luni, 13 iunie 2011

Jurnal de TIFF ziua 4 (4) - "Vénus noire / Black Venus" de Abdellatif Kechiche


Acum cativa ani, cand statul francez s-a hotarat sa inapoieze Africii de Sud ramasitele pamantesti si reproducerile fidele dupa anatomia lui Saadje Baartman, lumea si-a amintit de trista poveste a celei cunoscute drept Venus hotentota acum mai bine de 200 de ani. Originara din Cape Town, de conditie modesta, Saadje se considera o artista in momentul in care juca pentru publicul de toate conditiile sociale rolul salbaticei hotentote cu forme mai mult decat generoase.

Sursa: Wikipedia

Filmul lui Abdellatif Kechiche are aspectul unui biopic; el debuteaza in momentul in care spectacolul montat de patronul lui Saartje incepe sa aiba succes in Londra, continua cu lenta transformare a femeii intr-un obiect de atractie pentru showurile mai mult sau mai putin libertine din Paris ori intr-un studiu de caz pentru echipa condusa de Georges Cuvier. Sfarsitul este trist, Saartje esueaza intr-un bordel si moare, bolnava, aproape in strada. Ulterior, cadavrul ei face obiectul unui celebru mulaj, unele dintre organele ei sunt pastrate in formol ca obiecte de studiu mostenite de Musée de l’Homme.


Biopicul ascunde insa doua motivatii mai adanci si mai originale: de o parte analiza insolita a reprezentarii si reprezentatiei artistice, pe de alta o ilustrare tulburatoare a ideologiei construite de Occident in jurul notiunilor barbarie vs civilizatie. In paralel putem vorbi putin despre felul in care Abdellatif Kechiche a inteles sa trateze acest subiect.

Sursa: Allocine

In ceea ce priveste masura reprezentarii artistice, un punct important este procesul intentat lui Hendrick Caezar de catre membrii Societatii Africane din Londra si scandalul care a urmat. Vajnicii aparatori ai drepturilor omului se autosesizeaza si il acuza pe managerul showului de acte de barbarie si de abuzarea femeii pe care pe scena pretinde ca a capturat-o si domesticit-o intru placerea publicului. Atat acuzatul cat si avocatul acestuia repeta cu fata catre camera (presupusa a lua locul completului de judecata) faptul ca povestea spusa pe scena este fictiune special conceputa pentru show, pe care nimeni nu o ia in serios, ca publicul stie adevarul, dar adora sa inghita cu buna stiinta inventiile care i se propun si pentru care considera ca a platit destul. Acuzatorul nu pare convins si invoca scenarii mai subtile de abuzare a femeii, considerata rand pe rand naiva daca nu retardata, supusa prin violenta fizica si/sau morala, abuzata financiar. Saartje este adusa la bara pentru a depune marturie. Se dovedeste astfel ca femeia se considera libera si ca in opinia ei spectacolul este o manifestare artistica. Opinia publica ii contesta violent ei calitatea de actrita si spectacolului calitatea de manifestare artistica. Lucru care nu face decat sa se repete de atunci incoace in arta contemporana.

Sursa: Allocine

Ar fi interesant de urmarit felul in care scenariul organizeaza mizanscena acestui spectacol in functie de spectatorii participanti, Saartje fiind una dintre “intermitentele spectacolului“ cele mai cunoscute in acea epoca.

Spectatorului de balci, managerul sud african ii propune o bestie relativ imblanzita, animal lipsit de inteligenta caracterizat printr-o ferocitate impredictibila, probabil fosta canibala, de unde si necesitatea pastrarii sale in cusca. Saartje joaca rolul unei femele agresive de sorginte aproape simiesca, dispusa sa-si arate coltii si protuberantele corporale proeminente, lipsita de orice calitate care sa o faca umana (vorbirea articulata, vocea si postura umane). Interesanta reactia imblanzitorului de circumstanta in momentul in care Saartje ia initiativa si dovedeste abilitati muzicale interpretative iesite din comun care pot fermeca instantaneu o sala intreaga. Barbatul se infurie si o agreseaza fizic: el stie ca in imaginarul spectatorului nu trebuie sa recepteze in niciun fel umanitatea lui Saartje. Interesanta este si insistenta lui Caezar de a termina show-ul cu o “proba a autenticitatii” si pe care Saartje o respinge pe motiv ca pipaitul colectiv ii provoaca durere.

Sursa: Allocine

“Managerul” francez poliseaza aspectele brutale ale variantelor circaresti. “Monstrul” coboara de pe scena. Se exploateaza fizicul inedit al femeii precum si incredibilul ei talent muzical. Societatea saloanelor mondene apreciaza proximitatea si prefera sa interactioneze cu freak-ul special invitat pentru amuzamentul privat, sa calareasca la propriu bestia. Exit cusca, lantul are o functie mai degraba simbolica, Saartje canta si danseaza, ba are parte de scurte intalniri cu “publicul” si interviuri cu presa. Femeile o ating cu spaima si sfiala, se mira cu mana la gura de masivitatea ei si de textura cu totul diferita a parului. Barbatii o cantaresc din priviri si zambesc cu subinteles cand Saartje goleste paharele de alcool dintr-o suflare si ii propun o masa alcatuita exclusiv din fructe. Cand proximitatea devine promiscua si Saartje incepe sa planga, “publicul” se opreste si-l acuza pe Réaux de brutalitate.

Subintelesurile de tipul “negroida aceasta este un fel de maimuta mare cu talente deosebite desigur dar care tot un animal ramane” sunt intarite de discursul stiintific bazat pe masuratorile cele mai trasnite. In mod curios, Saartje refuza sa se abandoneze intrutotul domnilor de la academia de stiinte, probabil femeia isi da seama ca oamenii de stiinta nu rezoneaza la arta sa actoriceasca.

Sursa: Allocine
In stransa conexiune cu re-prezentarea “salbaticei hotentote” se afla si intentia manifesta a cineastului de a “examina efectele privirii” pe care indivizii si colectivitatile o au in raport cu Saartje. Privire curioasa, fascinata, brutala sau ultragiata, insa niciodata empatica. As include aici si “privirea” staruitoare pe care cineastul insusi o foloseste in scenariul sau: biopicul, pare a spune Kechiche, este mai mult privirea foarte personala a cineastului si mult mai putin “resuscitarea” unui fapt istoric (lucru imposibil dealtfel).

Cronicarul de exemplu, considera ca unul dintre motivele pentru care filmul lui Kechiche schioapata este faptul ca nu este destul de obiectiv in abordarea istoriei. Ca ilustrare se citeaza faptul ca scenariul minimizeaza problematica sclaviei si muta macazul povestii pe panta scandalului sexual. Mutica eroina a lui Kechiche ar face astfel un profil mai usor de inghitit astazi (femeia abuzata de puterea economica si manipulatoare a barbatului). In ceea ce priveste subiectele sensibile precum critica fenomenului sclaviei, cineastul propune o figura “cartoonesca” a personajului care a existat in realitate (o Venus masiva, fundamental apatica si depresiva, cumva dependenta de conditia ei de obiect al fantasmelor culturale si masculine).

Sursa: Allocine

Eu una, prefer sa ma plasez de partea celor pentru care “Vénus noire” poate fi mai mult decat un biopic. Constructia psihologiei personajului, enigma de nedescifrat pana in final este o reusita. Filmul poate fi citit ca poveste morala a timpului prezent, dar si ca istorie a “privirii” culturale; m-am gandit la administrarea indezirabililor (artisti, nebuni, marginali, etc) si la manifestarile acestei ospitalitati occidentale ambigui (vezi teoria lui Giorgio Agamben din “Homo sacer” privitoare la paradigma biopolitica occidentala a lagarului) din perspectiva acestui studiu de caz care tine cronologic de secolul XIX.

M-am gandit si la economia suferintei asa cum este ea gestionata scenaristic de autor cu o mentiune speciala pentru orchestrarea dramaturgiei violului (“ai sa fii bogata”/ “ai sa te intorci acasa bogata si toti barbatii or sa te vrea de nevasta” sunt mesajele recurente pe care i le transmit lui Saartje cei doi patroni) .”Vénus noire” pote fi si o poveste foarte carnala in sensul in care corpul se afla intotdeauna in prim plan si se bucura de o singularitate aparte (a se citi “singularitate” in sensul acela folosit de Manoel de Oliveira in “Singularidades de uma Rapariga Loura”).

Povestea decaderii unei fiinte umane are intotdeauna un mare potential de simpatie cu personajul. In cazul acesta insa, impartit intre compasiune si repulsie, spectatorul nu prea stie de partea cui sa se puna si paraseste sala de cinema, pe furis aproape, la final.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu