Selectionat la festivaluri precum cel de la Venetia,
Toronto, Vancouver si Chicago, lungmetrajul de debut al tanarului cineast
canadian Guy Edoin este unul dintre filmele aflate in competitia “grea” a TIFF.
Povestea cu
iz autobiografic, ca mai toate povestile de debut m-a intrigat prin alura
ei foarte clasica, genul de lucratura bine facuta, cu secvente rotunde si
indelung cantarite de catre un cineast minutios, care nu-si doreste sa propuna
spectatorului o abstractiune meditativa filmata la tara. Dusa de valul
experientelor cinematografice de tot felul, prima mea reactie a fost, spre
rusinea mea, un fel de “ce-o fi cautand un astfel de film in competitie?” Nu
m-am simtit apoi deloc in largul meu.
Allmovie.com |
“Marécages” este ancorat in zona rurala a Québec-ului. Sunt amestecate
laolalalta drame familiale precum moartea accidentala a tatalui, nefericitul
deces al fiului mai mic, antecedentele
alcoolice ale mamei, primele experiente sexuale ale fiului cel mare, pasiuni refulate
sau dimpotriva exhibate in fata tuturor, o sarcina care pica prost, o ferma in
faliment si nu in ultimul rand o razbunare cu substrat oedipian. Totul este
asamblat intr-un realism brut si brutal in care fiul adolescent se margineste
sa taca, femeia maraie putinele cuvinte printre dinti, iar strainul invadator
manipuleaza tendintele autodistructive ale acesteia cu scopul de a o poseda.
Pacat ca filonul oedipian al povestii se innamoleste pe alocuri in tot felul de
fundaturi narative, scenariul reuseste sa mentina insa cu succes indoiala cu privire la “accidentul” mortii
tatalui si de ce nu si al fiului cel mai mic. Personajul cel mai bine desenat
in aceasta poveste imi pare a fi tanarul Simon cu comportamentul sau ambiguu si
aerul sau inocent.
Ceea ce imi pare ca scartaie in acest film este ambitia
cineastului de a include poate prea multe lucruri intr-un scenariu care devine
astfel schematic pe alocuri. Ceea ce poate surprinde spectatorul este curajul
lui Guy Edoin de a miza pe un astfel de subiect, viata la ferma in aspectele ei
deloc bucolice si decorative si de a-i oferi consistenta.
Spectatorul interesat poate gasi aici o cronica
a acestui film.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu