Ambasada Japoniei |
In fiecare an imi face placere sa anunt “Gala filmului
japonez”, chiar daca in ultimul timp aceasta manifestare culturala s-a restrans
(acum doi ani si mai bine, festivalul varatic era agrementat de o contraparte
tomnatica numita “zilele filmului japonez”, astfel incat departamentul cultural
al Ambasadei Japoniei marca puncte consecutive si la categoria filme clasice si
la cea legata de productiile japoneze cele
mai recente). Dar sa nu ma plang, am salutat si voi saluta mereu efortul
organizatorilor (Ambasada Japoniei, Fundatia Japonia, Cinemateca Romana prin
Arhiva Nationala de Filme) de a proiecta timp de cateva zile filme care nu vor
iesi niciodata in salile de cinema.
Festivitatea de deschidere a galei din 24 iunie va fi
urmata de “Narayama Bushi kô/Balada
din Narayama”, respectiv remake-ul din 1983 semnat de Shohei Imamura dupa prima
adaptare cinematografica din 1958 (Keisuke Kinoshita) a romanului omonim al lui
Shichiro Fukazawa. Filmul lui Imamura a fost recompensat cu Palme d’Or la
Cannes in 1983 si merita vazut nu atat pentru premiile pe care le are la activ,
cat pentru abilitatea cu care Imamura reuseste sa construiasca o poveste in acelasi
timp cruda si melancolica pe tema conflictului dintre sacrificiul uman ubatsu cerut de traditie si pofta de
viata.
Sambata 25 iunie este programat primul film din miniseria Takeshi Kitano, o surpriza placuta si neasteptata in ceea ce ma priveste. Recomand deci ”3-4 x jûgatsu/Punctul de fierbere” (1990), care este in cronologia cinematografica a cineastului al doilea film regizat si primul sau scenariu. Este una dintre comediile crude si violente cu yakuza in care Kitano incarneaza tipul de mafiot nevrotic care l-a consacrat.
Duminica 26 iunie puteti vedea “Sono otoko, kyôbô ni tsuki /
Politistul violent” (1989) este debutul regizoral al lui (Beat) Takeshi Kitano,
care joaca de asemenea si rolul principal. Azuma este genul de politist foarte
agresiv actionand intr-o lume sociopata si confuza. Violenta si lipsa de
empatie cu ceilalti sunt manifestari predominante, iar resorturile intime ale
personajului principal raman pana in final o enigma.
Luni 27 iunie in programul festivalului se afla comedia “Minnâ-yatteruka!/Voi o faceti?”
care marcheaza cumva un detur al cineastului Takeshi Kitano prin comicaria de
tip slapstick & stand-up care l-a consacrat ca Beat Takeshi in show-urile
televizate. Comicul exploateaza situatiile cele mai dezastruoase in care se poate
afla un barbat de varsta mijlocie obsedat de ideea gasirii unei partenere.
Undeva in fundal spectatorul atent poate gasi o satira a culturii pop japoneze
invadata de Ultraman, Gojira si exhibandu-l pe Zatoichi. Recomand acest film
celor intr-adevar interesati de Kitano, clovneria face parte integranta din
filmele sale.
Marti 28 iunie este prevazut cel mai cunoscut film din creatia lui Yoshishige
Yoshida, “Akitsu Onsen/Izvoarele
termale Akitsu” (1962) in care straluceste actrita Mariko Okada. Melodrama se
intinde pe mai multi ani si aduce foarte mult cu “Tara
zapezilor” lui Yasunari Kawabata: un el calator, ros de depresie suicidara si
alcoolism pe de o parte si o ea tonica si frumoasa, legata cumva de capriciul
destinului de statiunea balneara Akitsu.
Miercuri 29 iunie puteti vedea “Akai
hankachi/ Batista rosie” (1964) unul dintre cele mai cunoscute ale foarte
putin cunoscutului (in Occident) regizor Toshio Masuda. Specializat in filme de
actiune, Masuda propune o intriga politista in care actorul vedeta a anilor 60,
Yujiro Ishihara joaca rolul unui detectiv din politie obligat sa-l ucida pe
tatal prietenei sale. Un film de actiune cu resorturi romantice si accente
sumbre.
Ultima zi a festivalului propune un film din 1957, “Arashi wo yobu otoko/ Barbatul
care aduce furtuna” in regia lui Inoue Umetsugu, unul dintre cei mai prolifici
cineasti japonezi care probabil va ramane in memoria cinefililor ca fiind unul
dintre cei mai buni (si mai deliranti) regizori de filme muzicale din Hong
Kong, cu 17 pelicule scoase de Shaw Bros. Filmul propus de festivalul japonez
este cu siguranta o raritate pentru spectatorul interesat, care are astfel
ocazia sa il vada pe Yujiro Ishihara intr-un alt rol de referinta (un tanar
violent si labil in relatia conflictuala cu mama sa). Ar fi fost poate
interesanta o comparatie cu remake-ul
din 1983 regizat tot de Inoue Umetsugu.
Wikipedia |
N.B. Cu exceptia primului film din program, care are subtitrare
in limba romana, toate celelalte filme vor fi subtitrate doar in limba engleza.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu