Ma incapatanez sa scriu despre “Skeletons” (2010), debutul
cinematografic al lui Nick Whitfield din doua motive: se afla pe lista mea de
prioritati TIFFesti ca singurul titlu notabil din categoria ”Umbre” si nu a
putut fi inclus pe lista de urgente. L-am revazut la sala Elvira Popescu la
retrospectiva bucuresteana TIFF in conditii mizerabile si totusi filmul m-a
cucerit. Concluzia: daca, in ciuda sonorizarii ingrozitoare a salii, combinate
cu lipsa unei subtitrari in limba de origine sau oricare alta de circulatie am
reusit sa ma scufund in film fara probleme, “Skeletons” a meritat efortul.
Prima mea impresie personala la iesirea din sala: iata un “Inception” very low budget in varianta comica, fara
combinatorica arhitectonica generata de calculator si fara suparatorul numar de
commando din ecuatia mult prea pretentioasa a lui Christopher Nolan.
Considerat a fi o “comedie supranaturala” sau
“suprarealista” desteapta si minimalista, cu o neasteptata alura de“spiritualism
victorian”, filmul a cucerit premiul Michael Powell pentru cea mai buna
productie de film britanica din 2010 la Festivalul de Film de la Edinburgh.
Sursa: Hindilinked |
Aparent realista, povestea profita de fiecare viraj narativ
pentru a nascoci mici aparte-uri fantastice. Davis si Bennet vorbesc si arata ca niste
foarte seriosi oameni de afaceri (cravata, costum, servieta) in drum spre
domiciliul clientilor. Abia acolo afla spectatorul profilul activitatii lor, un
fel de ghostbusters profilati pe anihilarea
scheletelor din dulap: tradari, inselatorii, minciuni, remuscari, pasiuni
secrete, obiceiuri ciudate care se cer scoase din locurile in care sunt
relegate de fatada sociala. Ocaziile nu lipsesc, ici un cuplu care se va
casatori, colo o terapie regresiva care a esuat. In viziunea celor doi si a
sefului lor, Colonelul, trecutul se cere asanat fara incetare, lucru care se
poate face urmand indeaproape Procedura.
“Inception” a pierdut mult chinuindu-se sa imagineze un spil
detectivisto-stiintific cat mai convingator prin care eroii sai sa poata evolua
in lumea viselor. “Skeletons” o ia pe scurtatura cu varianta ei de “extractie”:
habar nu are spectatorul cum fac Davis
si Bennet sa intre in dulapurile clientilor. Este vorba de manipularea unor
aparate care aduc cu contoarele Geiger, gratie carora se detecteaza rapid
intrusii rezidenti la propriu in dulapuri, se folosesc niste ustensile care
seamana cu niste pietre slefuite, o pereche de ochelari de sudor, manusi si
sort din piele groasa, una bucata extinctor si gata. Lumea scheletelor din
dulap este intotdeauna filmata intr-un blur
lejer, in culori ofilite si printr-o lentila deformata care sa ofere senzatia
de tunel al timpului. Curatatorul de schelete standard are abilitati care ii
permit sa se introduca nevazut&neauzit printre fantomele trecutului (ideea
conform careia orice actiune a unei fiinte vii lasa in pasta trecutului niste
imprinturi fantomatice care pot fi reactivate este o foarte interesanta
chichita de storytelling).
Revenit la realitate, curatatorul de tip “A-team” redacteaza
un proces verbal intr-o engleza foarte imbatosata si clientii se considera
rezolvati. Este imposibila intervenirea in trecutul sondat, este interzisa
prezentarea nuantata a faptelor, oferirea unor explicatii clientilor, precum si
folosirea in scopuri personale a calatoriilor in trecut, regula pe care Davis nu o respecta.
Suflet tulburat, acesta se intoarce de cate ori poate in aceeasi imagine din
trecut cand copil fiind se afla alaturi de parintii sai si asculta un basm.
Firul narativ mai dezvolta o delicioasa bucla suplimentara calcand prezentul
lui Davis peste
basmul spus de tatal sau pe vremea cand era mic si racit.
Sursa: SkeletonsTheMovie |
Profesionalismul si avansarea cuplului Davis&Bennet sunt
puse la serioasa incercare de un caz ciudat:un barbat disparut de 8 ani pe care
familia vrea fie sa il ingroape in memorie fie sa il scoata din dulap. Situatia
se complica prin aparitia unor schelete suplimentare, nu degeaba sotia sapa
gropi in curte, fiica este mutica, iar mezinul are privirea unui catelus
plouat. Ploua cu incursiuni in trecut, cu accidente regretabile prin care Davis se trezeste ca
vorbeste numai in bulgara, cu decizii care rezuma in cheie tragicomica problema
asumarii necesarei pierderi emotionale pe care o implica relatia cu familia.
Sursa: SkeletonsTheMovie |
Sfarsitul mi-a pus unele probleme, pentru ca imi pare ca
reuniunea aceea fericita si insorita in jurul mesei din gradina da putin peste
cap logica intregului. Sa fie vis? Intruziune intr-o amintire? Prelungire a
povestii lui Davis
in cheie happy end?
S-a vorbit
despre asemanarea (stilistica) cu Jean-Pierre Jeunet si cu Monty Pythons (la
capitolul umor de limbaj). Ici colo, improvizatiile (altarul vrajitoaresc al
fiicei, tunelul timpului) seamana cu evenimente din universul Gondry-esc, minus
citatele prea explicite relative la lumea copilariei cu caluti de carton si
cuburi de lemn. Cronicarul
s-a gandit chiar la o lectura in cheie “parabola desteapta dupa buddy-movies”. Nu sunt deci singura care
simte nevoia sa semnaleze
o unda neasteptate de prospetime in acest film, sa fie dialogul complet
delirant pe alocuri?
Discutia privitoare la compararea nivelului de moralitate la
Rasputin si John Lennon (“if [Rasputin]]
wanted to get pissed and through chicken drumsticks at the Romanovs, he done
it. If he wanted to scrape up a nun, he done it, and made no apologies for it.”)
se cere ascultata cu multa atentie, e lucrul naibii cu peliculele filmate in
locatie care nu beneficiaza de bani multi pentru aranjarea sunetului.
Sa fie frumusetea dezolanta si complet decalata a peisajului
din Derbyshire? Imi place sa cred ca scanteia vine totusi din povestea careia
ii place sa se aseze in mai multe luntri (un amestec rar de comic-baroc-minimal
cu accente fals lugubre pe care l-am mai gasit pe alocuri in scurtmetrajele
britanice de animatie). Am scotocit indelung dupa informatii privitoare la
cineastul debutant si m-am declarat satisfacuta de una dintre declaratiile sale:
“What I love seeing in the cinema is a
good story”.
Ceci explique cela,
cum ar spune Colonelul.
Un interviu audio cu Nick Whitfield aici
si unul care se lasa citit aici.
O cronica interesanta aici si aici.
O cronica interesanta aici si aici.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu