sâmbătă, 4 iunie 2011

Jurnal de TIFF ziua 1 (3): I saw the Devil




Cine a vazut “A Tale of Two Sisters” (2003) sau “A Bittersweet Life” (2006) va intelege apetitul pentru bizarul violent cultivat de cineastul coreean Kim Jee-woon in “I Saw the Devil” (2010).


Filmul propune o lunga si sangeroasa confruntare intre ucigasul in serie & psihopat Kyung-chul si agentul secret Soo-hyun, o poveste de razbunare care lasa in urma nenumarate victime si confunda in mai multe randuri monstrul cu eroul pozitiv. In cazul acesta, pare sa spuna filmul, oare mai exista erou pozitiv? Dincolo de excesul de scene gore si de violenta dezlantuita care propune pelicula unei audiente destul de restranse care l-a vazut deja pe Choi Min-sik in “Oldboy”, iar pe Lee Byung-hung in “The Good, the Bad and the Weird”, exista si subiectul mult mai pasionant al meditatiei asupra raului contagios care poate transforma razbunarea in ceva mult mai ambiguu decat proiectia ei ideologica in cinema.


Filmul se deschide cu o secventa foarte dura in care Kyung-chul, criminal in serie cu cazier solid, pentru moment aflat in libertate,  rapeste si ucide cu bestialitate o tanara. Femeia se dovedeste a fi fiica fostului sef al politiei locale si logodnica lui Soo-hyun, agent secret. Descoperirea identitatii criminalului nu este o problema pentru acesta, nici macar prinderea lui, ci dorinta lui Soo-hyun de a-l face pe ucigas sa plateasca prin suferinta crima savarsita. Filmul se transforma intr-un foarte sangeros joc de-a pisica si soarecele intre victima si tortionar in care rolurile se inverseaza pe parcurs. Raul este lichidat pana la urma dar cu cate alte victime colaterale si mai ales cu cat de putin succes, cu cat Kyung-chul este genul de creatura animata numai de dorinta turbata de a trai, inatacabil pentru ca nu poate fi privat de nimic.


Am gasit interesanta aceasta perspectiva cu iz budist ale ilustrarii gore a unei fabule morale precum l’arroseur arrosé.

Sursa: official site

Intr-un interviu, cineastul vorbeste despre intentia filmului sau (“filmul nu priveste atat tristetea disparitiei cuiva drag, cat tortura pe care o cauzeaza aceasta celor ramasi in viata”)  si despre narcisismul ideii de razbunare.  Ideea de a intoarce pe dos scenaristic vorbind conventia lui ochi-pentru-ochi ca subiect cu happy end in cinema (in realitate razbunarea nu este niciodata deplina pentru Soo-hyun, datorita clivajului profund dintre brutalitatea ca sursa de placere si cea a victimei care doreste astfel sa decompenseze emotional frustrarea pierderii)  face din “I Saw the Devil” un film cu puternic mesaj moral.  Din fericire cineastul a ales sa nu-si puna prea multe intrebari privitoare la conditionarea de serial killer a eroului negativ (ceea ce deosebeste pelicula de un produs occidental pe aceeasi tema) si foloseste un umor negru si sec tipic filmelor de actiune coreene care puncteaza secventele cele mai tensionate.

Sursa: official site

Ceea ce poate fi perturbant in aceasta acumulare de crime, brutalitati, scene de canibalism si rapiri este faptul ca  cineastul isi planteaza filmul intr-o lume bolnava, excesiva, dar tare similara cu cea reala, in care  psihopatii sunt pretutindeni. Ochiul occidental este obisnuit cu un singur exemplar dubios care trebuie eliminat si este in final, “I Saw the Devil” pare a spune ca universul este infectat de sociopati si devianti. Vezi secventa cu “amicul” canibal atat de similara cu plotul lui “The Chaser” (numai ca aici comicul foarte negru ridica miza si transforma casa ocupata abuziv de un nebun intr-o crescatorie de tinere femei destinate sa fie ciopartite si ingurgitate in festinuri pantagruelice). Vezi secventa descoperirii capului primei victime, cu isteria care guverneaza intreaga multime adunata pe malul raului. In acelasi fel este colorata si politia, gardian de drept al ordinii publice, care gestioneaza acest haos generalizat printr-o ineficacitate care aduce cu “The Chaser”.
Concluzia cronicarului este cum nu se poate mai concludenta:
It’s melodrama taken up to opera taken up to hyper-opera until you’re simply in “fucked-up Korean crime film” territory.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu