Ciudat virajul pe care il ia cariera cineastului estonian Veiko
Õunpuu cu “The Temptation of St. Tony”, cel de-al doilea film de lungmetraj din
2010 care nu seamana deloc cu filmul sau de debut. Acum doi ani, am suportat cu
greutate “Sugisball”, o depresiva si alcoolizata poveste rezultata din
impletirea mai multor existente care mai de care mai mizerabile intr-o Estonie
post sovietica lipsita de orice speranta. Criticii au vorbit atunci despre
“uratenia robusta a ambientului care amplifica sentimentul acut al lipsei de
conexiuni intre personaje”. Hiperrealismul in tonuri de gri este inlocuit in
acest al doilea lungmetraj semnat de cineastul estonian de un soi de cinema
metaforic pe marginea caruia se poate diserta la infinit astfel incat nimeni sa
nu aiba pretentia de a fi epuizat toate variantele interpretative.
Titlul cvasi biblic si motto-ul de incipit (tertetul cu care
debuteaza “Infernul“ lui Dante) ar trebui sa-l avertizeze pe spectatorul
inocent asupra locatiei in care se regaseste. Daca nu, ar mai fi primele linii
de dialog insistand pe ideea ca totul este creat de autoritatea divina,
inclusiv dorinta de a ucide, ca totul in lume este supus distrugerii si ca,
atunci cand cineva moare, “nu mai este nimic de facut”. Aparentele nu inseala,
insa personajului ii trebuie ceva timp pentru a-si da seama ca se afla in
Infern. In preambul, un necunoscut plin de sange caruia ii faciliteaza
contactul fizic cu interiorul din piele alba al unei Bentley ii spune
induiosat, printre suspine “esti un om bun”. Oare? se va intreba spectatorul
innocent in timp ce Tony sterge pe furis o pata de sange de pe tapiterie.
Tony se dovedeste a fi genul de personaj torturat, prins in
insectarul mai multor crize concomitente. Cea personala, a varstei de mijloc
adica, ii faciliteaza dezdragostirea de nevasta adulterina si indragostirea de
Nadejda, o tanara si frumoasa fiica a unuia dintre angajatii sai. Criza
economica il elibereaza de constrangerile unui post plictisitor si de relatiile
cu cei de teapa lui. Ramane criza morala care insa il va dovedi pe Tony. Acesta
invata in sfarsit ca in Infern, jocurile sunt deja facute si ca povestiile
astea cu tentatii nu au niciodata un sfarsit fericit. Trebuie spus ca pana la
capitolul final (al saselea) spectatorul se va fi ratacit complet in padurea
intunecata a lui Dante.
Sursa: BFI |
Criticul
vorbeste despre acest film ca fiind o poveste despre valori morale si
capitalism evoluand intr-un peisaj tare lynch-ian, in timp ce cronicarul
enumera ca surse de inspiratie Bosch, Flaubert (probabil din cauza titlului),
Dante si se intreaba care este de fapt intentia atator metafore si alegorii. Ceea
ce pare a fi o critica a nevoii de moralitate intr-o societate capitalista
devine in a doua jumatate a filmul cercetare a notiunii de morala, tentativa de
justificare a binelui de la un nivel mai inalt. Se cere deci o perspectiva mai
cuprinzatoare, de unde si senzatia de cosmar pe care acumularea metaforica in
tuse foarte groase o ofera. Cautarea binelui moral este inlocuita de un
stringent sentiment al alienarii care impune alte prioritati. Un alt cronicar
vede aluzii foarte national-politice in acest film (personajul foloseste
steagul estonian pentru a se proteja de frig in secventa evadarii de la morga) si
decodeaza limbajul cinematografic folosit ca fiind unul al realismului magic,
singurul in stare sa explice (de)caderea lui Tony.
Sursa: CanadianFilmInstitute |
Aici
se discuta despre tematica ispitirii sfantului Anton in desert, tematica
folosita de catre Hieronymus Bosch, Salvador Dalí si Georges Méliès intre altii
si deturnata cu voiosie de catre Veiko Õunpuu: umanitatea se face ca este
onesta si plina de compasiune. Demonii ispitirii (o femeie frumoasa, o masina
de lux, o casa frumoasa intr-un capat de lume samd) il chinuie in fel si chip
pe eroul nostru care sfarseste prin a ceda iluziei dragostei. De aici expeditia
in clubul de sfarsit de lume al lui Herr Meister care poarta numele foarte
simbolic de “Golden Age”.
Das goldene Zeitalter (DVDTalk) |
Cum Tony nu mai are nimic de pierdut, disperarea, cea care
se afla pe bolgia cea mai apropiata de inima infernului este ultima si cea mai
apriga tentative. Interesant felul in care cineastul alege sa exteriorizeze
disperarea prin intermediul furtunii de zapada din final unde alegoria
infloreste si nu cere decat sa fie interpretata in fel si chip. Sfarsitul este
insuportabil aproape, nicio raza de speranta nu razbate ceata in care se
invaluie ultima secventa si materializeaza frazele cu care filmul incepe:
“Deci, nu te indoi
Tot ce-i in lume este rau”
“Deci, nu te indoi
Tot ce-i in lume este rau”
si
“Cat valoreaza viata unui om astazi... Mai nimic”.
“Cat valoreaza viata unui om astazi... Mai nimic”.
Nu, filmul lui Veiko Õunpuu nu este un specimen
singular. Din sacul referintelor care se pot invoca se pot alege Sharunas
Bartas si Dostoievski mai degraba decat Kafka si Lynch. Nu prea inghit eu
mixajul de referinte la capitalismul salbatic si la criza credintei religioase,
mi-ar fi placut ceva mai simplu, mai putin indigest, ceva care sa se poata citi
cu mai multa usurinta si cu mai putine lecturi din Apocalipsa.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu