sâmbătă, 1 octombrie 2011

Maestrii papusari / Masters of Puppets - program special Anim’est


Animatia in stop motion cu marionete este acum un subiect cam prafuit, dat fiind entuziasmul popular (si deloc ieftin) pentru animatiile procesate in 3D. Cu bucurie aflu ca Anim’est se decide sa dedice maestrilor papusari de ieri si de astazi un mega program retrospectiv. Ma grabesc deci sa anunt spectatorul interesat o astfel de retrospectiva care include 35 de scurtmetraje, 2 documentare legate de conditia si creatia animatiilor cu papusi (unul dedicat varstei de aur a cinematografului de animatie ceh, celalalt avand ca subiect nasterea animatiei estoniene) si un documentar despre viata si creatia cineastului Ladislas Starevitch (1882-1965), initiatorul tehnicii stop-motion si autor al primei naratiuni cinematografice cu marionete.

Ambitioasa treaba!





In ceea ce priveste creatia cineastului ruso-francez Ladislas Starevitch incadrata la sectiunea dedicata pionieratului, Anim’est ocazioneaza proiectarea lungmetrajului “Le roman de Renard” (1930) si a catorva scurtmetraje precum “Les Grenouilles qui demandent un roi/ The Frogs Who Wanted a King” (1922), “La Voix du rossignol/ Voice of the Nightingale” (1923), “Le Rat de Ville et le Rat Des Champs/ The Town Rat and the Country Rat(1927) precum si frumosul “Fétiche/ The Mascot” (1934).


Categoria “The Classics” include un miniprogram cu cateva dintre cele mai frumoase animatii cu papusi semnate de una dintre legendele filmelor in stop-motion cu marionete, Jiří Trnka (1912-1969). Epitetul de ”Walt Disney al Europei de Est” nu i se potriveste defel, animatorul ceh nu este legat cu nimic de entertainment-ul voios si infantil. Aici spectatorul pasionat poate gasi minicronica elogioasa a unuia dintre filmele interzise candva de cenzura, “Ruka/The Hand” (1965), iar aici cateva cuvinte despre “Kybernetická babička/The Cybernetic Grandmother”(1962), de asemenea facand parte din selectie. Entuziastii si interesatii pot arunca un ochi aici unde sunt comentate intre altele “Arie prerie/The Song of the Prairie” (1949) si “Román s basou/Story of a Contrabass” (1949). Miniprogramul include si scurtmetrajul “O skleničku/One Glass Too Many” (1953).


Aici, pentru un tablou complet, cate ceva despre activitatea de ilustrator a animatorului ceh.



Din categoria “Clasici” nu putea lipsi un alt maestru papusar ceh, Jan Švankmajer, cultivator al animatiei cu marionete in cu totul alt gen; tonalitatea satiric-meditativa este imbibata de viziunea suprarealist-absurda a umanitatii prezente si trecute intr-un stop motion foarte dens. Programul include scurtmetrajul “Tma, světlo, tma/Darkness, Light, Darkness(1989) deja prezent in programul Anim’est din anii trecuti.
Aici puteti gasi o minicronica la acest film.

Un alt maestru papusar pe care ma bucur ca-l voi regasi in concentratul de istorie stop motion puppet animation propus de Anim’est este Kihachiro Kawamoto (1925-2010). Scurtmetrajele sale in numar de 10 sunt aproape imposibil de vazut in prezent. Programul Anim’est include ”Oni/The Demon” (1972) si  “Kataku/House of Flame” (1979).


Aici un interesant interviu cu animatorul japonez.


Sectiunea clasicilor mai cuprinde si scurtmetrajele poloneze “The Change of Guard” (1958) de Włodzimierz Haupt si Halina Bielińska, ”Awaiting” (1962) de Ludwik Perski si Witold Giersz, “Buton” (1964) de Teresa Badian, “Toddler” (1965) de Lucjan Dembiński, “Larghetto” (1967) de Wacław Kondek.

Tot din spatiul est-european sunt citate si scurtmetrajele “Vasya and Dinosaur” (1971) de Valentyna Kostyleva si Old Cobbler” (1987) de Leonid Zarubin.

Old Cobbler
La care se adauga frumoasa adaptare a basmului “Motanul incaltat” la gusturile adultilor semnata de Garri Bardin (Puss in Boots) in 1995.



Ca variatie, sectiunea clasicilor include si unul dintre cele mai cunoscute exemple de claymation filmat in stop motion, “Closed Mondays” (1974) semnat de Will Vinton si Bob Gardiner.



La categoria “Contemporary and Future Masters” programul propune cateva titluri promitatoare. Ma gandesc in primul rand la animatorul ceh Aurel Klimt (cine a vazut “Fimfarum2” stie despre cine vorbesc) prezent aici cu scurtmetrajul papusaresc ”Pád/The Fall” (1999), adaptare a unei istorii semnate de Daniil Harms.

Lucru curios, in selectia scurtmetrajelor creatii ale mastrilor papusari contemporani cele mai multe filme sunt semnate de animatori australieni precum “Mutt (2008) de  Glen Hunwick (cineast despre care am gasit informatii aici) ori” The Designer” (2007) de John Lewis. Cunoscut imi este deja ”Harvie Krumpet” (2003) o bijuterie de 23 de minute semnata de Adam Elliot, cel mai bun scurtmetraj de animatie in 2004 in opinia Australian Film Institute si proiectat la Anim’est cu ocazia unei editii trecute, “Harvey Krumpet” este un biopic papusaresc al unuia dintre cele mai nefericite si mai optimiste personaje din lumea animatiei.


Animatia belgiana este reprezentata de creatia lui Gerlando Infuso care “pleaca de la o dorinta, o culoare, o melodie sau o imagine” pe care o deseneaza mai intai si o dezvolta mai apoi in ebosa unui scurtmetraj. Nu-mi place deloc tematica circului, dar “Milovan Circus” (2008) este prin minutia atmosferei o mica piese de colectie papusareasca. Pe langa aceasta, cronicarul a remarcat mai ales “constructia” si expresivitatea papusilor. Inca mai interesant imi pare “L’oeil du paon/The Peacock Eye” (2010) , ceva mai consistent la capitolul narativ si mai baroc in expresie.


L'oeil du paon

Animatia cu papusi din Ucraina este reprezentata de scurtmetrajele Svetlaya lichnost/Light Personality” (2001) de Oleg Pedan si de "Play for Three Actors" (2004) - Oleksandr Shmygun.

Play for Three Actors

Doua filme estoniene produse amandoua de probabil cel mai important studio interesat de animatia cu marionete, “Nukufilm”, se gasesc pe lista maestrilor papusari: “The Table(2004) de duo-ul Girlin-Bassovskaja (anul trecut Animest a programat “Oranus” unul dintre filmele tandemului Girlin-Bassovskaja aka Jelena Girlin si Mari-Liis Karula) si  “Brothers Bearhearts” (2005) de Riho Unt.



Scurtmetrajul Die Schiefe Bahn/The Rat Train Robbery (2008) semnat de Kathrin Albers si Jim Lacy, produs de studioul Stoptrick a fost deja programat la Anim’est din cate imi aduc eu aminte, in schimb cu stilul cvasi timburtonesc al animatorului taiwanez Wenchung Lu, prezent in selectie cu "Ketchup" (2009), nu m-am intalnit inca.


Printre filmuletele care imi fac cu ochiul se afla siThe Astronomer’s Sun(2010) semnat de animatorii britanici Simon Cartwright & Jessica Cope.





Puteam sa jur ca programul nu avea cum sa nu includa si una din creatiile duo-ului de maestrii papusari spanioli Anna Solanas si Marc Riba. Le-am descoperit filmele, selectate deja in peste 700 de festivaluri cu 100 de premii la activ, gratie programelor Anim’est din anii trecuti; am pastrat o afectiune speciala pentru“Violeta, la pescadora del Mar Negre” si “Cabaret Kadne”. Maestrii papusari de anul acesta include “Les bessones del Carrer dePonent/The Twin Girls of Sunset Street (2010), o poveste despre “unguente, elixiruri si alifii” din genul celor care nu se afla in vanzare in drogherii ori farmacii. De vazut neaparat.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu