotriva), de fiecare data ma intreb ce subiect va aborda unul
dintre cei mai inteligenti si mai creativi cineasti la ora actuala. Ultimul sau
pseudo-documentar “Cave of
Forgotten Dreams” de exemplu, este unul dintre motivele pentru care ma aflu
la TIFF. Desi trebuie spus ca orice proiectie in 3D este o tortura pentru ochii
mei, nu credeti ca mi-am insemnat cu rosu acest titlu in programul
festivalului? Si inca cum.
Inspirat dintr-un
articol de jurnal
Sursa: SBCC Film Reviews |
Sursa |
Stranietati artistice intre documentar si
fictiune
Conflictele
stiintifice privitoare la datarea “adevarata “cu radiocarbon a pesterii (veche de 32.000 de ani? De 20.000
de ani?) nu-l intereseaza pe Herzog,
care nu este nici jurnalist si cu atat mai putin un om de stiinta. Din
discutiile mai degraba amicale cu cercetatorii care si-au derulat anamneza
stiintifica in pestera in timp ce el filma, nu au fost pastrate la montaj decat
marturiile cele mai “visatoare” (n-am sa-l uit pe tanarul funambul devenit
paleontolog care marturiseste ca dupa vizitarea pesterei a inceput sa viseze
lei adevarati in fiecare noapte), cele care detin cel mai mare potential de
interpretare empirica in stare sa fie acceptata in lumea viselor si a
povestilor.
Cinefilul
herzogian nu se mai teme acum de abilitatea cineastului de a inventa realitati
asa cum omul de stiinta foloseste radiocarbonul pentru a vorbi despre 32000 sau
20000 BP, tot aia ( BP
adica “before present” inca o frumoasa expresie cvasi herzogiana). Herzog este
cunoscut pentru gratia cu care confera realitatii un mood bizar, o aparenta de adevar stiintific care nu este decat o
alta noua versiune personala a ceea ce este in ce poate fi.
In cazul pesterii
viselor uitate, stiu si eu daca suntem chiar asa de departe de consideratiile
privitoare la pinguinii dusi cu pluta din “Encounters at the End of the World”
sau la aventura humano-urseasca din “Grizzly Man”? Speculatia
cinematografica propusa de ”Cave” imi pare a fi insa mult mai apropiata de
variatia SF din “Wild Blue
Yonder” unde Antarctica devenea prin poezia imaginii sediul unei alte lumi
din galaxia Andromeda. La fel si aici, incursiunea subterana in acest
receptacol artistic de acum N zeci de mii de ani este o meditatie pe tema
stranietatii intalnirii cu umanitatea de atunci prin filiera artei rupestre.
Blanda nebunie a eroului herzogian
Explorand pestera din
varful camerei, Herzog descopera peretele cu imprinturi palmare si speculeaza pe tema artistului (unicul autor
dealfel, e dovedit stiintific, care se pare ca a lucrat pe intuneric). O alta
speculatie interesanta este datorata descoperirii urmelor de pasi ale unui
baiat de 8 ani insotite de imprinturile unor labe de lup. Oare cei doi au mers
in acelasi timp unul langa altul sau urmele sunt separate de sute de ani
distanta? se intreaba Herzog. Acestia sunt eroi herzogieni potentiali care pot
induce cinefilului herzogian o transa instantanee, o posibila teleportare in
alte filme ale cineastului (mie mi-a venit in minte de exemplu, privirea cu
care Aguirre contempleaza puiul de maimuta pe care tocmai l-a inhatat).
Unul dintre cei mai
tipici eroi herzogieni este crocodilul albinos filmat intr-un lung post
scriptum, secventa care vine sa completeze una dintre intrebarile retorice ale
cineastului “Will we ever be able to
understand the vision of the artist over the abyss of time?” Crocodilul cu
pricina locuieste in
apele calde provenite de la exploatarea nucleara de la Pierrelatte, aflata nu
departe de pestera Chauvet, dar poate foarte bine erupe din sistemul limbic al cineastului
sau din trecutul sau cinematografic (The Bad Lieutenant: Port of
Call-New Orleans).
Blanda nebunie ii
caracterizeaza pe toti cei intervievati de catre Herzog in aceasta cautare a
omului de pestera: unul dintre ei recreaza tehnicile de vanare a unui cal
salbatic si explica folosirea sulitei (exemplificarea se soldeaza cu un esec rasunator
dupa cum recunoaste insusi omul de stiinta). Un alt antropolog, imbracat in
piei de animale tine o scurta si penetranta disertatie despre Venus din
Willendorf si foloseste un soi de stramos al naiului pentru a demonstra
abilitatile muzicale ale omului din paleolitic. Un altul, de profesiune “nez”, creator de parfumuri adica, isi
foloseste simtul olfactiv pentru a amusina alte posibile grote in regiune.
Despre visatorul de lei v-am vorbit deja.
Pesteri si muzici
Am gasit aici
o interesanta referire la muzica folosita in “Cave of Forgotten Dreams”, nu
este singurul cronicar care considera ca soundtrack-ul
este singurul bemol in acest film eminamente muzical prin forta imaginilor.
Apetenta lui Herzog pentru dramatismul muzical (a spus cumva cineva “Fitzcarraldo”?) merita sa fie
studiata indeaproape de cineva mult mai competent in domeniu. Mie una mi-a
amintit instantaneu de secventa de debut a lui “ Jeder für sich und Gott gegen alle”.
In fine...
Intentia mea a fost sa cuplez la vizionare "Cave of Forgotten Dreams" cu frumosul documentar al lui Michael Madsen "Into Eternity" care scruteaza viitorul lui Onkalo, complex subteran finlandez destinat stocarii deseurilor radioactive aflat in prezent in constructie. Privirea meditativa aruncata in nebuloasa viitorului acestui sit atomic si el sigilat ar fi completat de minune plonjeul herzogian in santierul paleolitic.
Numai ca nu a fost sa fie,"Into Eternity" este acum unul dintre filmele inscrise deja pe lista proiectiilor definitiv pierdute la TIFF.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu