duminică, 12 iunie 2011

Jurnal de TIFF ziua 10: Ce s-a intamplat pana la urma cu Trofeul Transilvania?


Voi, cei care ati fost deja in sala teatrului  la gala de inchidere, stiti deja ceea ce am de gand sa scriu eu aici, despre premiile competitiei de lungmetraj… La fel si voi cei care ati urmarit cu atentie stirile pe aceasta tema inca de aseara. Pentru ca anul acesta am urmarit destul de mult siajul competitiei de lungmetraj, am fost si eu tentata sa aflu care a fost perspectiva finala a juriului in cazul celor 12 filme prezentate. Acordarea premiilor intr-o competitie este desigur o afacere de grup, un vot majoritar, dar uite-asa poti afla cat de cat care sunt gusturile oamenilor.


Asadar Trofeul Transilvania a fost acordat anul acesta argentinianului Miguel Cohan, pentru pelicula ”Sin retorno /Fara cale de-ntors”. Juriul format din Laurence Herszberg, Cedomir Kolar, Uberto Pasolini, Radu Muntean si Vesela Kazakova a motivat astfel alegerea sa:
cel mai implinit film din competitie, un discurs despre morala, imbracat in hainele unui policier de calitate, care a fost pe lista scurta a juriului pentru aproape toate premiile din palmares
Aceeasi pelicula a primit si Premiul pentru cel mai bun Scenariu, scenaristi fiind Miguel si Ana Cohan pentru
dimensiunea profund umana a personajelor si felul in care scriitura cinematografica reuseste cu abilitate ss pastreze pe tot parcursul ssa tensiunea unui thriller fara a cadea in niciuna din capcanele dramaturgice ale unui film de gen.
Comentariul meu: iata o pelicula pe care nu o luasem deloc in considerare in pariurile facute cu mine insami, nici pentru trofeu nici pentru foarte importantul premiu pentru cel mai bun scenariu care s-ar fi putut indrepta catre ceva mult mai, hai sa-i spunem, creativ daca nu surprinzator.

Premiul pentru cea mai buna Regie (oferit de Centrul National al Cinematografiei) a fost acordat regizorilor peliculelor “Principii de viata” (Constantin Popescu) si “Eldfjall/Vulcanul” (Rúnar Rúnarsson), motivatia juriului fiind urmatoarea:
Chiar daca sunt autorii unor filme extem de diferite, cei doi regizori au demonstrat precizie in felul in care au condus actorii si o foarte inspirata folosire a mijloacelor de expresie cinematografica.
Comentariul meu: ma bucur pentru “Eldfjall”. Pe “Principii de viata” nu am avut ocazia sa-l vad.

Premiul pentru cea mai buna Imagine (oferit de Kodak Cinelabs Romania) a fost castigat de Linda Wassberg pentru imaginea filmului “She-Monkeys/Maimute”.
Comentariul meu: asta da, surpriza, premiul pentru cea mai buna imagine este unul dintre momentele care ma intereseaza cel mai mult in acest soi de premiere.

Preferatul meu, “La vida util/O viata insemnata” in regia lui Federico Veiroj a castigat Premiul special al Juriului (oferit de Vodafone) cu urmatoarea motivatie:
un film incantator, un elevat si expresiv omagiu adus cinematografiei.
Lungmetrajul sarb Tilva Roš, al regizorului Nikola Ležaić,  a fost recompensat cu Premiul FIPRESCI
datorita descrierii sincere cu care ilustreaza Tineretea Irosita.
Comentariul meu este gol, acest film nu se afla pe lista de prioritati si nu l-am putut vedea.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu