Sa nu se astepte spectatorul la o meditatie bine documentata
pe tema dublului vertiginous in filmele lui Hitchcock (“Strangers on a Train”, “Vertigo”, Norman Bates samd) si nici la
un documentar cumsecade aliniat la o structura natativa clasica. “Double Take” este un motor hibrid, jumatate eseu, jumatate
instalatie video cu cel putin trei piste tematice care in mintea autorului,
artistul multimedia Johan
Grimonprez pot fi corelate cu succes. ”Double Take” recicleaza o parte din
materialul folosit in instalatia “Looking
for Alfred” (2005) si foloseste
ca pretext toate cliseele ocazionate, dezvoltate si speculate de personajul
Hitchcock: dublul si dedublarea, manipularea sau jocul de-a soarecele si pisica,
sentimentul misterului si angoasantele nevroze, scarile spiralate, apetenta
pentru cameo in original sau in varianta copiata.
Obsessed With Film |
Sa nu se gandeasca spectatorul la Hitchcock-ul pe care il cunoaste deja
de la cinemateca, ci mai degraba la imaginea marelui Alfred asa cum este ea
folosita in programele teve de tipul “Alfred Hitchcock Presents” sau
“The Alfred Hitchcock Hour”
in care s-au folosit din belsug sosii ale cineastului. Scenaristul James Allardice este cel care a
continuat proiectul initiat de insusi Hitchcock in anii 50 si a orchestrat
atent retorica prezentarilor acestor scurtmetraje de suspans; Allardice este
probabil este primul care s-a “jucat” intentionat cu autoparodia hitchockiana a
dedublarii.
Se iau deci toate aceste ingrediente deja cunoscute si se aplica in mod
neasteptat unei bucati din istorie (Razboiul rece, criza rachetelor din Cuba)
susceptibile sa se preteze la aceasta dualitate relationala alcatuita din
fascinatie reciproca si paranoia securitara. Filmul suprinde atunci cand
suprapune insolitul meci televizat dintre Hrusciov si Nixon peste inferenta pe
care o face Grimonprez intre “The Birds” si
Sputnik. Ideologic vorbind, a privi spre cer si a vedea in pasari o amenintare
la adresa umanitatii se poate traduce perfect prin mesajele isterice lansate de
Nixon si apoi de Kennedy cu privire la un posibil atac nuclear rusesc. Iata un
peisaj care poate intra perfect in haina propusa de una dintre frazele
recurente ale filmului, "We Have Scripted This Moment Together".
Cealalta fraza recurenta, “If you
meet your double, you should kill him” priveste mai degraba povestea de
inspiratie borgesiana propusa de scriitorul Tom McCarthy. Acesta imagineaza un
happening cu alura suprarealista in care Hitchcock isi intalneste, in studioul
in care este pe cale sa filmeze “The Birds”, dublul.
Grimonprez incastreaza relatarea din off
a acestei intalniri in si din viitor avand ca tema crima perfecta si o leaga
cumva de melancolica reintalnire cu trecutul personal. Intre altele, “Double
Take” poate fi citit si ca jurnal de tipul “cum arata lumea cand m-am nascut
eu” (in 12 august 1962 se naste Johan Grimonprez si, printre altele, Truffaut il intervieveaza
pentru prima data pe Hitchcock pe
platoul de filmare la “The Birds”).
Montajul (de retinut numele
lui Dieter Diependaele si Tyler Hubby) definitiveaza intentia lui
Gimonprez gratie abilitatii de compila extrase din film, din jurnalele de
stiri, publicitate, de a folosi arhivele mass media si internetul intr-un soi
de mega clip sau de album scrapbook
in varianta video. Filosofia artistului este simpla:
- Nu exista istorie ci istorii compilate de media
- Memoria este o chestie deloc fiabila care merge numai de-a-ndaratelea si se cere mereu interpretata.
Este evident ca aceasta este perspectiva unui artist multimedia pe
alocuri interesat de personajul Hitchcock. Este clar ca “Double Take” se
propune ca un soi de pliu pe care il face istoria, apropiind astfel timp de
doua ore un trambitator deceniu 50 al secolului XX si un melancolic prim deceniu
din secolul XXI. Hitchcock dizertand despre agonia cinema-ului datorata
injunghierii pe la spate operate de televiziune este marele MacGuffin in toata
afacerea asta. Nu-i deci de mirare ca pasarile sale convietuiesc alaturi de
rachete, sonde spatiale, sateliti, Laika si Gagarin. Stranietatea peliculei,
observa pe buna dreptate cronicarul, vine
din avalansa imaginilor in acelasi timp atat de straine si de familiare
spectatorului si care sunt montate nu atat in scop informativ cat pentru a
oferi un fel de simt al istoriei. Cultural vorbind, istoria este in acest
experiment produsul distantei intre doua lumi care se reflecta una in alta asa
cum Ron Burrage trebuie sa se simta in pielea sa de sosie a lui Hitchcock.
Intr-un foarte
interesant interviu consemnat de Cinema Scope, Grimonprez isi detaliaza pasiunea pentru cultura
catrastofelor; se compara astfel “The Wizard of Oz” (pus in relatie cu
psihologia relatiei dintre mass media si terrorism in documentarul de debut “Dial
H-I-S-T-O-R-Y”
din 2003”) cu “The Birds” (pus
in relatie cu psihologia legaturii fuzionale dintre politica anilor 50/60 si
cultura “de masa” de la teve in “Double Take” din 2009).Ambele filme sunt folosite ca prolog pentru cele doua eseuri pe tema “captivitatea
culturii occidentale in subsolul mass media” . In “Double Take” aceasta din
urma este legata de scurta disertatie pe tema “MacGuffin or not MacGuffin” in ceea ce priveste crima perfecta in
duo cu “teama ca marfa de vanzare” in discursul televizat publicitar si politic (reclama la cafeaua instant
Folger’s/ The Kitchen Debate).
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu