Animatia in stop motion cu marionete este acum un
subiect cam prafuit, dat fiind entuziasmul popular (si deloc ieftin) pentru
animatiile procesate in 3D. Cu bucurie aflu ca Anim’est se decide sa dedice
maestrilor papusari de ieri si de astazi un
mega program retrospectiv. Ma grabesc deci sa anunt spectatorul interesat o
astfel de retrospectiva care include 35 de scurtmetraje, 2 documentare legate
de conditia si creatia animatiilor cu papusi (unul dedicat varstei de aur a
cinematografului de animatie ceh, celalalt avand ca subiect nasterea animatiei
estoniene) si un documentar despre viata si creatia cineastului Ladislas Starevitch
(1882-1965), initiatorul tehnicii stop-motion
si autor al primei naratiuni cinematografice cu marionete.
Ambitioasa treaba!
In ceea ce priveste creatia cineastului
ruso-francez Ladislas Starevitch incadrata la sectiunea dedicata pionieratului,
Anim’est ocazioneaza proiectarea lungmetrajului “Le roman de Renard” (1930) si a
catorva scurtmetraje precum “Les
Grenouilles qui demandent un roi/ The Frogs Who Wanted a King” (1922), “La Voix du rossignol/ Voice of the
Nightingale” (1923), “Le Rat de Ville et le Rat Des
Champs/ The Town Rat and the Country Rat” (1927) precum si frumosul “Fétiche/ The Mascot”
(1934).
Categoria “The
Classics” include un miniprogram cu cateva dintre cele mai frumoase animatii cu
papusi semnate de una dintre legendele filmelor in stop-motion cu marionete, Jiří Trnka (1912-1969).
Epitetul de ”Walt Disney al Europei de Est” nu i se potriveste defel,
animatorul ceh nu este legat cu nimic de entertainment-ul
voios si infantil. Aici
spectatorul pasionat poate gasi minicronica elogioasa a unuia dintre filmele
interzise candva de cenzura, “Ruka/The Hand” (1965), iar aici cateva
cuvinte despre “Kybernetická babička/The Cybernetic Grandmother”(1962),
de asemenea facand parte din selectie. Entuziastii si interesatii pot arunca un
ochi aici unde sunt
comentate intre altele “Arie prerie/The Song of the Prairie” (1949) si
“Román s basou/Story of a Contrabass” (1949). Miniprogramul include si
scurtmetrajul “O skleničku/One Glass Too Many” (1953).
Aici, pentru un tablou complet, cate ceva despre activitatea de ilustrator a animatorului ceh.
Din categoria “Clasici” nu putea lipsi un alt
maestru papusar ceh, Jan Švankmajer,
cultivator al animatiei cu marionete in cu totul alt gen; tonalitatea satiric-meditativa
este imbibata de viziunea suprarealist-absurda a umanitatii prezente si trecute
intr-un stop motion foarte dens.
Programul include scurtmetrajul “Tma, světlo, tma/Darkness, Light,
Darkness” (1989) deja prezent in programul Anim’est din anii trecuti.
Aici puteti gasi o minicronica la acest film.
Aici puteti gasi o minicronica la acest film.
Un alt maestru
papusar pe care ma bucur ca-l voi regasi in concentratul de istorie stop motion puppet animation propus de
Anim’est este Kihachiro Kawamoto (1925-2010).
Scurtmetrajele sale in numar de 10 sunt aproape imposibil de vazut in prezent.
Programul Anim’est include ”Oni/The Demon” (1972) si “Kataku/House
of Flame” (1979).
Aici un interesant interviu cu animatorul japonez.
Sectiunea clasicilor mai cuprinde si
scurtmetrajele poloneze “The Change of Guard” (1958) de Włodzimierz Haupt si Halina Bielińska, ”Awaiting”
(1962) de Ludwik Perski si Witold Giersz, “Buton” (1964) de Teresa
Badian, “Toddler” (1965) de Lucjan Dembiński, “Larghetto” (1967)
de Wacław Kondek.
Tot din spatiul est-european
sunt citate si scurtmetrajele “Vasya and Dinosaur” (1971) de
Valentyna Kostyleva si “Old Cobbler”
(1987) de Leonid Zarubin.
Old Cobbler |
La care se adauga frumoasa adaptare a basmului
“Motanul incaltat” la gusturile adultilor semnata de Garri Bardin (Puss in
Boots) in 1995.
Ca variatie, sectiunea clasicilor include si
unul dintre cele mai cunoscute exemple de claymation
filmat in stop motion, “Closed Mondays” (1974) semnat de Will
Vinton si Bob Gardiner.
La categoria “Contemporary
and Future Masters” programul propune cateva titluri promitatoare. Ma gandesc
in primul rand la animatorul ceh Aurel
Klimt (cine a vazut “Fimfarum2” stie despre cine vorbesc) prezent aici cu
scurtmetrajul papusaresc ”Pád/The Fall” (1999),
adaptare a unei istorii semnate de Daniil Harms.
Lucru curios, in selectia scurtmetrajelor
creatii ale mastrilor papusari contemporani cele mai multe filme sunt semnate de animatori
australieni precum “Mutt” (2008) de Glen Hunwick (cineast despre care am gasit informatii aici)
ori” The Designer” (2007) de John Lewis. Cunoscut imi este deja ”Harvie
Krumpet” (2003) o bijuterie de 23 de minute semnata de Adam Elliot, cel mai bun scurtmetraj de animatie in 2004
in opinia Australian Film Institute si proiectat la Anim’est cu ocazia unei
editii trecute, “Harvey Krumpet”
este un biopic papusaresc al unuia dintre cele mai nefericite si mai optimiste
personaje din lumea animatiei.
Animatia belgiana este reprezentata de creatia lui Gerlando Infuso care “pleaca de la o dorinta, o culoare, o melodie sau o imagine” pe care o deseneaza mai intai si o dezvolta mai apoi in ebosa unui scurtmetraj. Nu-mi place deloc tematica circului, dar “Milovan Circus” (2008) este prin minutia atmosferei o mica piese de colectie papusareasca. Pe langa aceasta, cronicarul a remarcat mai ales “constructia” si expresivitatea papusilor. Inca mai interesant imi pare “L’oeil du paon/The Peacock Eye” (2010) , ceva mai consistent la capitolul narativ si mai baroc in expresie.
Animatia cu papusi din Ucraina este
reprezentata de scurtmetrajele “Svetlaya lichnost/Light Personality”
(2001) de Oleg Pedan
si de "Play for Three Actors" (2004)
- Oleksandr Shmygun.
Play for Three Actors |
Doua filme estoniene produse amandoua de probabil
cel mai important studio interesat de animatia cu marionete, “Nukufilm”, se
gasesc pe lista maestrilor papusari: “The
Table” (2004) de duo-ul Girlin-Bassovskaja
(anul trecut Animest a programat “Oranus” unul dintre filmele tandemului
Girlin-Bassovskaja aka Jelena Girlin si Mari-Liis Karula) si “Brothers
Bearhearts” (2005) de Riho
Unt.
Scurtmetrajul “Die
Schiefe Bahn/The Rat Train Robbery” (2008) semnat de Kathrin
Albers si Jim Lacy,
produs de studioul Stoptrick a fost deja programat la Anim’est din cate imi
aduc eu aminte, in schimb cu stilul cvasi timburtonesc al animatorului taiwanez
Wenchung Lu, prezent in
selectie cu "Ketchup"
(2009), nu m-am intalnit inca.
Printre filmuletele
care imi fac cu ochiul se afla si “The Astronomer’s Sun” (2010)
semnat de animatorii britanici
Simon Cartwright & Jessica Cope.
Puteam sa jur ca
programul nu avea cum sa nu includa si una din creatiile duo-ului de maestrii papusari spanioli Anna Solanas si
Marc Riba. Le-am descoperit filmele, selectate deja in peste 700 de festivaluri
cu 100 de premii la activ, gratie programelor Anim’est din anii trecuti; am
pastrat o afectiune speciala pentru“Violeta, la pescadora del Mar Negre” si “Cabaret
Kadne”. Maestrii papusari de anul acesta include “Les bessones del Carrer dePonent/The Twin Girls of Sunset Street” (2010), o poveste despre “unguente, elixiruri si alifii” din genul
celor care nu se afla in vanzare in drogherii ori farmacii. De vazut neaparat.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu