miercuri, 8 iunie 2011

Jurnal de TIFF ziua 3 (3): "Báng-kah / Monga" de Doze Niu


Semnat de actorul si de curand regizorul taiwanez Doze Niu (imi permit sa-i semnalez debutul regizoral, mockumentarul  aproape-autobiografic “What on Earth Have I Done Wrong?!”) “Monga” este un pur produs al cinematografului cu gangsteri din zona Asiei de Sud-Est. Ciudat este ca, propunand o poveste incepe in 1986 si se termina cativa ani mai tarziu, acest film din 2010 adopta voit codurile narative si ideologia dulcelui stil melodramatic cultivat acum 30 de ani in acest gen de cinema. Un film cu gangsteri retro deci. Actiunea este plasata intr-unul dintre cele mai vechi cartiere din Taipeh, teren de confruntare intre doua bande rivale. 

Sursa: Wikipedia

Convietuirea aceasta dificila, vecinatatea aflata intr-un continuu echilibru relational instabil sunt descrise printr-un imens flashback din perspectiva unuia dintre protagonisti, constrans din adolescenta sa se ralieze la “Banda templului din fata” pentru a supravietui. Peste toate acestea se suprapun in straturi alternative rivalitati amoroase, prietenii confirmate si tradari, batai de strada, eterna tematica a cautarii unui tata disparut candva in neant, o tona de vise facile, un conflict generational de toata frumusetea si o poveste de dragoste roz bombon. Totul este agrementat cu un soundtrack exclusiv pop.


Am remarcat coregrafia cu totul speciala din secventa bataii de strada din care nu lipsesc salturile in slow mo si pumnii impartiti frateste din care nimeni nu iese cu vanatai. Pe alocuri filmul se face sfatos si promoveaza intelepciunea de moda veche a bossului local Geta, care refuza modernizarea mijloacelor de lupta (si colaborarea prea stransa cu triadele evident lipsite de scrupule din China continentala) si-si obliga foarte tinerii ciraci sa ia lectii de lupta cu diversele arme albe din arsenalul gangsteresc traditional. Tot ca o noutate demna de mentionat ar fi unda discreta de homoerotism care  transforma prietenia si loialitatea frateasca dintre Monk si Dragon Lee in ceva mult mai putin eroic ca in peliculele lui John Woo. Vintage este si amestecul obligatoriu de actiune fie cu comedia de tip slapstick, fie cu patosul cel mai plangacios cu putinta; actiunea pura ca in productiile de gen semnate in ultimii 10 ani de cineasti ca Johnnie To sau Tsui Hark  nu se poate desfasura singura, spectacolul nu este complet.

Tipologia mafiota ii este binecunoscuta amatorului de filme de gen: gangsterii old school eliminati rand pe rand de lupii tineri si doritori sa rentabilizeze sistemul atat de profitabil al extorcarilor, taxelor de protectie si afacerilor de tot soiul cu China. Damful globalizarii nu-i departe, nici critica conditionarii sociale (vezi tematica tineretii pierdute).

Interesant este bogatul palmares de festival al acestui film, precum si faptul ca in 2010 filmul a fost unul dintre primele 10 filme de succes in China, semn ca astfel de exemplare nostalgice de cinema sunt inca gustate de public.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu