luni, 6 iunie 2011

Jurnal de TIFF ziua 2 (2): Gatos viejos / Old Cats de Sebastian Silva


Acum doi ani, Sebastian Silva a facut impresie buna publicului TIFF cu “La nana”, anul acesta el revine in programul festivalului cu “Gatos Viejos/Old Cats”, o productie coregizata impreuna cu Pedro Peirano (scenarist pentru “La nana” si copartas a lui Silva in alte proiecte precum multlaudatul “La vida me mata”).

Sursa: CineChile



Personajul principal este de data aceasta tot familia disfunctionala, mai precis una dintre izbucnirile care jaloneaza de ani de zile relatia dintre doua femei, Isidora si Rosario, mama si fiica, aflate in conflict relational si de succesiune. Universul este putin mai stramtorat (un cuplu de batranei traind intr-un apartament prea mic pentru lucrurile adunate de-o viata la etajul 8 al unui imobil prafuit). La acestea se mai adauga spaima Isidorei (jucata de o fantastica Bélgica Castro) de momentele de confuzie totala prin care se face anuntata dementa senila. Infruntarea dintre cele doua femei este sprijinita si moderata de catre Enrique, cel de-al doilea sot al Isidorei si de Beatriz/Hugo, iubita lui Rosario (inconfundabila Catalina Saavedra pe care ati vazut-o deja in “La nana”). Filmul s-ar incadra in categoria “L’enfer c’est les autres“ intr-un  huis-clos caruia i-ar putea sta bine si pe o scena de teatru daca nu ar fi secventa petrecuta in parc, momentul in care Isidora evadeaza intr-unul dintre momentele ei de absenta si pleaca intr-o hoinareala mutica.


Intr-unul dintre interviurile acordate, Pedro Peirano nuanteaza tipologia acestei familii care pare a fi inspirata din trecutul sau familial personal si probabil din intriga tenebroasa din “What Ever Happened to Baby Jane?”, film de referinta citat de cineast pentru psihologia feminina cu umbrele ei, alaturi de peliculele lui Cassavetes pe aceeasi tema. Tot el explica ceva care m-a intrigat in momentul proiectiei, reactia atat de excesiv teatrala prin care Rosario (alias Claudia Celedón) isi face aparitia in casa mamei sale, ca fiind punctul de vedere al Isidorei. Mi-a placut aceasta discreta tranzitie intre punctele de vedere ale personajelor care frizeaza neutralitatea. Mi-au placut de asemenea dialogurile -in scena foarte dura a infruntarii dintre cele doua femei dialogul este cel care face sa pivoteze capitalul de simpatie al spectatorului cand catre Rosario cea nedorita si neiubita, cand catre Isidora, dezgustata de rapacitatea si egoismul fiicei.

Sursa: Filmmonitor


Studiul de caz privitor la psihologia feminina care este acest film are ca punct culminant “evadarea” Isidorei in parc. Femeia reuseste cu chiu cu vai sa coboare scarile pentru prima data dupa foarte mult timp, sa traverseze strada si sa se ia dupa echipa de filmare a unui clip publicitar cu “actori” imbracati in albine. Este momentul de cotitura pentru Enrique (barbat echilibrat si grijuliu cu sotia sa, dar care acum isi pierde capul), dar si pentru Beatriz/ Hugo care are ocazia sa-si dovedeasca eficacitatea si functia de element stabil in relatia cu Rosario. Aceasta din urma, tulburata de spectacolul oferit de mama sa in bazin, pare a-si da seama ca Isidora nu este un munte de gheata, ci o femeie ingrozita de pierderea luciditatii.

Sursa: Indiewire


“Viejos Gatos” se termina asa cum se termina furtunile in general, rabufnirile limpezesc pentru moment dat apele in familia Isidorei, dar nu schimba caracterele. Am plecat din sala meditand la privirea Isidorei din ultima secventa, adanca, grava si cumva resemnata de iminenta pierderii.

Aici puteti gasi un interviu oferit de Sebastian Silva inainte ca filmul sa fie terminat.

Una dintre cele doua mate (sursa: HoustonCultureMap)

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu