Data fiind importanta
pe care o au “descrierile de natura“ in Cold Weather, filmul lui Aaron Katz poate fi considerat,
intre altele ca un soi de mini portret in tonuri ploioase al orasului Portland,
unul dintre tablourile acelea care isi asuma si promoveaza minimalismul de rangul doi. “Cold Weather”
este un soi de varieteu pe tema mai putin spectaculoasa a prieteniei dintre
frate si sora, a existentei voit anodine.
Personajele lui Aaron
Katz se misca fara incetare in acest spatiu larg si aproape pustiu filmat de la
o distanta atat de mare incat chiar sunt neimportante in raport cu vastitatea
noroasa a universului. Doug si-a abandonat studiile de criminalistica si s-a
intors acasa, in Portland, unde lucreaza la o fabrica de gheata si locuieste cu
sora sa Gail. Pe aceasta viata comuna in care cei doi frati se tatoneaza si isi
redescopera tacerile, reticentele si tandretea se grefeaza o poveste cvasi
politista in buna traditie a lui Conan Doyle in care o femeie si o valiza apar
si dispar (posibila referire la spioni godardieni si la mistere rivette-iene?)
Filmul face parte din peliculele
acelea indie, filmate in cateva saptamani cu un buget minimal, linistite si un
pic somnoroase si care plac atat de mult in festivaluri precum Sundance. Doug,
personajul principal prefera atitudinea ambigua a lui “poatecada poatecanu”, Gail
este la fel de ezitanta si de discreta in ceea ce o priveste, iar Rachel, o fata
ciudata pe care se pare ca Doug nu a cunoscut-o deloc foarte bine.
Imi plac filmele
acestea in care liniile de dialog fac parte impreuna cu soundtrack-ul din zgomotul de fundal, imi place mood-ul nedefinit in care ploaia nu este
nicidecum melancolica, imi place prima secventa (fereastra aburita de ploaie
intr-o lumina de dupa amiaza tarzie, apoi in contraplonjeu, un tip inaintand
alene printr-o curte interioara goala cu o cutie mare sub brat) care anunta o
poveste frumoasa in care lucrurile se misca desi nimic nu se intampla. Cronicarul
vorbeste despre o “aversiune - poate chiar de o teama -de poveste“ ca tendinta
in filmele mici independente americane in care scenariile se aproprie atat de
mult de cotidian incat il aburesc.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu