marți, 7 iunie 2011

Jurnal de TIFF ziua 2 (3): Incendies de Denis Villeneuve


Asteptam filmul lui Denis Villeneuve, “Incendies” cu oarecare curiozitate, in parte justificata de criticile destul de bune obtinute de film la iesirea in sali. In plus, la editia TIFF de acum doi ani, scurtmetrajul sau “Next floor’ (2008) a fost selectat in competitia de scurtmetraje “Umbre”. N-am fost atunci impresionata de grafismul ultrabaroc si demonstrativ al lui “Next floor”, ma gandeam insa ca este genul casei si ma asteptam ca urmatorul film sa fie conceput in acelasi stil. Cum ecourile altor festivaluri mi-au infirmat ipoteza de acum doi ani, am facut ce am facut si pe o caldura tropicala am fugit de la Odeon pentru a prinde singura proiectie a acestui film in festival. Mare deceptie. M-am regasit in fata unui film enervant de politically correct, impanat cu pedanterii si sentimentalisme periculoase.

Sursa: Flixster

“Incendies”, adica varianta cinematografica a piesei de teatru omonime semnate de dramaturgul libanez Wajdi Mouawad, urmareste indeaproape ancheta intreprinsa de voie de nevoie de catre gemenii Jeanne si Simon Narwal, reintorsi in Liban pe urmele mamei lor, Narwal Marwan. Vina o poarta testamentul enigmat lasat de aceasta din urma care impune cate o misiune fiecaruia dintre copii ei. Acestia sunt obligati sa ia legatura cu celalalt presupus fiu al mamei lor, precum si cu tatal care se pare ca inca mai traieste. Jeanne se dovedeste cea mai curioasa si porneste singura in calatorie. Intriga se complica cu tot felul de detururi prin care Jeanne si ulterior si Simon viziteaza succesiv mai multe locatii care corespund diferitelor etape ale vietii mamei lor. Finalul este bineinteles neasteptat. Intrand in acest film, m-am simtit impinsa cu forta intr-un parcurs foarte  ambitios, care amesteca melodrama, patetismul obisnuitelor povesti despre razboiul din Liban si o buna doza de drama oedipiana.


Scenaristic vorbind regizorul alege sa-si construiasca aceasta saga eratica printr-o alternanta intre calatoria fiicei& fiului si extrase din aventurile mamei cu “n“ ani in urma. Complicata poveste este impartita in secvente marcate cu subtitluri vintage (am vazut asa ceva in serialele anilor 70-80). Cautarea tatalui si a fratelui absent, efect melodramatic de baza mostenit din romanul foileton de secol XIX  este aici principalul motor narativ.

Sursa: Flixster

Intr-adevar, povestile nascute in taberele de refugiati pot fi o sursa foarte interesanta pentru un scenariu, numai ca, vorba cronicarului, Villeneuve “abordeaza viata lui Nawal Marwan la fel cum Dan Brown ar aborda tablourile de la Louvre”, privilegiind adica secventele-tip care sa “ilustreze” fanatismul factiunilor dintr-un Orient Mijlociu in care cuvantul de ordine este suferinta (atacul asupra autobuzului, refugiatii la punctele de control, puscaria). Care suferinta curge din toate partile, pe masura ce Narwan trece de la activismul crestin (ca jurnalista entuziasta la ziarul editat de unchiul Charbec) la cel pro-musulman (ca ucigasa a sefului militiei crestine) nu prea se stie bine cum si de ce.

Sursa: Flixster

In momentul in care Narwan devine “femeia care canta”, situatia ii scapa regizorului de sub control. Elemente importante din story par iesite dintr-un basm: salvarea gemenilor care trebuiau ucisi la nastere, eliberarea pur si simplu a eroinei si sprijinul patern pe care i-l acorda Chamseddine si ai sai. Descoperirea legaturilor de sange dintre gemenii Marwal si tortionarul Abou Tarek alias Nihad duce la concluzii foarte didactice (si dubioase dealtfel).

Sursa: Flixster


Daca toate aceste puncte slabe ies la iveala dupa o incrancenata meditatie dezvoltata dupa proiectie, falsitatea dialogurilor este instantanee. Dau un singur exemplu: Jeanne se afla in Liban si tocmai a luat legatura cu unul dintre fostii paznici de la inchisoarea Kfar Khout unde a aflat ca  mama sa a fost intemnitata pentru terorism si torturata de catre faimosul Abou Tarek. Femeia iese zdruncinata din aceasta confesiune, ii telefoneaza fratelui si printre suspine ii spune ca mama lor a fost violata. Niciun cuvant despre crima comisa cu sange rece, nici despre motivatiile acesteia (activitati in favoarea unei factiuni la fel de sangeroasa ca militia crestina).

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu