joi, 9 iunie 2011

Jurnal de TIFF ziua 7 (1) : "Eldfjall / Volcano" de Runar Runarsson


Imi place sa cred ca “Eldfjall /Volcano” de Rúnar Rúnarsson este unul dintre cele mai frumoase filme din competitie, n-as sti insa sa spun cu claritate de ce. Deja subiectul este relativ batut de literatura si cinematografie (reconcilierea intre generatii, intre tatii muncitori si incapabili sa comunice si copiii castigati cu timpul de partea tandretei materne, perspectiva eutanasiei din perspectiva unei drame domestice in care moartea poate aduce singura usurare, un sfarsit de capitol amoros trist, dar cu adieri de adanca tandrete). O poveste cu parinti, copii si nepoti pe un fundal neasteptat: filmul debuteaza cu imagini de arhiva ale evacuarilor localnicilor cauzate de eruptiile vulcanice. O poveste despre dezradacinare vazuta ca o maladie mai degraba psihologica si despre simptomele ei secundare, o poveste despre micile catastrofe ale vietii de zi cu zi atunci cand, precum eroul principal, Hannes, esti obligat sa iesi la pensie, sa renunti la hobby-ul pescuitului marin, sa simti cum copiii nu te mai accepta.


O altfel de eruptie, la fel de catastrofica ca si evenimentul geologic, priveste evenimentul care schimba viata lui Hannes si il evacueaza a doua oara in infernul rutinei vietii de pensionar in care plimbarile cu barca si partidele de pescuit ii par cea mai interesanta optiune de umplere a timpului liber.
O poveste casnica, cu bunici si copii laolalta, daca n-ar fi accidentul cerebral care o exileaza pe ea, draga de Anna din viata de zi cu zi in infernul lentei degradari. Hannes face fata acestei explozii de neprevazut printr-o hotarare care uimeste tot familionul.


Exilul lui si exilul ei isi regasesc ecouri in trecutul lor comun: candva, Anna si Hannes au fost alungati de pe insula lor de o explozie vulcanica si s-au adaptat cum necum la Reykjavik. Pentru copii. Numai ca acolo este pentru ei dintotdeauna “acasa”. Intre paranteze fie spus, interesanta optiunea cineastului de a filtra pe cat posibil relatia cu trecutul (nu tu flashback, nu tu voce din off care sa expliciteze, nu tu secvente comemorative).

Se vorbeste nu atat despre moarte, privita de eroii ajunsi la varsta senioratului cu relativa indiferenta, cat despre gestionarea ei, despre instrumentalizarea ei. Nicio secunda moartea nu poarta numele urat si pseudo medical de “eutanasie”.
Ceea ce mi-a placut iarasi este tesatura relationala intre personaje (de la bunici se sare direct la nepoti, copiii sunt cumva lasati la o parte) care elimina nesanatoasa polarizare a acestora, nimeni nu este suficient de bun sau de rau pentru a se situa intr-o tabara sau in alta.

Pana la urma cum ramane cu vulcanul o sa ma intrebati? Vulcanul este un pretext, o adiere a trecutului pe care Hannes nu doreste sa o reinvie (“nu mai am nicio legatura” spune acesta cand este vorba de locul parasit demult), vulcanul este si necesitatea pe care o resimte violent Hannes de a se reconstrui din toate punctele de vedere.

Mi-a placut de asemenea constructia simpla si eleganta a mizanscenei si mai ales sobrietatea abordarii si lipsa infloriturilor de orice fel, optiune care va tine acest filmulet de debut pentru un tanar cineast departe de programele salilor de cinema obisnuite.

Aici un interviu cu realizatorul bucuros de primirea filmului sau la Cannes, unde acesta a avut premiera.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu