Sursa: Blogs - Ways of Seeing |
Am tot vorbit despre
proiectiile ocazionate de catre Gala filmului japonez din vara aceasta; ma gandeam
azi dimineata cat de bine ar face organizatorul daca ar grupa aceste gale in jurul unei tematici anume, unui actor de referinta, unui cineast cu mai
multe fatete cinematografice, unui an anume in materie de
pelicule reprezentative.
Cu riscul de a-mi
atrage nemultumirea celui mai harnic si mai receptiv dintre spectatorii de
cinema cati s-or perinda pe aici, nu ma lasa inima sa nu anunt alte cateva
repere cinematografice de care se poate profita saptamana aceasta.
In primul si in primul
rand este ultima proiectie inainte de vacanta a cineclubului Film Menu care a
facut ce a facut si a programat miercurea aceasta unul dintre cele mai frumoase si mai delicate
filme din cate s-au facut, “Ugetsu
monogatari” (1953) de Kenji Mizoguchi. Fie si numai traducerea titlului,“Povestile
lunii palide si misterioase dupa ploaie”adica, e in stare sa iti dea ghes sa mergi la Sala Union si
sa iti pui speranta 1) intr-o proiectie pe pelicula si 2) intr-o proiectie pe o
pelicula bine conservata.
In primul rand,
spectatorul curios poate gasi aici o
foarte sintetica si de ce nu utila trecere in revista a creatiei lui Mizoguchi.
“Ugetsu monogatari”
este un amestec de poveste cu fantome, love
story cu final tragic si poveste morala cu accente budiste care convine
atat de mult teatrului traditional No. Realitatea prezentului celor vii si
amintirea brumoasa a celor morti, universal fantomatic si trista istorie a razboiului civil,
psihologiile torturate de pofte si nostalgii, iata universul in care evolueaza
filmul lui Mizoguchi. Spectatorul meloman imi va spune daca am avut sau nu
dreptate sa ma gandesc la acest film, cu ocazia primei vizionari, ca la o dezvoltare
contrapunctica aritmica.
*****
In al doilea rand nu
ma pot abtine sa nu admir incapatanarea NCRR de a include in programele sale “Loong Boonmee raleuk chat/ Oncle
Boonmee Whon Can Recall His Paste Lives” (2010) de Apitchatpong Weerasethakul,
iarasi alt “unul dintre cele mai frumoase filme din cate s-au facut”. De data
aceasta proiectia este cu siguranta in regula, desi traducerea nu exceleaza
prin limpezime si calitate. Considerat a fi ermetic, lent, dotat cu un simbolism neguros,
filmul nu convine domnisoarelor care duminica seara, la iesirea de la proiectia
lui “Violent cop” de Takeshi Kitano, povesteau in gura mare ca fara filmul de
actiune nu exista cinema, ci numai crap.
Clasat cand in gasca
filmului experimental, cand trecut la grupa mai mare a pamfletului politic cu
cifru, cand luat peste picior pentru viziunile fantastic-patetice cu spirite
paroase si pesti-pisica enormi, pelicula lui Weerasethakul pastreaza distante
politicoase fata de toate tentativele de ambalare si etichetare si ramane unul
dintre obiectele acelea care traverseza programele de cinema intr-o clipita. Mi-e
si frica sa scriu despre asa ceva.
*****
In incheiere, bonus
pentru spectatorul rabdator si vigilent: pe MUBI se poate vedea
gratis (si cu “acte in regula”) timp de doua zile (azi si maine adica) un lucru
mai putin obisnuit pe ecranele de oriunde: scurt metrajul lui Spike Jonze “Scenes from the Suburbs” din
2011 facut in colaborare cu Arcade
Fire.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu