marți, 7 iunie 2011

Jurnal de TIFF ziua 2 (4): Kongen av Bastøy/The King of Devil’s Island - Marius Holst


In povestea asta nu exista  niciun rege, iar Insula Diavolului nu este deloc o destinatie exotica de peste mari si tari, ci nu foarte departe de coasta Norvegiei, astfel incat iarna oamenii, ca si elanii, pot trece fjordul inghetat cu piciorul. Asta daca nu sunt supravegheati indeaproape de unul dintre cele mai severe sisteme carcerale puse la punct la inceputul secolului XX de catre societatea norvegiana pentru intampinarea tinerilor si foarte tinerilor inadaptati, orfani, hoti, ucigasi, abuzati sau pur si simplu prea saraci. Oficial acest centru de reeducare poarta numele de inchisoarea Bastøy.

Sursa: OsloPuls

Filmul lui Marius Holst este genul acela de pelicula “bazata pe o poveste adevarata” (o revolta in aceasta scoala reformata de corectie care a avut loc in 1915 si a fost nevoie de interventia armatei pentru pacificare) care beneficiaza de un buget destul de mare pentru a reinvia cu fidelitate atmosfera de acum aproape 100 de ani. Pelicula se doreste o descriere foarte detaliata a acestui eveniment dramatic, ramas in arhive ca fiind unul din foarte rarele cazuri cand armata norvegiana trage in conationali.



Inceputul este foarte asemanator cu “Shutter Island” (sosirea pe o insula reputata pentru sistemul de supraveghere, loc fara scapare, eroul obsedat de evadare etc) numai ca aici nu este niciun mister psihologic de dezlegat, ci numai de un grup de baieti care trebuie sa munceasca din greu si sa invete adaptarea la statutul de “tineri crestini onoabili, umili si folositori”. Pana una alta, oficial, in perioada de reeducare numele nu le este recunoscut, neglijentele minore sunt pesepsite astfel incat intreaga comunitate sa sufere, iar principiile directorului Bestyreren merg pana acolo unde incep propriile interese. La urma urmei nu foamea ii face pe copii sa se revolte cu atata brutalitate, ci acumularea minciunilor, nedeptatilor si abuzurilor de tot felul.

Sursa: OsloPuls

Filmul se concentreaza pe perechea pe care o fac Erling (tanar marinar obsedat de evadare) si Olav (responsabilul acestei mici comunitati, exemplul viu de adaptare la societate pana la venirea lui Erling) in lupta pentru supravietuire si in tentativa de fuga ocazionata de aceasta revolta. Daca personajele masculine sunt cam prea tipizate si ajustate pentru gustul meu (raii sunt exclusiv adultii ipocriti si perversi, legaturile de prietenie care se tes intre protagonisti au un aer de afectare artificiala pe alocuri strident), ce conteaza insa este portretul de grup pe care reuseste cineastul sa-l faca prin intermediul acestei distante camere de filmat.

Povestea se lasa citita si anticipata cu usurinta, peisajele sunt magnifice, scenariul (semnat de Dennis Magnusson si Eric Schmid) urmeaza tipicul filmelor legate de mediul carceral brutal in care venirea unui element “perturbator” tulbura apele angrenajului si organizeaza rebeliunea.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu